Kogning af friske jasminris?
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-02-07 16:49

Hej -

Vi har gennem nogle vietnamesiske venner købt et stort parti friske
jasminris.

Vi har imidlertid svært ved at få dem kogt tilfredsstillende. De er
tilbøjelige til enten at brænde på eller at være for hårde.

Vores venner har fortalt, hvordan de gør - og det har vi naturligvs forsøgt
at efterligne. Desværre uden det ønskede resultat.

Er der nogle i dette forum, der eventuelt kan komme med et par gode
kogetips?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-02-07 18:48

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle i dette forum, der eventuelt kan komme med et par gode
> kogetips?

Køb en riskoger. Perfekt resultat hver gang.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : jvj

Dato : 19-02-07 22:34

Hej

Ris : Vand ca 2:3 kog 12 min med låg. vandet lige væk. Derefter
trække 12 min under låg. Brug en tykbundet gryde med slipletbelægning og
tætslttende låg

hilsen jørgen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-02-07 22:47

Jan Bang Jensby <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

> Er der nogle i dette forum, der eventuelt kan komme med et par gode
> kogetips?

Søg efter en riskoger til at sætte i microovn.

Fra : Max

Dato : 19-02-07 23:08

Hej Niels

> Søg efter en riskoger til at sætte i microovn.

Sådan en så jeg da vidst reklamer for i Bilka
i lørdags.

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 20-02-07 12:20

On 19 Feb., 22:47, nos...@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> Søg efter en riskoger til at sætte i microovn.

Jeg bruger en alm pyrex skål med låg. Til 4 voksne hælder jeg
(basmati)ris op, skyller dem, hælder vand ved så vandet står ca i
dobbelt højde over risene (det hele foregår på slum, øjemål osv),
tilsætter salt og giver dem 20 ved fuld effekt i mikrobølgeovnen. De
er altid fint "al dente" og løse.

--
padre

Fra : Marianne

Dato : 21-02-07 10:56

> Vi har gennem nogle vietnamesiske venner købt et stort parti friske
> jasminris.

Hej

Blot nysgerrig: Hvordan adskiller friske ris sig fra dem, vi køber i
butikkerne herhjemme?

mvh
Marianne

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-02-07 13:03

"Marianne" skrev i en meddelelse

> Blot nysgerrig: Hvordan adskiller friske ris sig fra dem, vi køber i
> butikkerne herhjemme?

De er ikke så tørre før tilberedningen - og så smager de simpelthen bedre og
af mere.

- Jensby

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 21-02-07 15:00

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNarosrevision.dk> wrote in message

> De er ikke så tørre før tilberedningen - og så smager de simpelthen bedre
> og af mere.

Men det er vel kun et spørgsmål om tid, hvis man har købt et større parti.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 21-02-07 16:12

Her er ingen nåde, for de FRISKE jaminris!
vi lever med janteloven!

her et bidrag til Gerdas gode kogte ris:

Ris kogt i ovn :

Parboiled ris: 2 dl ris - 3 dl vand med låg, så der kan komme luft ud
f.eks. sølvpapir med "hjemmelavet" huller.
200 grader varm ovn i l/2 time

Alm. ris:
samme mængde af ris, vand og samme ovntemperatur
men i 3/4 time

risene bliver virkelig perfekte, og man kan med fordel bruge ovnen til andre
ting samtidig.

Voila!

KM

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 21-02-07 16:21

"Kirsten Marker" <kmarker@mail.tele.dX> wrote in message
> Her er ingen nåde, for de FRISKE jaminris!
> vi lever med janteloven!

Hvad skal ovenstående betyde?