Tips til udskiftning af HD?
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-03-07 16:56

Jeg påtænker at opgradere min harddisk fra 60GB til 100GB i min MacBook. Og
derefter bruge den gamle 60 GB disk i et eksternt USB-kabinet til backup
m.m.

Nu har jeg så forskellige overvejelser om, hvordan jeg gør dette mest
smertefrit, men vil gerne have et godt råd eller to - jeg kan have overset
det indlysende...

Jeg har brugt Migration Assistant (Overførselsassistent) med stor fornøjelse
de andre gange, hvor jeg har skullet skifte disk. Det er for mig det
enkleste.

Det virker som om Migration Assistant KUN duer med FireWire?

Så hvad gør en klog mand?

- min plan er:

1. Backup af mine data til ekstern FireWire disk.
2. Skifte disk i MacBook fra 60GB til 100GB.
3. Installere OS 10.4 fra MacBooks medfølgende CDROM´er.
4. Opgradere alt med Software Update.
5. Bruge Migration Assistant (Overførselsassistent) til at overføre mine
data fra ekstern FireWire disk.
6. Repair Disk Permissions med Disk Utility.
7. Opgradere alt med Software Update.
8. Repair Disk Permissions med Disk Utility.
9. Åbne programmer og checke at alt fungerer.
10. Genstarte og checke at alt fungerer.
11. Backup af mine data til anden ekstern FireWire disk.
12. Glæde mig over ekstra plads og hastighed.

Er der genveje eller omveje, jeg har overset?

mvh. Mikael Kern

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-07 17:03

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> 12. Glæde mig over ekstra plads og hastighed.
>
> Er der genveje eller omveje, jeg har overset?

ja, Carbon Copy cloner. Du kloner systemet ud på en ekstern disk.
Skifter disk i din MacBook, booter fra den externe diskmed dit backup
system og cloner tilbage på den interne disk.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-03-07 17:40

> [...]

> 12. Glæde mig over ekstra plads og hastighed.
>
> Er der genveje eller omveje, jeg har overset?

Du tager en SATA comtroller med USB og cloner over på og så bytter du
disk.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-07 17:52

> [...]

> 12. Glæde mig over ekstra plads og hastighed.

> Er der genveje eller omveje, jeg har overset?

Du gør det alt for besværligt...

Luk ned.
Sæt ny disk i Macbook.
Sæt gammeldisk i USB/FW kabinet.
Boot fra DVD.
Formater ny disk med diskværktøj (Husk at vælge GUID partitions tabel).
Klon gammel disk til ny disk med diskværktøj.
Vælg den nye disk som start disk.
Genstart.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-07 10:04

On 2007-03-04 17:52:17 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> Formater ny disk med diskværktøj (Husk at vælge GUID partitions tabel).
> Klon gammel disk til ny disk med diskværktøj.

Hvorfor boote fra DVD? Hvorfor ikke boote fra den gamle disk i det
eksterne kabinet? Så kan man formatere den nye med Diskværktøj og
derefter klone den gamle over på den nye med samme program.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-03-07 18:40

On Mon, 12 Mar 2007 10:03:57 +0100, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

>Hvorfor boote fra DVD? Hvorfor ikke boote fra den gamle disk i det
>eksterne kabinet? Så kan man formatere den nye med Diskværktøj og
>derefter klone den gamle over på den nye med samme program.

Jeg ville sætte den nye disk i det eksterne kabinet (uden at skrue det
sammen). Klone disken over på den nye og bytte rundt på diskene.

Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-07 00:36

On 2007-03-12 18:39:34 +0100, Peter Rongsted <nulldev@rongsted.dk> said:

> Jeg ville sætte den nye disk i det eksterne kabinet (uden at skrue det
> sammen). Klone disken over på den nye og bytte rundt på diskene.

Det er selvfølgelig en rigtig god idé. Så har man jo indholdet på
harddisken i to eksemplarer, før man begynder at skrue. Man kan jo være
uheldig at ødelægge en harddisk, mens man skifter den, og det vil jo
være ærgerligt, hvis man ikke har en ordentlig backup.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 07:50

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> være uheldig at ødelægge en harddisk, mens man skifter den, og det vil

Det er ïkke nemt. Moderne harddiske er temmeligt solide.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-07 13:30

On 2007-03-13 07:49:41 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Det er ïkke nemt. Moderne harddiske er temmeligt solide.

Det er da rigtigt, men der er trods alt en risiko. Hvis man kan
eliminere den ved en ganske lille indsats, hvorfor så ikke? Man kan jo
tabe harddisken, mens man skifter den. Det behøver jo ikke være selve
harddisken, man ødelægger. Det kan jo også være en udvendig komponent
som f.eks. stikket, som man kommer til at jage en skruetrækker ind i,
eller som tager skade ved et fald. En risiko er der trods alt, men jeg
vil give dig ret i, at den er lille.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 14-03-07 09:37

> [...]
> som f.eks. stikket, som man kommer til at jage en skruetrækker ind i,
> eller som tager skade ved et fald. En risiko er der trods alt, men jeg

Hehe, jeg har lige et fantastisk eksempel på hvad man ikke skal gøre.
Jeg havde fået en intern cd/dvdbrænder hvor der var nogle problemer med
at skuffen ikke ville køre ud. Det var rimeligt nemt fikset, men
efterfølgende sad jeg og fedtede lidt med molexstikket til drevets strøm
og pludselig var der en salig duft af brændgod elektronik.
Så ku' jeg lære det: vend stikket rigtigt og ingen fedteri!

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-07 07:08

Peter Rongsted <nulldev@rongsted.dk> wrote:

> Jeg ville sætte den nye disk i det eksterne kabinet (uden at skrue det
> sammen). Klone disken over på den nye og bytte rundt på diskene.

Og booter man fra system-DVDen har man i Diskværtøj fuld adgang til
begge harddiske. Det har man ikke hvis man booter fra en af harddiskene.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-07 20:00

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:

> Jeg påtænker at opgradere min harddisk fra 60GB til 100GB i min MacBook. Og
> derefter bruge den gamle 60 GB disk i et eksternt USB-kabinet til backup
> m.m.

Hvis du skal lave manøvren, hvorfor så ikke lave et større hop?

Jeg ville synes 100 GB var lidt at gøre det for. Hvorfor ikke bare
smide den nye disk i det eksterne kabinet.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-03-07 22:12

> Hvis du skal lave manøvren, hvorfor så ikke lave et større hop?
>
> Jeg ville synes 100 GB var lidt at gøre det for. Hvorfor ikke bare
> smide den nye disk i det eksterne kabinet.

Fordi !00GB er den største man kan få med 7200rpm.

mvh. Mikael Kern

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-07 21:15

Det er måske også et praktisk spørgsmål - om man ønsker altid at skulle
tage en ekstern med ...

> Fordi 100GB er den største man kan få med 7200rpm.

Er det da så vigtigt ? Du kan få en 200 G til under 1500 kroner, som kan
køre i din MacBook, nu du alligevel vil opgradere.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mike [8000]

Dato : 05-03-07 21:42

> Er det da så vigtigt ? Du kan få en 200 G til under 1500 kroner, som kan
> køre i din MacBook, nu du alligevel vil opgradere.

Så er det kun 4200rpm og det er meget for langsomt. Jeg vil kunne have
video liggende og afspille i 25Mb. Så jeg vælger den største 7200, som
for tiden er 100MB.

mvh. Mikael Kern

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-03-07 23:30

Mike [8000] <nospam@kern.dk> wrote:

> Så er det kun 4200rpm og det er meget for langsomt. Jeg vil kunne have
> video liggende og afspille i 25Mb. Så jeg vælger den største 7200, som
> for tiden er 100MB.
>
> mvh. Mikael Kern

Fornuftigt.

Fra : Jesper

Dato : 12-03-07 22:32

> Så er det kun 4200rpm og det er meget for langsomt. Jeg vil kunne have
> video liggende og afspille i 25Mb. Så jeg vælger den største 7200, som
> for tiden er 100MB.
>
> mvh. Mikael Kern

Eftersom dataerne sidder så tæt på en 200 G HD, så vil en 4200 rpm ikke
være langsommere end en 5400 rpm 60 G mht overførselshastighed og
søgehastighed.
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-07 00:39

On 2007-03-12 22:31:31 +0100, spambuster@users.toughguy.net (Jesper) said:

> Eftersom dataerne sidder så tæt på en 200 G HD, så vil en 4200 rpm ikke
> være langsommere end en 5400 rpm 60 G mht overførselshastighed og
> søgehastighed.

De tekniske data på harddiskene, der var linket til længere oppe i
tråden, er da også stort set ens, uanset om det er en 5400 rpm på 160
GB eller en 4200 rpm på 200 GB. Jeg mener nu, jeg for nogen tid siden
læste en test (Toms hardware?), hvor Hitachis 7200 rpm harddisk på 100
GB nu alligevel var mærkbart hurtigere end de andre på 5400 rpm. Vi
taler naturligvis 2,5" harddiske her. Men det vil altså sige, at hvis
jeg udskifter den originale 120 GB harddisk i min MacBook med en 200 GB
harddisk, så vil hastigheden være den samme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster