Vand i køleskab
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 22-02-07 20:51

Hej,

Jeg har altid en kande vand til at stå i køleskabet som hos mig er ca. 3-4
c.
men ca. hver uge vasker jeg min kande da jeg vil være sikker på at der ikke
dannes bakkerier i den
men hvor længe kan en sådan kande faktisk stå i køleskabet unden at der sker
noget ved det ...
temp. er jo lavere end den er i grundvandet men hvad med de andre bakterier
fra køleskabet, spiller de ind ?

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Søren

Dato : 22-02-07 22:29

"Lars Bisgaard" <lcbFJERN@DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sker noget ved det ...
> temp. er jo lavere end den er i grundvandet men hvad med de andre
> bakterier fra køleskabet, spiller de ind ?

Hej

Hvor tit vasker du dit køleskab?
Er der _kun_ vand i kanden?

Hvis der er tætsluttende låg på vandkanden, kan der ikke komme bakterier fra
køleskabet ned i kanden.
Når du hølder vand ud af kanden, kommer der "snavset" luft ind i kanden.
Hvis der kommer sygdomsfremkaldende bakterier ned i kanden, kan de ikke
formere sig, da de ikke har noget at leve af.
(Der er ikke næringsstoffer i alm. postevand.)
Hvis du skyller kanden med vand, hver gang du fylder den, er der ingen
risoki for bakterievækst - det eneste du risikerer er en kalkbelægning.

Søren

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-02-07 06:10

Søren skrev:

> Hvis der kommer sygdomsfremkaldende bakterier ned i kanden,
> kan de ikke formere sig, da de ikke har noget at leve af.

Det skulle man måske umiddelbart tro, men det er ikke helt korrekt.
De bakterier (jeg har glemt navnet, men jeg tror det er Legionella)
der har været omtalt i forbindelse med ismaskiner på fx sygehuse
kan formere sig ned til 3 °C, og der er næring nok i postevand til
at det ikke er nogen begrænsning for denne bakterie.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Søren

Dato : 23-02-07 06:41

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan formere sig ned til 3 °C, og der er næring nok i postevand til
> at det ikke er nogen begrænsning for denne bakterie.

Kommer bakterierne ikke fra folks hænder, når de tager isterningerne med
fingrene?
Det er da rigtigt at der kan leve bakterier i vand, men kan de formere sig?

Søren

Søren

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-02-07 13:31

Søren skrev:

> Kommer bakterierne ikke fra folks hænder, når de tager
> isterningerne med fingrene?

Der kan komme bakterier så mange steder fra. Som du vist selv var inde
på, så lukkes der "uren luft" ind i flasken når man hælder vand ud. Et
familiemedlem kan osse komme til at berøre flaskeranden, eller hvad ved
jeg. Under alle omstændigheder er der ikke tale om en steril proces.

> Det er da rigtigt at der kan leve bakterier i vand, men kan de
> formere sig?

Det var min mening at skrive at omtalte bakterier (som altså måske er
Legionella) kan leve og formere sig i ganske almindeligt postevand af
en temperatur på helt ned til 3 °C, men jeg kan godt se at det jeg
skrev kan læses anderledes. Men svaret er altså: ja.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-03-07 12:28

Jeg skrev:

> [...]
> ligt postevand af en temperatur på helt ned til 3 °C, men jeg
> kan godt se at det jeg skrev kan læses anderledes. Men svaret

Det er ikke Legionella, får jeg at vide i min øresnegl, men der-
imod Pseudomonas.

Se evt. <http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudomonas>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-02-07 15:47

Der er også bakterier i vandet fra den kolde hane. Der er bare nogle
grænseværdier som antallet af bakterier skal være indenfor.

Derudover kommer så de bakterier, virus, svampesporer og andet godt, som man
tilfører vandet efter tapning. Fx. fra luften der kommer ind i kanden og
erstatter det vand du hælder ud. Fra køleskabet med mindre kanden er lukket
med lufttæt låg. Fra det viskestykke som du har tørret kanden af med efter
vask og som du har rørt ved med hænderne og som har rørt ved en masse andre
ting og måske endda ikke er blevet vasket varmt nok.

Vandet bliver ikke sterilt ved at blive tappet fra den kolde hane og sat på
køl ved 2-3 grader. Væksten sker bare langsommere end ved 20 grader.

Personligt ville jeg anbefale almindelige husholdsningsråd og sund fornuft.
Hold en god køkkenhygiejne, vask hænder ofte, skift karklud og viskestykker
dagligt og vask dem ved 60 eller 90 grader - og så at vaske din kande
dagligt. Netop kander med vand der står på køl er nemlig kendt for at kunne
være bakteriebomber og derfor en god ide at være lidt omhyggelig med.

Jeg ville mene at den burde vaskes dagligt og måske skoldes i ny og næ. Især
hvis der er små børn, folk med alvorlig sygdom eller nedsat immunforsvar
eller ældre mennesker i husstanden.

Det anbefales også at lade vandet løbe en tid til det er helt koldt, før man
tapper af det til at drikke, så man ikke drikker det vand der har stået i
rørene og kan indeholde sygdomsfremkaldende bakterier eller hvor rørene har
afgivet stoffer til vandet over længere tid, så koncentrationen kan være
over grænseværdierne.

Men med det sagt, er der mange mennesker der lever i en møgbunke med
ekstremt dårlig hygiejne og selvom nogle bliver pladdersyge jævnligt, så er
der også nogle der er heldige, så alt i alt er det et holdningsspørgsmål om
hvor stor en risiko folk vil udsætte sig selv og andre for.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gert Krabsen

Dato : 23-02-07 17:20

Gainsbourg wrote:

> [...]
> afgivet stoffer til vandet over længere tid, så koncentrationen kan være

Hvis vandet ikke må have stået i rørene skal det nu løbe i ret lang tid.
Hos os er der f.eks. ca. 15 KM til nærmeste vandværk, og derfra løber
vandet i rør hele vejen til hanen

Med andre ord: Hvorfor skulle de sidste tre meter af rørføringen være
mere bakterieinficeret end de foregående 14,997 km?

Fra : Søren

Dato : 23-02-07 21:18

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med andre ord: Hvorfor skulle de sidste tre meter af rørføringen være mere
> bakterieinficeret end de foregående 14,997 km?

Det er kun din husstand, der tapper vand fra de sidste tre eller fire meter
vandrør.
Resten af de 15 km vandrør bliver tappet jævligt af andre.

Jeg bor ca. 200 meter nede af min egen markvej, så jeg skal tappe ret meget
vand af, før det er 'rent'.

Søren

Fra : Gert Krabsen

Dato : 23-02-07 21:33

Søren wrote:
> [...]
> vandrør.
> Resten af de 15 km vandrør bliver tappet jævligt af andre.

Men det ændrer ikke ved spørgsmålet:

(naturligvis forudsat, at det ikke er flere år siden, der sidst var
åbnet for hanen)

Fra : Søren

Dato : 23-02-07 23:10

> Men det ændrer ikke ved spørgsmålet:
> mere
>
> (naturligvis forudsat, at det ikke er flere år siden, der sidst var åbnet
> for hanen)

Det har stået længere i røret.
(Det er nok kun om morgnen og når du kommer hjem fra arbejde, man skal lade
vandet løbe..)

Søren

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-02-07 02:13

> [...]
> Med andre ord: Hvorfor skulle de sidste tre meter af rørføringen være mere
> bakterieinficeret end de foregående 14,997 km?

Fordi vandet står der længere og ved en højere temperatur. Kan især være
mærkbart hvis man bor i en etageejendom hvor man kan risikere at skulle
tappe ret længe før vandet holder op med at være lunt, ligesom gamle
installationer kan afgive ret store mængder af skadelige stoffer.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 24-02-07 16:43

Sikke da en masse svar, men det man kan udlede ved de fleste af svarende er
vel.... man burde ikke drikke vand, det er jo farligt ! :)))

Mvh

Lars Bisgaard

som sidder og nyder en Skawskum, ( men der er vel også vand i ...... )

Fra : Christian Hansen

Dato : 25-02-07 22:44

Lars Bisgaard skrev:
> Sikke da en masse svar, men det man kan udlede ved de fleste af svarende er
> vel.... man burde ikke drikke vand, det er jo farligt ! :)))

Jep - drik cognac i stedet!

:), som lige sidder og nyder en god hardy med 50 år på bagen.

Mvh christian