rugbrød
Fra : akr37@helsingor.dk

Dato : 27-02-07 12:37

Hvorfor bliver mit hjemmebagte rugbrød så surt ??????

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 14:11

akr37@helsingor.dk wrote:
> Hvorfor bliver mit hjemmebagte rugbrød så surt ??????

Umiddelabrt lydet det som om der enten er for meget surdej i, eller at dejen
har stået for længe, sådan at surdejen at udviklet sig meget..
Det kan dog også være at surdejen har stået for længe siden sidste bagning.
Min egen surdej skal helst bruges ca 1 gang om ugen, hvor ny surdej så tages
fra, ellers bliver brødet alt for syrligt (det skal lige siges at jeg bager
grovboller med surdej, og ikke rugbrød)

Næste gang kan du enten komme lidt mindre surdej i, eller lade dejen stå i
kortere tid inden det bages..

MVH Louise

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-02-07 16:17

Louise skrev:

> Umiddelabrt lydet det som om der enten er for meget surdej i, [...]

Sædvanligvis vil en lille mængde surdej betyde surere brød end hvis man
starter med meget surdej.

Varmere hævning giver surere brød end køligere hævning.

Lang tids hævning giver surere brød end kortere tids hævning.

Større indhold af fuldkornsmel giver surere brød end mindre indhold af
fuldkornsmel.

Og endelig kan selve surdejen og syrningsmetoden (fx Detmolder, skum-
syrning, tretrinssyrning, ...) have indflydelse på resultatet.

Det er mange knapper at dreje på.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-02-07 16:36

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> on tirsdag 27. februar 2007
at 16:17 +0100 wrote:

>Det er mange knapper at dreje på.

Derudover kan man regulere suheden ved eksempelvis at erstatte nogte af
væden med mørkt øl og måske tilsæte en smule honning.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-02-07 17:09

Frank Løkkegaard skrev:

> Derudover kan man regulere suheden ved eksempelvis at erstatte
> nogte af væden med mørkt øl og måske tilsæte en smule honning.

Nu skriver du "regulere surheden", men ikke en lyd om hvad der giver
mere eller mindre surt brød...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-02-07 17:38

at 17:09 +0100 wrote:
>Nu skriver du "regulere surheden", men ikke en lyd om hvad der giver
>mere eller mindre surt brød...

Arhh jeg sidder sguda også og sover - honning øger naturligvis sødmen og
kan være med til at skabe en fin balance mellem det søde og det sure.
Med hensyn til øllet er det lidt mere differentieret. Nogle gange bruger
jeg noget chokoladestout, der dæmper det syrlige, men samtidig giver en
svag bitter smag - sammen med det søde der er i øllet.
Er det blot for at søde, bruger jeg tit en god gammeldaws KB Hvidtøl.
En porter kan også gøre underværker i den forbindelse.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : akr37@helsingor.dk

Dato : 28-02-07 13:07

Mange tak for alle foreslagene, jeg kan se at jeg gør flere "fejl" -
menlig lang hævetid, varm hævning, fuldkorns mel, surdejen er 14 dage
gammel også erstatter jeg noget af vandet med hvidt eller maltøl.
Så nu vil jeg begynde at ændre på tingene.

Har I nogle gode opskrifter på rugbrød, kunne man måske tigge
dem ?????