arkivering / backup af ca. 1500 GB
Fra : The Amazing Grace

Dato : 07-03-07 21:55

Hejsa,

hvor skal jeg stille spørgsmål vedr. arkivering af ca. 1500 GB data
(scannede lysbilleder og negativer)?

Data skal kunne arkiveres i en 5 års tid uden vedligehold, (Indtil det
næste store medie kommer på markedet.) Backupmediet skal bare ind og stå
på en hylde, men det vil være rart hvis mediet tåler udsving i
temperatur og fugtighed. Kan det tåle en tur på gulvet ville det også
være rart. Harddiske er derfor nok ikke sagen. Båndmedier der skal
gennemspoles jævnligt er heller ikke tiltrækkende.

Læse-skrivehastighed og tilgangshastigheder er underordnet.

Hver scannet film fylder ca. 6 GB. Derfor er DVD ikke særlig praktisk.
Jeg stoler ikke på at DL-medier er arkivfaste, men er det rigtigt?

Jeg står lige nu og ser på enten Blue-ray eller tape (DLT 160).

Drevene til Blue-ray og DLT 160 koster begge omkring 6000 kr. Medierne
til DLT er markant billigere pr GB, men Blue-ray medier falder vel i
pris... Jeg skal have to sæt kopier af data - ét hjemme, og ét hos en
kammerat, så mediernes pris bliver dobbelt vigtig. Men skal DLT-bånd
gennemspoles jævnligt for at undgå magnetisk afsmitning?

Muligheden for at kunne læse medierne i fremtiden har selvfølgelig stor
betydning, og her står Blue-ray formentlig stærkere end DLT?

Ja, som sagt: Alle råd er velkomne, også gerne hvis der er noget jeg
slet ikke har nævnt her.

VH

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-07 22:22

The Amazing Grace wrote:

> Ja, som sagt: Alle råd er velkomne, også gerne hvis der er noget jeg
> slet ikke har nævnt her.

Køb tilstrækkeligt store diske og smid dem på hylden.
tid/pris/holdbarhed er jeg rimeligt overbevist om at det vil kunen
betale sig for dig.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-07 00:39

"The Amazing Grace" <maze@mark2.dk> wrote in message
> [...]
> (scannede lysbilleder og negativer)?
>
> Jeg skal have to sæt kopier af data - ét hjemme, og ét hos en

Overvej opbevaring i en (evt. forsikret) bank-boks. Dit hus kan brænde og
din kammerat kan blive bestjålet.
Desuden kan dit medie ikke vælte ned af hylden i en bankboks.
Ligesom Claus foreslår jeg også du benytter et sæt store harddiske (evt i
raid1 - dermed undgår du at skulle have to sæt.)

mvh
///M

Fra : ShutEye

Dato : 08-03-07 01:12

> [...]
> Ligesom Claus foreslår jeg også du benytter et sæt store harddiske (evt i
> raid1 - dermed undgår du at skulle have to sæt.)

Og så er en harddisk ikke så sart hvis den ikke kører.
20+G skulle den nok kunne tage :)

Fra : The Amazing Grace

Dato : 11-03-07 17:14

tak for svarene.

Så er bånd i hvert fald ude af billedet.

VH

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-07 11:45

>vigtig. Men skal DLT-bånd
> gennemspoles jævnligt for at undgå magnetisk afsmitning?

Ja, alle bånd uanset indhold skal vendes to gange årligt. Netop ved digitalt
er det endnu vigtigere, fordi udfald er katastrofalt.

Som langtidsbackup er bånd desværre ikke optimalt, men der findes ikke noget
bedre endnu. Digitalbackup / arkivering er et enormt problem, og der
forskes intensivt på sagen. Men indtil videre eksisterer der ikke en
effektiv arkiveringsmetode til digitalt indhold.

Claus

Fra : jama

Dato : 10-03-07 14:54

The Amazing Grace wrote:
> [...]
> stå på en hylde, men det vil være rart hvis mediet tåler udsving i
> temperatur og fugtighed. Kan det tåle en tur på gulvet

" Med de nye SD kort (er ikke sikker på om De hedder det) De skal F.eks.
skal bruges i Bærbare som Harddisk. Har læst De skulle være oppe på mere end
100GB Lagerplads. Men De ville komme op på alm.Harddisk GB størelse, dyr i
begyndelsen. Læste dog i et af Data Bladene, at prisen i løbet af et års
tid, ville være nede, som Harddiske koster idag. Men det Bør nok tages med
et gran Salt!!
Mvh.Jama

Fra : jama

Dato : 10-03-07 21:20

jama wrote:

> [...]
> Bladene, at prisen i løbet af et års tid, ville være nede, som
> Harddiske koster idag. Men det Bør nok tages med et gran Salt!!
nb: det var dette jeg havde set"De første bærbare computere med
hybrid-harddiske fra Samsung kan købes inden længe.
http://www.comon.dk/newsletter.php?id=30325"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-07 11:25

> " Med de nye SD kort (er ikke sikker på om De hedder det) De skal
> F.eks. skal bruges i Bærbare som Harddisk. Har læst De skulle være

Som ikke kan bruges til backup!

Et lyn i nærmeste jordledning/ afleder kan skabe så meget esd, at det kan
slette flashram.

Claus