Kan SDRAM PC100 og PC133 blandes på en gam~
Fra : Poul Østergaard

Dato : 26-02-07 18:02

Jeg har en gammel Dell PC, som er "født med SDRAM, PC100".
Kan jeg udvide med PC133 SDRAM så der både er PC100 og PC133?

Mvh.
Poul

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-07 18:07

On 26 Feb 2007 09:01:32 -0800, "Poul Østergaard"
<poul.ostergaard@mail.dk> wrote:

>Jeg har en gammel Dell PC, som er "født med SDRAM, PC100".
>Kan jeg udvide med PC133 SDRAM så der både er PC100 og PC133?

Det går fint...

<mlr>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-02-07 18:12

Poul Østergaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg har en gammel Dell PC, som er "født med SDRAM, PC100".
> Kan jeg udvide med PC133 SDRAM så der både er PC100 og PC133?

Ja - det vil gå fint - de vil så alle køre PC100.

PC133 er "bare" en max-hastighed - men de kan fint køre som
PC100.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-02-07 18:32

"Poul Østergaard" <poul.ostergaard@mail.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har en gammel Dell PC, som er "født med SDRAM, PC100".
> Kan jeg udvide med PC133 SDRAM så der både er PC100 og PC133?

Bemærk visse chipset bla. Intels BX chipset kun accepterer PC100 moduler

--
Bjarke Andersen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-02-07 19:52

Bjarke Andersen wrote:

> "Poul Østergaard" <poul.ostergaard@mail.dk> crashed Echelon writing

> Bemærk visse chipset bla. Intels BX chipset kun accepterer PC100 moduler

Dokumentation?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : J

Dato : 26-02-07 22:30

On Mon, 26 Feb 2007 19:51:42 +0100, Lasse Jensen <fafler@gmail.com>
wrote:

>Dokumentation?

Det må du nok spørge om ? BX chipset kører udmærket ved fsb133 og
måske endnu højere også. Men chipset BX har ikke en divider til agp
for fsb133, så agp porten kører herunder overclocked med 50% (66/2
+66=100). Det kunne imidlertid mange af datidens agp kort snildt leve
med, f.eks. voodoo3. Men chipset havde en divider for pci, som delte
med 4, så 133/4=33.
Så BX chipset har gennem tiden været verdensmester i hurtig ram ved
fsb133.

Men spørgsmålet: kan man blande fsb100 og fsb133 ram. Det kan man
godt. Men det vil køre fsb100 altsammen. Man må naturligvis prøve sig
frem, for der er meget forskel på ram. Ofte kan enkeltsidig ram ikke
køre sammen med dobbeltsidig, og high density ram, der tæller op til
halv størrelse er også et almindeligt problem.

mvh

John

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-02-07 13:59

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> crashed Echelon writing

> Dokumentation?

Engang i forbindelse med en HP Omnibook jeg skulle opgradere. Den ville
ikke tage PC133 klodser og via HPs hjemmeside og lidt søgning på google,
viste det sig andre havde samme problem/konstatering.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-02-07 14:29

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote in

> Bemærk visse chipset bla. Intels BX chipset kun accepterer PC100 moduler

112% vrøvl.

Mit gamle Abit BE6-II kørte fint med 133 Mhz RAM OC'et til 143 Mhz.

Hvad der er rigtigt er at visse motherboards ikke kan køre RAM hurtigere
end 100 Mhz, men du kan sagtens smide 133 Mhz RAM i alligevel.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-02-07 14:40

"Poul Østergaard" <poul.ostergaard@mail.dk> wrote in

> Jeg har en gammel Dell PC, som er "født med SDRAM, PC100".
> Kan jeg udvide med PC133 SDRAM så der både er PC100 og PC133?

Du spørger om et emne der er rigtig mange forskellige erfaringer med.
Fakta er få, og de giver dig ikke det svar du efterlyser.

Din gamle Dell kan køre med PC100 RAM. Det betyder ikke andet end at
motherboardets chipset kan køre RAM ved 100 Mhz. Så er det naturligvis
smartest at smide PC100 RAM i, som er beregnet til at køre 100 Mhz.

Men der er intet i vejen for at smide PC66 RAM i. Det vil bare blive
overclocket heftigt (men meget PC66 RAM kunne faktisk godt køre 100 Mhz).

Der er heller ikke noget i vejen for at smide PC133 RAM i. Det er
beregnet til at køre 133 Mhz, og lever derfor fint med kun at køre 100
Mhz.

Det var fakta.

I virkeligheden var datidens RAM temmelig følsom. RAM klodser af
forskellig størrelse ville nogengange ikke køre sammen. Nogengange hjalp
det at bytte rundt på klodsernes placering.

RAM klodser af forskellig fabrikat ville ikke altid køre sammen.
Nogengange hjalp det at bytte rundt på klodserne.

RAM klodser af forskellig hastighed ville ikke altid køre sammen.
Nogengange hjalp det at bytte rundt på klodserne.

Så som du ser, er der ingen garanti for at det du vil, kan lade sig gøre.
Men der er intet teknisk til hinder for at det kan. Du må prøve dig frem.

Min ekspertise på området? Jeg har overclocket 100vis af datidens PC'ere,
hvilket kræver et teknisk kendskab udover det sædvanlige og jeg
vedligeholdt i en årrække "Overclocking FAQ".

Er der iøvrigt nogen der evt. har den liggende? Flere og flere kommer med
spørgsmål der kunne besvares af den, så jeg ville smide den online igen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-02-07 15:02

"Kent Oldhøj" <oldhoj@FJERNESgmail.com> wrote in

> [...]

> Er der iøvrigt nogen der evt. har den liggende? Flere og flere kommer
> med spørgsmål der kunne besvares af den, så jeg ville smide den online

Er fundet. Der er dælme stadig nogen der har den liggende online Jeg er
imponeret.

http://www.dblue.dk/local/001/

Fra : Poul Østergaard

Dato : 28-02-07 17:36

Jeg takker for alle svarene.
Har nu købt (brugt) 2*256 PC133 og sat i sammen med 1*256 PC100 og det
kører fint.

Men det afføder (på baggrund af nogle af svarene) flg. spørgsmål:
Hvis jeg erstatter PC100 modulet med et PC133 modul, vil jeg så kunne
mærke en hastighedsforøgelse?

Desuden: I manualen for Dell PC'en står at der maks. kan være 768 MB
RAM (3*256 i de tre sokler). Hvorfor kan man ikke sætte 3*512 i? Hvor
er begrænsningen?

Mvh.
Poul

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-07 17:53

Poul Østergaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> spørgsmål: Hvis jeg erstatter PC100 modulet med et PC133
> modul, vil jeg så kunne mærke en hastighedsforøgelse?

Ikke uden videre, da din PC er sat til at køre PC100 på rammen -
og så vil de ikke køre hurtigere alligevel.

For at få dem til at køre PC133, så skal resten af dit system
også ændres og det tvivler jeg lidt på, at du kan ?

> Desuden: I manualen for Dell PC'en står at der maks. kan være
> 768 MB RAM (3*256 i de tre sokler). Hvorfor kan man ikke sætte
> 3*512 i? Hvor er begrænsningen?

Ved det ikke - "sådan er det bare"

Du kan sikkert godt sætte mere i - men den vil kun bruge de 768
mb.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-07 17:57

On 28 Feb 2007 08:36:14 -0800, "Poul Østergaard"
> [...]

>Men det afføder (på baggrund af nogle af svarene) flg. spørgsmål:
>Hvis jeg erstatter PC100 modulet med et PC133 modul, vil jeg så kunne

Nope...

Ikke med mindrer at du ændrer CPU'ens clock frekvens. Det skal da ikke
udelukkes du kan hive et par promille ydelse ud af maskinen ved at
overclocke, men det er næppe besværet værd

>Desuden: I manualen for Dell PC'en står at der maks. kan være 768 MB
>RAM (3*256 i de tre sokler). Hvorfor kan man ikke sætte 3*512 i? Hvor
>er begrænsningen?

Det er formentlig Chip-settet der er den begrænsende faktor...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-03-07 18:44

> Har nu købt (brugt) 2*256 PC133 og sat i sammen med 1*256 PC100 og det
> kører fint.

Tillykke med det

> Men det afføder (på baggrund af nogle af svarene) flg. spørgsmål:
> Hvis jeg erstatter PC100 modulet med et PC133 modul, vil jeg så kunne
> mærke en hastighedsforøgelse?

Nej. RAM betegnelserne fortæller hvilken hastighed de er specificeret til
at kunne køre med. PC100 er beregnet til 100 Mhz, PC133 til 133 Mhz.

Men hvilken hastighed de rent faktisk kører med, bestemmes af dit
motherboard. Forskellige motherboards kan indstilles til forskellige
hastigheder. Visse motherboard (det gælder ofte for mærkevare PC'ere) kan
slet ikke justeres.

Når dit motherboard er indstillet til at køre 100 Mhz "på bussen", så gør
det ingen forskel at RAM er beregnet til 133 Mhz.

> Desuden: I manualen for Dell PC'en står at der maks. kan være 768 MB
> RAM (3*256 i de tre sokler). Hvorfor kan man ikke sætte 3*512 i? Hvor
> er begrænsningen?

Chipsettet kan tit være begrænsningen, men ganske ofte er det faktisk
manualen selv der er begrænsningen: Måske eksisterede der ikke større RAM
klodser da den gik i trykken