Terminal X
Fra : Tadeusz W. Mollin

Dato : 01-07-01 02:12

Er der nogen, der kender gode sites eller andre ressourcer til
Terminal-programmet i OS X?

//tadeusz.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-07-01 19:24

In article <1evuhmm.g1jc7c10odjqsN%post@tadeusz.dk>, "Tadeusz W. Mollin"
<post@tadeusz.dk> wrote:

> Er der nogen, der kender gode sites eller andre ressourcer til
> Terminal-programmet i OS X?

Det kommer an på, hvad du vil.

Med terminalen kan du "alt": Flytte/kopiere/flytte filer, starte/slukke
programmer, hente filer via ftp, koble dig på andre Unix-maskiner og
installere software på og fra dem - og en hel del andet.

Terminalen er således en tekstbaseret brugerflade til alt hvad du kan
gennem den grafiske Aqua-skal i OSX - og en en hel del mere. Eksempel: En
af brugerne af gruppen her havde på et tidspunkt problemer med at Word
stenenede systemet og at han ikke kunne få fat på OSXs grafiske dims til
at løse problemet. Et løsningsforslag var at bruge terminalens muligheder
for "top" (se hvilke processer/programmer der kører) og "kill" (dø
pågældende proces/program); se tråden ("forve quit i OSX").

Der findes masser af ressourcer på nettet om alverdens kommendoer under
terminalen og generel unix. Et sted at starte ift. dansk
begynderlitteratur er SSLUG (Sjælland/Skånes Linux User Groups) som
udgiver den gratis bogserie "Friheden til..." med en masse læsestof om
Linux, hvoraf en del kan bruges ift. OSX:

   http://www.sslug.dk/linuxbog/

Bøgerne findes i en del formater: "online", i papir, som PDF-dokumenetr,
til Palm m.v.

"Friheden til at vælge" er introduktions-bogen som mest handler om at
komme i gang med installation af Linux (på x86) og de grafiske
brugerflader Gnome og KDE - men der er også nogle sider om grundlæggende
unix som kan bruges ift. OSX; se bl.a. afsnitett om "filer og deres
rettigeheder".

På engelsk byder:

   http://www.macosx.org/clitutorial.html

på en begynder-guide om mulighederne for MacOSX specifikt. Har ikke
nærlst den, men det ser lovende ud.

Ellers: Spørg konkret i gruppen, når du står med et konkret problem.

Var det svar?

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Tadeusz W. Mollin

Dato : 02-07-01 20:37

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> [...]
> nærlst den, men det ser lovende ud.
>
> Ellers: Spørg konkret i gruppen, når du står med et konkret problem.

I høj grad. Tak for det!

Jeg har den nævnte og andre Linux-bøger, men var lidt i tvivl, om man
uden videre kan overføre kommandoerne til OS X.

På et tidspunkt var der én i gruppen, der gav en opskrift på at gøre
terminalvinduet gennemsigtigt. Hvordan var du det?

mvh
[localhost] tadeusz%

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-07-01 20:50

In article <1evxsvz.1c6c35g18oq2i4N%post@tadeusz.dk>, "Tadeusz W. Mollin"
<post@tadeusz.dk> wrote:

> Jeg har den nævnte og andre Linux-bøger, men var lidt i tvivl, om man
> uden videre kan overføre kommandoerne til OS X.

Langt hen af vejen er kommandoerne mellem Linux og BSD/Darwin (som MacOSX
bygger på) de samme.

> På et tidspunkt var der én i gruppen, der gav en opskrift på at gøre
> terminalvinduet gennemsigtigt. Hvordan var du det?

Tillader mig at svare med med en URL til en udførlig vejledning (i det
hele taget er der en del at hente på sitet):

   http://www.macosx.org/tranceterm.html

Har ikke nogen MacOSX ved hånden til at teste, men jeg mener det var dén,
jeg brugte på et tidspunkt. Gennemmsigtige terminaler er "mam". God
fornøjelse!

-j

--
Men are from Earth.