RIGtig vaffel.
Fra : Erling Hansen

Dato : 26-02-07 22:31

Jeg har prøvet et par opskrifter, som dukker op på Google, men de har
ikke givet det, jeg er ude efter.
For mange år siden var der en is-forretning i Brostræde iHelsingør og en
anden på Nørrevold i København, og begge steder bagte man vaflerne mens
kunderne kunne se på og nyde duften.
Vaflerne selv havde begge steder de egenskaber, jeg ikke kan
komme frem til: De var s-ø-d-e, knasende sprøde og meget stive, når
først de var kølet ned.

Mine tænder ligefrem løber i vand bare ved at skrive dette. Hvem har en
opskrift, som giver det resultat? i stedet for de melede, slatne og
intetsmagende fra Google.
Mvh
Erling

Fra : Lott

Dato : 26-02-07 22:50

"Erling Hansen" <spameh-dh@mail.dknospam> wrote in message
> [...]
> en
> opskrift, som giver det resultat? i stedet for de melede, slatne og

Har du kikket på kræmmerhuse, det var førhen en dejlig ting med is
eller syltetøj og flødeskum.
http://www.bager-kim.dk/opskrifter.vis.php?id=210

Mvh. Lotte

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-02-07 23:27

Lott <lotte@post4780.dk> wrote:

> "Erling Hansen" <spameh-dh@mail.dknospam> wrote in message

> Har du kikket på kræmmerhuse, det var førhen en dejlig ting med is
> [...]

Hej Lotte.
Jo, jeg kender godt kræmmerhusene. De var på mode 50'erne og
60'erne. Men det er ikke dem, jeg leder efter. Kræmmerhusene er glatte
og virker nærmest som bagt sukker med lidt mel til at holde dem sammen.
Det er de rigtige 'vaflede' isvafler, som man stadig kan få i enhver
is-forretning, men i dag er de bare industri-fremstillede og smager slet
ikke som 'rigtige' isvafler.
Mvh
Erling

Fra : Lott

Dato : 27-02-07 00:16

> [...]
> Det er de rigtige 'vaflede' isvafler, som man stadig kan få i enhver
> is-forretning, men i dag er de bare industri-fremstillede og smager

Denne opskrift skulle egne sig til isvaffeljern.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=13730

Mvh. Lotte

Fra : Plys

Dato : 27-02-07 16:33

Hej Erling

Når du skriver vafler er det så vafler bagt i et vaffeljern, hvis ja, så er
her en opskrift på Svenske vafler, der er super sprøde.

Svenske Vafler

½ liter piskefløde
4 dl hvedemel
½ dl koldt vand
lidt salt
1 spsk sukker
50 g smeltet smør

Pisk fløden til skum. Vend forsigtigt først melet, så vandet, saltet og
sukkeret i. Vend til sidst det smeltede smør i. Bag vaflerne i et varmt
vaffeljern. Der skal ca. 1 dl dej i yil en vaffel
Server med sukker og evt. syltetøj.

P.S. Der bliver ikke ret mange ud af portionen, men de er det værd, mums...

Ellers har jeg også 2 helt traditionelle opskrifter på vafler, men de kan
komme senere hvis de har interesse.

Mvh Mie

Fra : Erling Hansen

Dato : 02-03-07 16:44

Plys <ingen@newmail.her> wrote:

> ∏ liter piskefløde
> 4 dl hvedemel
> ∏ dl koldt vand
> lidt salt
> 1 spsk sukker
> 50 g smeltet smør

Hej, Mie.'
MÃ¥ jeg bede dig om at stille en lille nysgerrighed for mig? I din
opskrift bruger du to gange 1/2 - men det kommer ud på min Mac som
noget der ligener to ll'er med en tværbjælke ovenpå.
Hvilken computer skriver du på? eller hvilket program? Du skal
bare sige nej hvis du synes det ikke rager mig. Tak for opskriften.
Den lyder 'uartigt' lækker (calorier) og skal prøves i weekenden.
Mvh
Erling

Fra : Jørgen Hess

Dato : 27-02-07 18:30

> [...]
>
> Mine tænder ligefrem løber i vand bare ved at skrive dette. Hvem har en
> opskrift, som giver det resultat? i stedet for de melede, slatne og

Det er flere år siden at en ismand på Marielyst gav mig en opskrift, som jeg
aldrig har prøvet så jeg håber at huske rigtigt.

4 dele vand til 2 dele mel til 1 del sukker + evt. vanilie.

Hemmeligheden består i at denne dej skal piskes sammen et døgn før den skal
bruges.

Han sad ved en gasfyret karrusel og bagte vafler, hvergang han fjernede en
vaffel blev jernet vendt og en klat fedtstof kom på underdelen af jernet og
en ny portion dej.

mvh
Jørgen