Virker Den Store Danske Encyklopædi ikke p~
Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-07 23:30

Jeg har lige opdaget, at Den Store Danske Encyklopædi ikke vil starte
på min MacBook. Den er bare blevet kopieret over fra min TiBook ligesom
alle de andre programmer. Når jeg prøver at starte den, hopper ikonet
bare en enkelt gang i Dock'en, og så sker der ikke mere. Det kan da
ikke passe, at den ikke kan køre på en Mac med Intel processor. I givet
fald, er der så nogen der ved, om den nye DVD-ordbog fra Gyldendal så
kan køre på en Intel-Mac? Så kunne jeg jo købe den. Jeg har lige set
den på tilbud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-07 06:54

> [...]
> fald, er der så nogen der ved, om den nye DVD-ordbog fra Gyldendal så
> kan køre på en Intel-Mac? Så kunne jeg jo købe den. Jeg har lige set

1. Jeg tror at du skal installere den direkte fra originalen.

2. DVD-ordbog? Mener du ikke den nye SDE-udgave Gyldendal er kommet med,
som tillader installerering på én maskine, som giver et års abonnement
på internet-udgaven og som fungerer både på mac og win?

Jeg har endnu ikke købt den men ville installere den på en laptop, og
derhjemme bruge den som internet-leksikon.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-02-07 11:23

On 2007-02-24 06:53:47 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
>
> Jeg har endnu ikke købt den men ville installere den på en laptop, og
> derhjemme bruge den som internet-leksikon.

Jeg huskede vist navnet lidt forkert. Der står: "Gyldendals
DVDLeksikon" med store bogstaver på forsiden og "Den Store Danske
Encyklopædi" nedenunder, så det er nok den samme, vi taler om. Jeg har
lige været inde i byen og har købt den, da den var sat ned til kr.
449,-. Det er jo altid rart at få en nyere version af et leksikon, og
så bør man jo støtte det, når der endelig er nogen, der laver et
leksikon, der kan køre på en Mac. Så kan jeg evt. installere den gamle
Encyklopædi på min kones iBook. Desværre kan jeg ikke få
online-registreringen til at virke med den nye lige nu, så jeg kan ikke
komme til at prøve den.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-07 12:48

> [...]
> Encyklopædi" nedenunder, så det er nok den samme, vi taler om. Jeg har
> lige været inde i byen og har købt den, da den var sat ned til kr.

Det må vel så være på landsplan? Ja, jeg skal også have den købt.

> [...]
> Encyklopædi på min kones iBook. Desværre kan jeg ikke få
> online-registreringen til at virke med den nye lige nu, så jeg kan ikke

Ja, og de åbner først for telefonerne mandag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-02-07 14:07

On 2007-02-24 12:48:10 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Det må vel så være på landsplan? Ja, jeg skal også have den købt.

Jeg fandt den hos B.O. Bøger her i Esbjerg. Hedder det ikke også Bog &
Idé? De har flere eksemplarer, og de står blandt computerspillene. Jeg
ved ikke, om tilbuddet gælder hele landet, men i hvert fald skal man
måske se under computerspillene.

> Ja, og de åbner først for telefonerne mandag.

Jeg prøver lidt senere. Det er måske bare et forbigående problem.
Ellers må jeg jo sende det ind på papir.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-07 15:18

> [...]
> Idé? De har flere eksemplarer, og de står blandt computerspillene. Jeg
> ved ikke, om tilbuddet gælder hele landet, men i hvert fald skal man

Jeg prøver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-07 23:24

On 2007-02-24 14:07:20 +0100, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> Jeg prøver lidt senere. Det er måske bare et forbigående problem.
> Ellers må jeg jo sende det ind på papir.

Her til aften lykkedes det mig at få registreret Gyldendals
DVD-Leksikon med Den Store Danske Encyklopædi online. Det tog ingen
tid. Skemaet, man skal udfylde, var væk i det sekund, jeg klikkede OK.
I går ventede den 45 sekunder, før den meldte, at der var sket en fejl.
Det må have været et serverproblem et sted.
   Mit umiddelbare indtryk er meget positivt. Programmet virker langt
kvikkere end den gamle Encyklopædi på cd, og der er langt flere
muligheder. Bevares, så er brugerfladen bestemt ikke på et niveau, vi
efterhånden er forvente med, og de grønne og blå nuancer er nok mere
afstemt Windows XP. Men som sagt, fungerer det nu rigtig godt, hvor det
gamle var lidt sløvt, og så er der mange flere muligheder. Der er bl.a.
en krydsogtværs-ordbog, som virkelig ser ud til at kunne hjælpe. Men
det er måske lidt snyd. I hvert fald er det jo en god grund til at tage
sin MacBook med i seng. Der er jo ikke noget hyggeligere end at krybe
ned under dynen med sin kone og et ugeblad med masser af krydsogtværs.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-02-07 12:52

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
>online-registreringen til at virke med den nye lige nu, så jeg kan ikke
>komme til at prøve den.
>--
Det er nok p.gr.a. snevejret
Håber det lykkes. God weekend
Vi har ikke fået post idag, selvom de idag sagtens kunne have kørt den
ud
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-02-07 14:05

On 2007-02-24 12:52:09 +0100, "Hanne Hertzog" <Hanne@enterpol.dk> said:

> Det er nok p.gr.a. snevejret

Sne, hvilken sne? Jeg tror, myndighederne og medierne forsøger at
holde os nede ved at bilde os ind, at der er en krise. Der er ikke
noget som en rask lille krig eller en naturkatastrofe, til at få en
befolkning til at stå sammen og støtte regeringen. Der er ingen sne!
Det er bare nogle arkivfilm eller film fra andre lande, de viser i
fjernsynet for at bilde os noget ind. Der er 4-5 graders varme og en
smule regn indimellem.

> Vi har ikke fået post idag, selvom de idag sagtens kunne have kørt den ud

Netop. De skaber en krise. Jeg hørte også, at man gjorde det samme for
få år siden, da man satte New York i undtagelsestilstand, da der var
faldet 5 cm sne. Busser, skoler, skraldemænd og alt blev stoppet, så
folk virkelig kunne mærke, at det var alvorligt. I virkeligheden var
det slet ikke nødvendigt. Man kunne bare køre lidt forsigtigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-07 15:48

> [...]
> Det er bare nogle arkivfilm eller film fra andre lande, de viser i
> fjernsynet for at bilde os noget ind. Der er 4-5 graders varme og en

Spejderne måtte aflyse gruppeweekenden i hytten grundet sne!

> [...]
> folk virkelig kunne mærke, at det var alvorligt. I virkeligheden var
> det slet ikke nødvendigt. Man kunne bare køre lidt forsigtigt.

I HT-området er der nogle steder snedynger på op til halvanden meter -
skabt gennem snefygning. Og sages- og hjerneløse københavnere sidder
fast i sneen, blot fordi de som sædvanlig tog bilen til bageren, for at
spare de fem minutters gang.

Så længe man går, og i øvrigt ifører sig fedtlæderstøvler med
profilsåler, tykke skistrømper og knickers, samt naturligvis varmt tøj
på overkroppen, er der kan gå galt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-07 16:40

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Netop. De skaber en krise. Jeg hørte også, at man gjorde det samme for
> få år siden, da man satte New York i undtagelsestilstand, da der var

Henrik, du ved da godt at du ikke kan stole på hvad du ser i
fjernsynet :)

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-02-07 20:09

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> on lørdag 24. februar 2007 at 14:05
+0100 wrote:
> [...]
>Det er bare nogle arkivfilm eller film fra andre lande, de viser i
>fjernsynet for at bilde os noget ind. Der er 4-5 graders varme og en
Jeg kan godt sige dig, det er ikke løgn her i Oddsherred. Vi er
fuldstændig sneet inde. Vi havde traktor igår eftermiddags til at grave
bilerne frem, og vi kan endnu kun klemme os ud af terassedørern. De andre
døre er blokereret, vi er endnu ikke færdige med at grave os fri. Op af
vores bryggers er der 1.5 meter snevold, den gå helt op under taget.
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-07 20:30

Hanne Hertzog <Hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]

> døre er blokereret, vi er endnu ikke færdige med at grave os fri. Op af
> vores bryggers er der 1.5 meter snevold, den gå helt op under taget.

Er Vig ikke lidt for sydligt til Ods Herred?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-02-07 20:41

On 2007-02-24 20:09:11 +0100, "Hanne Hertzog" <Hanne@enterpol.dk> said:

> [...]
> døre er blokereret, vi er endnu ikke færdige med at grave os fri. Op af
> vores bryggers er der 1.5 meter snevold, den gå helt op under taget.

Jeg kan høre, du er med i komplottet. Jeg ved, der INGEN sne er. Jeg
har skam været ude i dag og de foregående dage.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-02-07 22:32

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) on lørdag 24. februar 2007 at 20:30 +0100 wrote:

>Er Vig ikke lidt for sydligt til Ods Herred?
>--
>Per Erik Rønne
>http://www.RQNNE.dk

Nej da, det er da midt i Oddsherred. 15 km fra mig i Fårevejle. Min
lillebror bor der
se korte over Odherred her:http://www.odsherred.com/default.asp?action=kort

Hilsen Hanne

www.macbruger.dk