»Send PDF med e-post«
Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 20:33

Når man i et program har trykket cmd-P er det normalt for at udskrive et
dokument, men man kan naturligvis også gøre det for at gemme
'udskriften« i en pdf-fil. Og her ser jeg muligheden for at vælge
forskellige andre ting, som at 'sende pdf med e-post', hvilket man til
sidst klart kan se henviser til Apples eget program Mail.

Det ses i øvrigt også at man sagtens kan tilføje ekstra valgmuligheder -
som hvis man bruger Entourage.

Er der nogen af jer der har prøvet dette?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 21-02-07 21:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> som hvis man bruger Entourage.
>
> Er der nogen af jer der har prøvet dette?

har ofte brugt det til at sende pdf i en mail, men som regel bruger jeg
"save as pdf" og så mailer den, da man så selv kan vælge navnet på
filen, det kan ikke hvis man bruger "Mail pdf.."
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-07 08:44

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> har ofte brugt det til at sende pdf i en mail, men som regel bruger jeg
> "save as pdf" og så mailer den, da man så selv kan vælge navnet på
> filen, det kan ikke hvis man bruger "Mail pdf.."

Med spørgsmålet mente jeg 'prøvet den med /Entourage/' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-07 08:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Med spørgsmålet mente jeg 'prøvet den med /Entourage/' ...

ja, både med Mail og Entourage

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-07 11:14

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> ja, både med Mail og Entourage

Hvordan lød dit Entourage-script så? Ja, jeg formoder at der er tale om
et AppleScript, men jeg kender stort set intet til dette sprog.

For der var vel ingen Entourage-option hos dig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-07 11:33

> [...]

> et AppleScript, men jeg kender stort set intet til dette sprog.
>
> For der var vel ingen Entourage-option hos dig?

du tænker for avanceret - det er meget nemmere

Nederst i PDF menu'en i print dialog boksen hedder punktet "Edit
Menu..."
Den klikker du på, en ny boks dukker op og her trykker du på + (pluset)
og derefter browser dig frem til Entourage - så vil den dukke op i
menu'en - og når du vælger denne vil Print dialog boksen sende en pdf
afsted som bliver en vedhæftede fil i Entourage!

Du kan også sætte andre programmer ind, de skal blot kunne håntere en
PDF fil - iChat kan ikke, men prøv med Safari f.eks.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-07 12:14

> [...]

> Du kan også sætte andre programmer ind, de skal blot kunne håntere en
> PDF fil - iChat kan ikke, men prøv med Safari f.eks.

OK, jeg forestillede mig at jeg skulle til at sætte mig ind i
AppleScript manualen på knap 500 sider [netop downloaded] - men tak for
hjælpen!

Jeg havde lagt mærke til at Devon havde lagt en mulighed ind, der gør
det noget lettere at flytte web-artikler over i denne udmærkede
informationsdatabase .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 22-02-07 12:06

> [...]

> som hvis man bruger Entourage.
>
> Er der nogen af jer der har prøvet dette?

Funktionen virker ikke ordentligt her hos mig. Skrev for et par uger
siden en skoleopgave på 17 sider, som jeg så skulle printe fra en anden
computer, da min printer var løbet tør for blæk. Jeg valgte "Send PDF
med e-post" fra print-menuen, og den gennemgik siderne, og sendte så
filen til den anden computer.
Jeg opdagede imidlertid, at da jeg åbnede dokumentet på den anden
computer, var der 18 sider, og ikke 17. Den havde lavet fulstændig rod i
formateringen da den gennemgik dokumentet på min Macbook, så noget af
indledningen var kopieret ind i midten af opgave, og noget af slutningen
kopieret til introen. Derudover havde den lavet den besynderlige fejl,
at den havde farvede enkelte af mine kommaer grønne (!!!), samt rodet
voldsomt med sidenumeringen.

Endte med at jeg bare sendte word-dokumentet istedet, og så kørte det
også uden problemer. Det gør jeg så også fremover - jeg orker ikke at
rette ekstra pga en fejl i et script.

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.