Død computer - motherboard fejl?
Fra : Hansen

Dato : 21-02-07 09:23

Hejsa,

Hvilken elendig start på morgenen - sneen vælter ned og man skal da lige se
trafikstatus. Men hov så vil computeren ikke starte op !! Første gang jeg
startede den, blinkede cursoren oppe i venstre hjørne og der var en lille
blå firkant i bunden lidt inde fra venstre. Så prøvede jeg at genstarte den
hvorefter jeg kan høre og se at cd'drevene "booter" og harddisken lille
spinder et par gange. Men der kommer intet på skærmen - hverken BIOS opstart
eller grafikkort opstart som der normalt gør. Den prøver heller ikke at køre
videre, da harddisken står helt stille.

Min mistanke går mest på bundkortet hvilket bliver en dyr omgang (gammelt
bundkort = opgradering af bundkort + alt muligt , men på vej på arbejde
kom jeg til at tænke på om det (forhåbentligvis) kunne ske at være
grafikkortet den var gal med - det er trods alt det første der bliver vist
på skærmen (ved opstart).

Vil senere i dag se om jeg har et gammelt grafikkort i gemmeren som jeg kan
prøve at smide i for at se om det hjælper, men hvis der er allerede nu er
nogen der sidder og tænker "Det ved jeg lige hvad er for et problem" så sig
engelig til.

/Hansen

Fra : J

Dato : 21-02-07 10:25

On Wed, 21 Feb 2007 09:22:44 +0100, "Hansen"
<bluesboys@-remove-this-hotmail.com> wrote:

> [...]
>nogen der sidder og tænker "Det ved jeg lige hvad er for et problem" så sig

Alt har en årsag. Jeg ville granske forhistorien:

- hvornår var den startet sidst ?
- hvor længe kørte den ? (overbelastning temperatur)

- har der været ændret nogen med stikkontakten eller forbundne ting ?
- flyttet rundt ?
i så fald: åbn dyret. Pres grafikkort, indstikkskort og ram ned, check
alle stik og prøv igen

- sidder en diskette i ? eller cdrom eller dvd som den forsøger at
boote på. Dette er nok det mest nærliggende.

mvh

John

Fra : Hansen

Dato : 21-02-07 10:34

> Alt har en årsag. Jeg ville granske forhistorien:
>
> - hvornår var den startet sidst ?
> - hvor længe kørte den ? (overbelastning temperatur)

Den kørte i går aftes, og den kørte det meste af dagen uden at lave noget
(kun surfning) Temp lå på omkring 40 grader (Har speedfan kørende) Det er et
ASUS P4S8X-X med at Palit Geforce TI-4200 så der burde ikke være nogle
problemer. Begge kølere fungerer så kølingen er ikke forsvundet.

> - har der været ændret nogen med stikkontakten eller forbundne ting ?
> - flyttet rundt ?

Nej

> i så fald: åbn dyret. Pres grafikkort, indstikkskort og ram ned, check
> alle stik og prøv igen

Er prøvet

> - sidder en diskette i ? eller cdrom eller dvd som den forsøger at
> boote på. Dette er nok det mest nærliggende.

Nej - og hvis det var tilfældet ville den stadig komme med en fejlmeddelelse
på skærmen. Skærmen får aldrig noget signal.

/Hansen

Fra : Madsen58

Dato : 21-02-07 15:27

Hansen wrote:
> [...]
> jeg kan prøve at smide i for at se om det hjælper, men hvis der er
> allerede nu er nogen der sidder og tænker "Det ved jeg lige hvad er

Kontroller at din PSU giver de spændinger den skal, hvis der mangler en
eller den ikke har den norminele spænding, vil der ikke rigtigt ske noget.
--
Hilsen Madsen

Fra : Schultz

Dato : 21-02-07 16:32

"Hansen" <bluesboys@-remove-this-hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> prøve at smide i for at se om det hjælper, men hvis der er allerede nu er
> nogen der sidder og tænker "Det ved jeg lige hvad er for et problem" så

Jeg havde et ligende problem for cirka 6 mdr. siden.
Havde en 3,0 Ghz Intel III med GeForce 4 MMX grafikkort... (ca. 4 år gammel)
Det gik død fra en dag til en den anden.
Prøvede at skifte grafikkort, skærm, ram men intet hjalp.

Gik endelig til et firma med den. De troede også bundkortet var gået, men
efter en uge fandt de ud af det var CPU'en de´r var stået af. De ville ikke
tro på det fordi en Intel processor som regel ikke bare sådan står af...

Så måske ligger problemet der????
Nicolai

Fra : Hansen

Dato : 21-02-07 18:26

> [...]
> ikke
> tro på det fordi en Intel processor som regel ikke bare sådan står af...

Det kunne i hvert fald godt pege i den retning. Har nu prøvet at skifte gfx
uden at det hjalp.

Da du havde dit problem, fik du så boot skærmen at se (optælling af ram,
eller BIOS opstart)? Jeg ser nemlig ingenting overhovedet så derfor retter
min mistanke sig mod bundkortet.

Prøver og se om jeg kan finde en processor der passer og så skifte den.

/Hansen

Fra : Schultz

Dato : 21-02-07 18:44

> [...]
> eller BIOS opstart)? Jeg ser nemlig ingenting overhovedet så derfor retter

Da mit problem opstod så jeg intet på skærmen. Den stod hele tiden på
standby.
Det virkede som om computeren startede op, men så stod den bare stille, og
reagerde ikke.
Det var derfor jeg først troede det var skærmen/grafikkortet der var itu.

> Prøver og se om jeg kan finde en processor der passer og så skifte den.

God ide..

Fra : Hansen

Dato : 25-02-07 19:39

> God ide..

Så er det prøvet og desværre hjalp det ikke. Lånte et helt motherboard med
CPU + ram så nu prøver jeg at skifte motherboardet bare for at bekræftige at
det er det.

/Hansen