Kan jeg redde sønnens pc?
Fra : Marianne

Dato : 22-02-07 11:00

Hej

Min søn har fået min aflagte pc, da jeg købte en bedre pc til mig selv. Det
er gået OK i en tid, men nu vil han gerne i gang med de større spil - Wow og
TitanQuest.

Hertil rækker hans pcs hardware ikke. Under 'egenskaber for system' læser
jeg, at computeren er AMD Athlon XP1800+ 1,53 GHz, 512 MB RAM.

Jeg ved ikke, om grafikkortet fremgår af disse oplysninger, men det er
velsagtens det, jeg skal skifte? WoW beder om Pentium IV 1,5 GHz or AMD XP
1500+ (det skulle altså være OK), 1024 RAM (der mangler jeg så 512 MB) og 64
MB 3D graphics card with hardware transform and lightning fz NVIDIA Geoforce
FX 5700 class card (det mangler jeg).

Kan jeg 'bare' købe disse ting (er klar over, at jeg lige skal tjekke hvad
der er i i forvejen af RAM) og sætte dem i? På edbpriser.dk findes den
nævnte model grafikkort ikke - hvilken model kan jeg alternative købe?

Vil det være en fornuftig nok løsning?

mvh
marianne

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-02-07 12:54

> [...]
> der er i i forvejen af RAM) og sætte dem i? På edbpriser.dk findes den
> nævnte model grafikkort ikke - hvilken model kan jeg alternative købe?

Hej.

Når spilproducenterne skriver et miniumskrav til hardwaren, ER det virkeligt
et absolut miniumskrav. Det vil i praksis sige at de spil du omtaler ikke
kan køre på den pc din søn har overtaget, eller i hvert tilfælde ikke
særligt godt. Jeg havde selv en pc noget lignende din for et par år siden,
og det den bruges til i dag er primært Postmand Per spil til min dreng på 3.

Det bliver alt for dyrt for dig at opgradere din pc på de nævnte punkter
idet den alligevel ikke kan trække læsset.

Mvh

Jasper

Fra : Marianne

Dato : 22-02-07 15:02

> Når spilproducenterne skriver et miniumskrav til hardwaren, ER det
> virkeligt et absolut miniumskrav.

De krav, jeg har beskrevet, er ikke minimum med 'recommended' - men er det i
praksis også for lidt?

> [...]
>en pc noget lignende din for et par år siden, og det den bruges til i dag
>er primært Postmand Per spil til min dreng på 3.

Åh ja ... Postmand Per

> Det bliver alt for dyrt for dig at opgradere din pc på de nævnte punkter
> idet den alligevel ikke kan trække læsset.

Nej - så vil der ikke være nogen ide i det.

Tak for respons.
mvh
marianne

Fra : J

Dato : 22-02-07 13:05

On Thu, 22 Feb 2007 10:59:31 +0100, "Marianne" <skriv@ikke.dk> wrote:

> [...]
>er gået OK i en tid, men nu vil han gerne i gang med de større spil - Wow og

Det var jo fejlen. Dit kontorarbejde og surf kan køre på en gammel
een. Men spil kræver toppen.

> [...]
>der er i i forvejen af RAM) og sætte dem i? På edbpriser.dk findes den
>nævnte model grafikkort ikke - hvilken model kan jeg alternative købe?

Ja, jo mere krævende spil, jo større grafikkort, og jo mindre betyder
CPU for benchmark. Eksempel: med Futuremark 3Dmarks2001se betyder CPU
lang mere end med 2005 og 2006 udgaverne. Så avancerede spil trækker
mest hos grafikkortet.

Jeg synes du skulle købe et brugt agp kort, geforce 6800.

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=500548456

eller find noget geforce 6800 på edbpriser.

M.h.t. ram: det er antagelig DDR ram, du skal have (ikke DDR2). F.eks.
pc3200. Det kan man også finde på qxl.

Du skal have åbnet dyret og sikre dig, at det er DDR ram, da det godt
kan være sdram. Samt hvor mange frie ram-slots, der er, hvis der er
nogen.

Check også, om der er en agp-slot på bundkortet, - eller der kun er
onboard grafik.

Du registrerer dig på qxl. Så kan du uden videre købe. Man køber af
hinanden i fuld tillid med netbank overførsel (forudbetalt). Faren for
dårlige karakterer (qxl) er for stor til misbrug. Du skal evt. bruge
et mandenavn, for en sikkerheds skyld.

mvh

John

Fra : Nicolai L

Dato : 22-02-07 23:18

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=500548456
>
> eller find noget geforce 6800 på edbpriser.

Hvorfor? 7600GS og 6800GT performer i mange test lige godt, og i enkelte er
7600GS bedre. Det fås fra nyt til under 800,- kr og det du henviser til på
qxl, er oppe på 600,- kr med 6 dage igen.

> M.h.t. ram: det er antagelig DDR ram, du skal have (ikke DDR2). F.eks.
> pc3200. Det kan man også finde på qxl.

Jeg bruger også qxl meget, men lige med hardware, så er brugtpriserne på qxl
alt for høje i forhold til nypriser.

> [...]
> hinanden i fuld tillid med netbank overførsel (forudbetalt). Faren for
> dårlige karakterer (qxl) er for stor til misbrug. Du skal evt. bruge

Tja, jeg er blevet snydt et par gange derinde, der bliver også snydt med
karakterne og alt andet. Man skal passe på derinde, og faren for dårlige
karakterer hindrer intet for dem der snyder. Og hvad søren skulle et
mandenavn hjælpe?

> mvh
>
> John

Nicolai

Fra : J. E.

Dato : 23-02-07 00:38

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det var jo fejlen. Dit kontorarbejde og surf kan køre på en gammel
> een. Men spil kræver toppen.

Pjat - det er kun dem der mener de absolut skal have det sidste nye
der siger sådan.
I virkeligheden er det ganske få spil der ikke kan afvikles på en PC
af omtalte type, forudsat at grafikkortet er nogenlunde. De fås jo
brugte i AGP til små penge i dag.
WOW kender jeg da flere der spiller på almindelige bærbare uden
problemer.

Fra : Max

Dato : 22-02-07 16:23

Hej Marianne

> Min søn har fået min aflagte pc, da jeg købte en bedre pc til mig
> selv. Det er gået OK i en tid, men nu vil han gerne i gang med de
> større spil - Wow og TitanQuest.

Giv ham din og tag din gamle igen, du har sikkert ikke
brug for kræfterne, knægten derimod har brug for alle
de kræfter han overhovedet kan hive til sig.

Mvh Max

Fra : Marianne

Dato : 22-02-07 17:08

> Giv ham din og tag din gamle igen, du har sikkert ikke
> brug for kræfterne, knægten derimod har brug for alle
> de kræfter han overhovedet kan hive til sig.
>
> Mvh Max

Ha, næh ... hvorfor tror du, at jeg købte en ny pc selv

mvh
marianne

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 22-02-07 19:05

"Marianne" <skriv@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min søn har fået min aflagte pc, da jeg købte en bedre pc til mig selv.
> Det er gået OK i en tid, men nu vil han gerne i gang med de større spil -
> Wow og TitanQuest.

Du mangler ram og et bedre GFX.

Hvor meget vil du ofre?

Fra : Marianne

Dato : 22-02-07 21:58

> Du mangler ram og et bedre GFX.
>
> Hvor meget vil du ofre?

Tja .. jeg vil vel ofre det, der skal til. Dvs max. halvdelen af, hvad en ny
spil-pc vil koste. Knægten er kun 10 år, og jeg regner ikke med, at han vil
spille meget de første par år. Det tror jeg også at spillene er en tand for
komplicerede til - endnu. Han bruger sin PS2 en del...

Jeg er med på problematikken omkring RAM (at jeg skal finde ud af hvilken
type, jeg skal bruge, etc.) men kan ikke gennemskue grafikkort-kravene.

En foreslår geforce 6800 ... vil det være fornuftigt - det forekommer mig
stort (=dyrt), når jeg kan se et lignende råd få indlæg længere nede (Ny pc
til WOW...), der foreslår geforce 7600GS

mvh
marianne

Fra : Nicolai L

Dato : 22-02-07 22:53

> [...]
> stort (=dyrt), når jeg kan se et lignende råd få indlæg længere nede (Ny
> pc til WOW...), der foreslår geforce 7600GS

Ja, Toms hardware guide har det som et godt købt. Jeg ville starte med, nu
da knægten kun er 10, at købe et 7600GS kort og 512 mb ram. Det kan fås for
omkring 1000,- kr. Det er forsøget værd og burde fungere fint til behovet,
indtil videre.

http://www.tomshardware.com/2007/02/06/the_best_gaming_video_cards_for_the_money/page5.html#best_agp_card_for_under_100

> mvh
> marianne

Nicolai

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 23-02-07 12:57

> [...]

> stort (=dyrt), når jeg kan se et lignende råd få indlæg længere nede (Ny
> pc til WOW...), der foreslår geforce 7600GS

6800 var topmodel for en del år siden. De kan fåes brugt til en billig
penge.

7600 er dagens 'midter'-model.

Men da jeg tror, at du har den gamle grafikport i den maskine (AGP),
begrænset
det udvalget ret meget mht. grafikkort. Men netop 7600GS fåes i en
AGP udgave.

Men hvad hedder din maskine?

Det er nemlig ret vigtigt at vide, med hvor mange ramblokke der kan sidde
i maskinen. Normalt er der plads til 4 blokke, men visse maskiner er af
sparehensyn kun udstyret med plads til 2 blokke, hvilket er ret træls
hvi sman vil opgradere.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-02-07 20:48

> [...]
> der er i i forvejen af RAM) og sætte dem i? På edbpriser.dk findes den
> nævnte model grafikkort ikke - hvilken model kan jeg alternative købe?

Prøv det. Nu skriver du ikke hvilket grafikkort du har, men ellers ser det
for mig ud til at kunne lykkes med ovenstående konfiguration.
Jeg kender flere som spiller Wow med 512 ram og et grafikkort som er lidt
dårligere end det du nævner. Titan Quest krav kender jeg ikke. Spørg evt. i
spilgruppen. Ram og grafikkort kan normalt fåes til rimelige priser i
dk.marked.edb.privat.intern.
Om det er sdram eller sdram ddr kan man finde ud af, hvis du oplyser hvilket
bundkort der er i den.

Kurt

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-02-07 23:50

> [...]
> dk.marked.edb.privat.intern.
> Om det er sdram eller sdram ddr kan man finde ud af, hvis du oplyser

Med al respekt for Marianne, synes jeg ligesom at man kan fornemme at hun
ikke lige er typen der flår en pc fra hinanden for at fastslå RAM-type +
motherboard model.

Er der ikke en eller anden der evt. kan maile eller linke til et program der
kan give hende disse oplysninger?

Mvh

Jasper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-02-07 00:48

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:45de1e0c$0$894$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> motherboard model.
>
> Er der ikke en eller anden der evt. kan maile eller linke til et program

F.eks.
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Kurt

Fra : Marianne

Dato : 23-02-07 14:01

> F.eks.
> http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Tak!

Det siger (i uddrag)
Motherboard:
CPU Type AMD Athlon XP, 1533 MHz (11.5 x 133) 1800+
Motherboard Navn MSI KT4V (MS-6712) (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM, Audio)
Motherboard Chipset VIA VT8377 Apollo KT400
System Hukommelse 512 MB (PC2700 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (12/03/02)
Kommunikations Port Kommunikationsport (COM1)
Kommunikations Port Kommunikationsport (COM2)
Kommunikations Port ECP-printerport (LPT1)

Grafikkort:
Grafikkort GeForce FX 5200 (128 MB)
Grafikkort NVIDIA GeForce FX 5200 (Microsoft Corporation) (128 MB)
3D Acclerator nVIDIA GeForce FX 5200
Skærm Philips 107S (107S1) [17" CRT] (BZ 006705)

[ Hukommelses Moduler / A0 ]

Hukommelses Moduls Egenskaber:
Sokkel Udformning A0
Type DIMM, SDRAM
Hastighed 80 ns
Installeret Størrelse 512 MB
Monteret Størrelse 512 MB

[ Hukommelses Moduler / A1 ]

Hukommelses Moduls Egenskaber:
Sokkel Udformning A1
Installeret Størrelse Ikke Installeret
Monteret Størrelse Ikke Installeret

[ Hukommelses Enheder / A0 ]

Egenskaber for Hukommelses Enhed:
Form Faktor DIMM
Størrelse 512 MB
Hastighed 200 MHz
Total Bredde 64 bit
Data Bredde 64 bit
Enhedens Placering A0
Bank Placering Bank0/1
Producent Ingen
Serie Nummer Ingen
Aktiv Ingen
Reservedels Nummer Ingen

[ Hukommelses Enheder / A1 ]

Egenskaber for Hukommelses Enhed:
Form Faktor DIMM
Enhedens Placering A1
Bank Placering Bank2/3
Producent Ingen
Serie Nummer Ingen
Aktiv Ingen
Reservedels Nummer Ingen

+ en hel masse mere. Håber, jeg har fået det væsentlige med.

mvh
Marianne

Fra : J

Dato : 23-02-07 14:35

On Fri, 23 Feb 2007 14:01:23 +0100, "Marianne" <skriv@ikke.dk> wrote:

> [...]
> 3D Acclerator nVIDIA GeForce FX 5200
> Skærm Philips 107S (107S1) [17" CRT] (BZ 006705)

Fino !

Der er 2 udgaver:
KT4AV-L og KT4VL (begge hedder 6712).
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=KT4AV-L&class=mb

http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=KT4VL&class=mb

Det er nok KT4VL. Det står printet tydeligt på bundkortet.

Men begge har 3 slots til DDR ram, der tager max. 1Gbyte modul hver.
Jeg går ud fra, at der sider 2x256Mb i, og er 1 slot ledig. Det skal
man lige checke. Så der er god basis for at forøge ram med 512 Mb ved
at købe 1 stang DDR ram PC3200 (der er det billigste). Det kan fint
køre sammen med pc2700, idet pc2700 sætter hastigheden.

Bundkortet har desuden AGP8x.

Du lister ovenfor, at nuværende grafikkort er geforce5200.

Ugh ! det er definitivt noget af det dårligste til spil, som Nvidia
har lagt navn til ! Det kan jeg godt forstå sønnen ikke kan bruge til
så meget.
Andre har anbefalet noget bedre geforce end jeg gjorde (6800GT). Læs
der.

mvh

John

Fra : Marianne

Dato : 23-02-07 16:45

> [...]
> at købe 1 stang DDR ram PC3200 (der er det billigste). Det kan fint
> køre sammen med pc2700, idet pc2700 sætter hastigheden.

Eet spørgsmål mere: Jeg husker fra tidligere at man frarådede at 'blande'
RAM-blokkene, dvs man måtte ikke sætte 2*256 MB sammen med 512 BM. I steder
burde man købe 1 GB RAM som ny og smide de 2 gamle 256'ere ud.

Er det rigigt eller kan jeg roligt købe 512 MB?

(Jeg åbner self. lige maskinen og tjekker inden køb).

mvh
Marianne

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-02-07 19:13

> [...]
>
> Er det rigigt eller kan jeg roligt købe 512 MB?
>
> (Jeg åbner self. lige maskinen og tjekker inden køb).

Du kan sagtens blande dem. Det giver ingen problemer.
Geforce 5200 er ikke det bedste spilkort, men de fleste spil kan da køres på
det, bare ikke i højeste opløsning, hvilket de fleste sagtens kan leve med.
Prøv at installere det ønskede, og se hvordan det spiller sammen. Er det
godt nok = sparede penge.
Kunne det være bedre, så start med grafikkortet, og hvis det stadig kunne
være bedre så mere ram.
Personligt tror jeg stadig ikke, at I har brug for de store opgraderinger.

Kurt

Fra : Marianne

Dato : 23-02-07 21:36

> [...]
> at købe 1 stang DDR ram PC3200 (der er det billigste). Det kan fint
> køre sammen med pc2700, idet pc2700 sætter hastigheden.

Yrk - når jeg søger med dine specifikationer på edbpriser kommer der 117
valgmuligheder frem.

Jeg kan s'gu ikke overskue det.

Vil den her fx du'? http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=99310

- tusind tak for hjælpen

mvh
marianne

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-02-07 21:46

> Hej
>
> Yrk - når jeg søger med dine specifikationer på edbpriser kommer der 117
> [...]
Ja den er god nok.
Men du kan lige så godt tage en, som er billigere:
Bemærk at det øverste firma (specialpriser) kender jeg ikke, og der står
ikke noget om leveringstid.
Jeg var lige inde på deres hjemmeside, som åbenbart kun kører i test og slet
ikke sælger ram, så lidt mærkeligt at de har fået møvet sig ind på listen.
Så vælg BJ-trading i stedet for.
Dem er der aldrig bøvl med - synes jeg.

Kurt

Fra : Marianne

Dato : 23-02-07 22:10

> [...]
> Jeg var lige inde på deres hjemmeside, som åbenbart kun kører i test og
> slet ikke sælger ram, så lidt mærkeligt at de har fået møvet sig ind på

Super! Tak.

mvh
marianne

Fra : J

Dato : 24-02-07 00:43

On Fri, 23 Feb 2007 21:35:59 +0100, "Marianne" <skriv@ikke.dk> wrote:

>Hej
>
>Yrk - når jeg søger med dine specifikationer på edbpriser kommer der 117
> [...]
NejNej, det er sodim til bærbar !

Man kan da se, at de så korte.

Dette her:

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-02-07 01:59

"J" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> NejNej, det er sodim til bærbar !

> [...]
Shit - jeg overså at det var 200 pins, hun selv linkede til.

Kurt

Fra : J

Dato : 24-02-07 09:33

On Sat, 24 Feb 2007 00:43:20 +0100, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Dette her:
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=48878

På den side ovenfor: specialpris.dk prisdumperen er næppe reel, da det
viser sig at være DDR2 ram.

Men BJ-Trading du'er til 292 kr. for 512 Mb. Jeg har selv lige bestilt
2 stk.

http://www.bj-trading.dk/menu.asp?vare=R-184-512-32

Ikke verdens smarteste hjemmeside, men det er reelle mennesker, har
jeg hørt.

Men AGP kort har de ikke i geforce. Prøv www.compumail.dk

mvh

John

Fra : J

Dato : 24-02-07 10:18

On Sat, 24 Feb 2007 09:32:35 +0100, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

> [...]
>
>http://www.bj-trading.dk/menu.asp?vare=R-184-512-32
>
>Ikke verdens smarteste hjemmeside, men det er reelle mennesker, har

www.pc-netto har både kingston value ddr pc3200 ram (312 kr) og
geforce7600gt agp8x til 1191kr

for et samlet køb til knap 1600 kr.

mvh

John

Fra : Marianne

Dato : 24-02-07 13:34

> www.pc-netto har både kingston value ddr pc3200 ram (312 kr) og
> geforce7600gt agp8x til 1191kr
>
> for et samlet køb til knap 1600 kr.

.... og det er det, jeg skal have - ikke ...? Ja, jeg spørger hellere en gang
for meget - fornemmer efterhånden omfanget af mulige faldgruber!

HVIS jeg nu åbner pc'en og tager et par billeder og lægger dem i dk.binaer,
gider en af jer så se på dem og bekræfte at jeg har set rigtigt mht slots
mv. ?????

mvh
Marianne

Fra : J

Dato : 24-02-07 15:12

On Sat, 24 Feb 2007 13:33:46 +0100, "Marianne" <skriv@ikke.dk> wrote:

> [...]
>gider en af jer så se på dem og bekræfte at jeg har set rigtigt mht slots

Kan måske en anden klare. Jeg går ud fra, at du har fortalt det
korrekte bundkort, MSI ....

Fra : Marianne

Dato : 24-02-07 15:50

> Kan måske en anden klare. Jeg går ud fra, at du har fortalt det
> korrekte bundkort, MSI ....
>
> MSI KT4V (MS-6712) (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM, Audio)

Jo, jo - det har jeg da.

Jeg prøver

mvh
marianne

Fra : Marianne

Dato : 24-02-07 23:35

> Jeg kender flere som spiller Wow med 512 ram og et grafikkort som er lidt
> dårligere end det du nævner.

Hmmm ... du fik mig overbevist om, at man måske godt kunne køre WoW med det
udstyr, vi har, og jeg er her 5 timer efter lige ved at blive fyret som mor!

Efter at ha' installeret 5 WoW CD'er, været igennem et utal af opdateringer
(den værste tog godt 3 timer), at overveje for og imod navn, realm, udseende
af 'character' etc. sagde skærmen 'freeze!'

Suk ... så må jeg ofre en installation på min egen pc indtil vi har fået
opgraderet den gamle, hvilket vil ske mandag morgen!!!!

mvh
Marianne

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-02-07 00:52

"Marianne" <handel_fjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Suk ... så må jeg ofre en installation på min egen pc indtil vi har fået
> opgraderet den gamle, hvilket vil ske mandag morgen!!!!

Det beklager jeg, men jeg tror ikke at den fryser, fordi hardwaren ikke er
"stor" nok. Så ville den have protesteret allerede inden. Ovenstående har
jeg hørt om flere gange, uden at jeg kender problemet. Men alene det, at der
er lavet flere opdateringer til den viser, at det er et problematisk spil.
Men du kan godt have en eller anden hardwaredel, som spillet af ukendt grund
konflikter med. Så må du jo bare håbe, at det er grafikkortet.
Kender du ikke noget, som du lige midlertidigt kunne låne et grafikkort af
og prøve at sætte i, inden du kaster dig ud i de vilde investeringer.
Det ville være kraperligt at ofre nyt grafikkort og mere ram for at finde ud
af, at problemet ligger et helt andet sted.

Kurt

Fra : Marianne

Dato : 25-02-07 17:28

> [...]
> Det ville være kraperligt at ofre nyt grafikkort og mere ram for at finde
> ud af, at problemet ligger et helt andet sted.

OK. Viser opdateringerne bare ikke, at der er tale om et ældre spil, der er
lavet mange opdateringer til?

Mht at det kan være en anden hw-del, der er årsagen til miseren ... ja, det
har du jo desværre ret i. Og så er jeg ude i noget, der bliver svært at
overskue, synes jeg. Jeg 'kender' desværre ikke noget grafikkort.

Prøvede lige at kigge på Dell computere, og der koster en spillecomputer
alligevel kr. 7.800.- Så er det hele ganske vist også nyt, men det er mange
penge .... (Jeg ved af erfaring, at Delle jo laver pc'ere, der ikke larmer).

Tænker vist lige lidt videre

- og i mellemtiden kører WoW fint på min pc

mvh
Marianne