Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse på billeder
Fra : JGNI

Dato : 27-02-07 17:45

Hej NG!

Når jeg har taget et par skud af mine smukke lille datter og gerne vil
have dem fremkald hos f.eks Japan Photo, hvordan sikrer jeg mig så at
de bliver præcis den størrelse jeg vil have?
Hvad skal jeg tage højde for?

Hvis jeg f.eks vil have et billede skal være 20*15 cm, hvad skal jeg
så sætte resolution til?

Eller skal jeg en helt anden vej i min tankegang?

/Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-02-07 21:38

JGNI wrote:
> [...]
> Hvad skal jeg tage højde for?
>
> Hvis jeg f.eks vil have et billede skal være 20*15 cm, hvad skal jeg

Ring til dem og spørg

Bo //

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-02-07 11:15

On Feb 27, 5:45 pm, "JGNI" <jan.niel...@gmail.com> wrote:
> Hvis jeg f.eks vil have et billede skal være 20*15 cm, hvad skal jeg
> så sætte resolution til?

Sørg for at størrelsesFORHOLDET er korrekt, og tænk så ikke mere over
det. Når du bestiller vælger du 20x15, så skal de nok skalere. DPI-
indstillingen i selve billedet bliver ikke brugt nogen af de steder
jeg har hørt om.

Hvad der er mere relevant er: Mener de rent faktisk 20x15, eller er
det i virkeligheden A5, dvs. 21x14,8. Det har snydt mig før, fordi det
ikke er samme forhold.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : s.v.nielsen

Dato : 28-02-07 14:08

JGNI wrote:
> [...]
> have dem fremkald hos f.eks Japan Photo, hvordan sikrer jeg mig så at
> de bliver præcis den størrelse jeg vil have?

Hos Pixum anvender de baner der er
9 cm
10 cm
11 cm
13 cm
20 cm
og
30 cm

det er så det mål som billedet får på den korteste led
> Hvis jeg f.eks vil have et billede skal være 20*15 cm, hvad skal jeg
> så sætte resolution til?

Opløsning er kun noget der anvendes af typografer og bogtrykkere, så
glem det

Søren Videbæk Nielsen

Fra : emj

Dato : 28-02-07 16:34

s.v.nielsen skrev:

>Opløsning er kun noget der anvendes af typografer og bogtrykkere, så
>glem det

Mage til pladder at fyre af.
Opløsning måles i pixels x pixels og når der spørges om resolution, så
er det selvfølgelig antallet af pixels, han ønsker svar på.
Det er således ikke ligemeget, hvormange pixels, han har til rådighed.

Jeg vil mene at 20x15 cm mindst skal have 2000x1500 pixels

Hilsen emj

Fra : s.v.nielsen

Dato : 28-02-07 17:32

emj wrote:

> Mage til pladder at fyre af.

emj! jeg elsker også dig

> [...]
> Det er således ikke ligemeget, hvormange pixels, han har til rådighed.
>
> Jeg vil mene at 20x15 cm mindst skal have 2000x1500 pixels

Om opløsningen, der hedder 'Pixels per inch', er det ene eller det andet
er uden betydning (undtagen for typografer og bogtrykkere)

Du kan få lavet dit billede i 20x30cm uanset om det indeholder 2Mpix,
6Mpix eller 35Mpix.

Men normalt vil man vel benytte så mange pixels man har, altså *ikke*
reducere størrelsen på de filer der sendes til fotolab.

Når det er sagt vil jeg lige nævne at omtalte Pixum har et program til
at uploade filer, som faktisk kan reducere filestørrelsen til den
størrelse som Pixum mener er tilstrækkelig til det ønskede billedformat.
Dette sker inden uploadning for at spare upload-tid.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : emj

Dato : 28-02-07 18:17

s.v.nielsen skrev:

> [...]
>størrelse som Pixum mener er tilstrækkelig til det ønskede billedformat.
>Dette sker inden uploadning for at spare upload-tid.

Hvis der uploades et billede i 4:3 kan det ganske rigtigt ikke gå helt
galt, når man ønsker et 20cm x 15 cm, men hvis man ønsker et 15cm x 10
cm, så går det voldsomt ud over motivet at beskære fra et 4:3 format.

Hilsen emj, som selvfølgelig også elsker dig )

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-03-07 01:03

On Wed, 28 Feb 2007 16:33:40 +0100, emj wrote:

> Mage til pladder at fyre af.

Jeg syntes ellers lige det lød meget fornuftigt ...

> Opløsning måles i pixels x pixels og når der spørges om resolution, så
> er det selvfølgelig antallet af pixels, han ønsker svar på.

Selvfølgelig? Sprogbrugen er vist ikke ret fast. Jeg har set
opløsning/resolution brugt om både ppi, dpi og px; billede-/filstørrelse om
både px og cm/inches.

> Det er således ikke ligemeget, hvormange pixels, han har til rådighed.

Klart!

> Jeg vil mene at 20x15 cm mindst skal have 2000x1500 pixels

Det lyder fornuftigt. Lidt afhængig af hvor kræsen man er.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-02-07 17:02

On Feb 28, 4:33 pm, emj <emj@> wrote:
> Opløsning måles i pixels x pixels og når der spørges om resolution, så
> er det selvfølgelig antallet af pixels, han ønsker svar på.
> Det er således ikke ligemeget, hvormange pixels, han har til rådighed.

Han vil bestille en fremkaldelse. Han vil opnå en bestemt fysisk
størrelse. Det har intet med pixels og dpi i at gøre.

Det er jo ret simpelt:

1) Fortæl butikken hvor stort du vil have billedet.

Færdig. Intet om pixels og dpi, for det kommer af sig selv:
Pixels: Brug dem du har.
DPI: Bliver ignoreret.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : JGNI

Dato : 03-03-07 16:50

Hejsa igen

Tak for uddybningen. Pladder eller ikke pladder :)
Den med størrelsesforholdet havde jeg godt luret.

Jeg har så en tilføjelse til mit spørgsmål.
Hvor stort kan mit billede forventeligt blive med 6.1 MB-kamera (Nikon
D70S)?
Altså uden synligt tab.
For det kan jo teoretisk blive uendeligt stort :D
Jeg har en idé om at lave nogen på 30*30 cm eller 40*40 cm

/Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-03-07 16:56

JGNI skrev:

> [...]
> Altså uden synligt tab.
> For det kan jo teoretisk blive uendeligt stort :D
> Jeg har en idé om at lave nogen på 30*30 cm eller 40*40 cm

Super A3 går endog fint så længe man ikke bruger lup

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : emj

Dato : 03-03-07 17:13

JGNI skrev:

>Hvor stort kan mit billede forventeligt blive med 6.1 MB-kamera (Nikon
>D70S)?
>Altså uden synligt tab.

3000x2000pixels - er det ikke, hvad du mavimalt har at gøre godt med?
30x20 cm

>For det kan jo teoretisk blive uendeligt stort :D
Ja

>Jeg har en idé om at lave nogen på 30*30 cm eller 40*40 cm

30x30 cm 2000x2000pixels (du har jo ikke mere at gøre godt med på den
ene led - vel?
40x40cm tja det kan jo også kun blive 2000x2000 bare i en dårligere
kvalitet.

Hilsen emj

Fra : JGNI

Dato : 03-03-07 17:02

On 3 Mar., 16:55, Ole Larsen <olenos...@nospam.dk> wrote:
> Super A3 går endog fint så længe man ikke bruger lup

Super A3?
Det er?

/Jan

Fra : Ole Larsen