Sommerheden
Fra : Fie & Christian

Dato : 01-07-01 10:48

Hejsa

Bare lige et hurtigt spørgsmål, eftersom det er første gang at Tulle og
Tilde oplever sommerhede : går det også jeres katte meget på, at det er så
varmt udenfor? Vi bor på 4.sal i en ejendom, og her bliver meget varmt på
alle tidspunkter. Jeg synes vi konstant har vinduerne åbne (de kan
selvfølgelig ikke hoppe ud ) og jeg skifter vand hele tiden, for at
holde det koldt. Men tøserne, og især Tulle, er meget medtaget af varmen
synes jeg. Hun kastede op i går (meget lidt) og virker så træt og uoplagt.
Hun spiser fint og afføringen ser fin ud. Indtil videre er hun ikke
alarmerende sløv, men jeg ville da lige høre, om nogen af jer andre oplever
den sammen form for sløvhed (hos kattene, altså)? Ellers ringer jeg til
dyrlægen imorgen.....

Hilsen
Fie

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 01-07-01 11:29

Hej Fie

Ja her i vores taglejlighed er her også ulideligt varmt (26 grader ved
sengetid). Neo & Dixie er også sløve, de sover stort set hele dagen. Men
ooohhhh når fuglene kvidre ved 03:30tiden, ja så vågner misbørnene op og på
det tidspunkt er der mere køligt.......... aaaargh hvor er der ræs og
leg........ ikke nemt at sove, når både fugle og katte larmer sådan.

Håber Tulle kvikker lidt op, men virker hun meget dvask ville jeg da råde
dig til at kontakte dyrlægen allerede nu. Om ikke andet så for at finde ud
af, om det "bare" er varmen.

Hilsen
Joan
Neo & Dixie (som sover 5 kvarter i timen)

Fra : Fie & Christian

Dato : 01-07-01 18:22

Hej Joan

(snip)
> Håber Tulle kvikker lidt op, men virker hun meget dvask ville jeg da råde
> dig til at kontakte dyrlægen allerede nu. Om ikke andet så for at finde ud
> af, om det "bare" er varmen.

Hun er kvikket en smule op nu, synes jeg.............jeg har bare aldrig
oplevet så meget varme, som vi har nu, mens vi har haft pigerne. Vandskålen
er også tømt i løbet af nul komma fem!

Hilsen
Fie

Fra : Kate

Dato : 04-07-01 16:06

Jow da, Johan og Sofie er også meget sløve nu. Godt nok er Sofie i
forvejen ikke en aktiv kat, men hun ligger helt udstrakt på sofaen det
meste af tiden. Johan ligger også lige så lang han er i sengen ved siden
af mig.
Selv kaninerne er meget stille.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-07-01 13:07

Prøv at lægge hendes yndlingstæppe på en halvfyldt flaske, der har været i
fryseren en nat. Er det varmen vil hun givet vis opsøge dette kølige sted.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-07-01 15:08

d. 01/07/01 11:48 skrev Fie & Christian på cbo@worldonline.dk i artiklen
> [...]

> den sammen form for sløvhed (hos kattene, altså)? Ellers ringer jeg til

Hej Fie

Dine misser - har de en stor, varm pels? For jeg tror det kommer meget an på
hvor "velklædte" de er fra naturens hånd
Mine siamesere ææææælsker sol og varme. Jo mere jo bedre. De ligger gerne
lige i solen i den værste eftermiddagshede og koger med alle tegn på
nydelse. De bliver bare længere og længere, efterhånden som krop og ben
strækkes og spredes i varmen Eneste tegn på at de er "anderledes" er at
de spiser lidt mindre og ligger mere stille. Men det gør jeg osse Men
siamesere har nu også en pels der en indrettet til varme. Kort, fin, næsten
ingen "ulden undertrøje". Til gengæld er de ikke gode til kulde - jeg
overvejer at købe nogle varmedunke jeg har set i julegave til dem
For resten - med åbne vinduer overalt - kan de have fået træk og være sløje
af den grund??
--
Mange hilsner far Ann R

Fra : Fie & Christian

Dato : 01-07-01 18:28

Hej Ann

> Dine misser - har de en stor, varm pels? For jeg tror det kommer meget an

> hvor "velklædte" de er fra naturens hånd

De er huskatte og har vist almindelige mængder pels Jeg gav dog Tulle en
ordentlig omgang med børsten lidt tidligere og hun så ud til at nyde at få
fjernet lidt pels.......hun jagtede mig ihvertfald efter vi var færdige for
at få mere *G* Tilde har desværre ikke været visibel hele dagen, da hun
ligger på sit evindelige gemmested (bag bøgerne i reolen) så hun har ikke
kunne få sin omgang med børsten.

> [...]
> lige i solen i den værste eftermiddagshede og koger med alle tegn på
> nydelse. De bliver bare længere og længere, efterhånden som krop og ben

Ja, det plejer også at være situationen i vinter, forår og efterårs sæsonen,
men der er vist lige i overkanten for min tøser for tiden.......Tulle og
Tilde gad vist godt at have sådan en siameser-pels for tiden

(snip)
> For resten - med åbne vinduer overalt - kan de have fået træk og være
sløje
> af den grund??

Nej, der er ikke gennemtræk i lejligheden, men jeg vil da holde øje med
løbende øjne og nysen!
Tak for svaret

Hilsen
Fie

Fra : Katrine

Dato : 01-07-01 18:47

Hej Fie

Jeg har ikke oplevet nogen problemer med sommervarmen og kattene. Dog er
det tydeligt at Blip, som er sort bevidst vælger at ligge i skyggen og i
værelset mod nord, når det bliver for varmt. Josefine, den lille ny på
12 uger, er totalt upåvirket.

Det kan være at dine katte glemmer at drikke og derfor ikke får væske
nok. Du kan prøve at opbløde maden, hvis de får tørfodder eller giv dem
vandet fra en dåes tun i vand. Jeg har hørt at de gerne drikker det. Jeg
har selv en skål med vand stående i stuen, så de ikke skal gå for langt
efter vandet og de drikker ofte fra den.

Da jeg er relativ ny katteejer er mit svar ikke baseret på mange års
erfaring, men på hvad jeg har hørt og læst.

Jeg håber du kan bruge noget af det.

Held og lykke.
Katrine, Blip og Josefine.

http://www.kandu.dk/

Fra : Katrine

Dato : 01-07-01 18:47

Hej Fie

http://www.kandu.dk/

Fra : Denise

Dato : 02-07-01 07:45

Hej Fie
Vores er godt nok også temmelig sløve i varmen og selv om de har løbegård
med skygge kan de godt finde på
at gå ind og flade ud på gulvtæppet, men indtil nu har det ikke været for
varmt for dem.
Nogle somre hvor der har været utroligt varmt har jeg kommet vand i hovedet
på dem, hvis de så ud til at have
varmeproblemer (f.eks. åben mund) eller et koldt vådt håndklæde. Nogle
bruger på udstillinger hvor det
kan blive varmt, at lade deres katte ligge på fryseelementer dækket med
håndklæder. Og så er der
nogle der bruger isterninger i deres vandskåle - ellers kan jeg ikke lige
komme på noget.
Men det er rigtigt, du skal passe på de ikke får træk.
Hilsen Denise