Takt og tone ved borddækning.
Fra : Jørgen

Dato : 15-02-07 11:21

Oldfruen og jeg er uenige - igen.
Vi dækker middagsbord, og der skal være tre glas. Vi ved at en af gæsterne
kun drikker alkoholfrit, f.eks øl.

Min kone vil kun stille et ølglas på hans plads. Det vil være pinligt, hvis
han får tre glas og ikke bruger dem.

Jeg synes, der skal være tre glas, selv om vi ved, han ikke vil bruge dem.
Ser man hen over bordet, brydes rækken af glas af den kuvert, hvor der kun
står et ølglas. Det er mere pinligt, synes jeg.

Hvem synes I, har ret?

Spørgsmålet er kun akademisk, da min kone allerede har dækket bordet.

Jørgen

Fra : Linda

Dato : 15-02-07 12:01

On 15 Feb, 11:21, "Jørgen" <skj...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvem synes I, har ret?
>
> Spørgsmålet er kun akademisk, da min kone allerede har dækket bordet.

I restauranter pleier de å dekke med vinglass til alle. Hvis da en av
gjestene ikke drikker vin, fjerner de de overflødige glassene rett
etter bestillingen. I ditt tilfelle vet du ikke om gjesten ønsker å
drikke øl eller noe annet alkoholfritt. Derfor synes jeg det er litt
begrensende å kun sette ned et ølglass. Tips: sist jeg fikk gjester,
kjøpte jeg en flaske med god eplejuice til de som skulle kjøre. Det
ble det satt pris på og det kunne de drikke fra et vinglass.

Linda

Fra : Sabina H.

Dato : 15-02-07 12:45

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Ser man hen over bordet, brydes rækken af glas af den kuvert, hvor der kun
> står et ølglas. Det er mere pinligt, synes jeg.

jeg ville sætte alle tre glas... kun at sætte et, begrænser gæsten til at
kun drikke en vare... hvad hvis han/hun både har lyst til øl, vand og feks
en sodavand?? ved kun at sætte et glas kræver i at han/hun vælger, og holder
sig til den ene vare...

lige for at lege djævlens advokat... forventer hun modsat at alle de andre
gæster bruger samtlige glas?? eller vil det være ok, hvis de feks vælger KUN
at drikke rødvin, eller hvidvin??
--
Knus,
Sabina

Fra : Else Holm

Dato : 15-02-07 15:46

Sabina H. wrote:

> [...]
> alle de andre gæster bruger samtlige glas?? eller vil det være
> ok, hvis de feks vælger KUN at drikke rødvin, eller hvidvin??

Jeg ved fra en fhv. alkoholiker, at man gerne vil have 3 glas på
lige fod med alle de andre gæster - så er det gæsten selv, der
foretager valget og ikke andre, der foretager valget for
ham/hende.

--
Else

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-02-07 17:53

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ved fra en fhv. alkoholiker, at man gerne vil have 3 glas på lige fod
> med alle de andre gæster - så er det gæsten selv, der foretager valget og
> ikke andre, der foretager valget for ham/hende.

Selvfølgelig.
Så selv om admiralen har sat glas på bordet, er der stadig plads til to mere

Skal man diskutere takt og tone, handler det her om diskretion og at gæsten
skal føle sig velkommen - og gæsten må ubetinget have retten til at drikke
vand af rødvinsglasset, hvis det er det, vedkommende føler sig bedst tilpas
med.

Hilsen Inger

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-02-07 20:05

Selvfølgelig skal der dækkes med samme 3 glas, som alle andre får - alt
andet vil være taktløst, pinligt for gæsten og se grimt ud i borddækningen.

Den fuldendte vært eller værtinde sørger desuden diskret for alkoholfri rød
og hvidvin, lækre safter eller andet, som den pågældende gæst kan drikke til
maden og skåle i. Noget der passer i farven og i smagsnuancerne.

Vi har en god ven der desværre ikke tåler vin og som siger, at han bliver
meget rørt, når han kommer steder, hvor værten har husket at sørge for noget
lækkert alhoholfri vin eller saft til ham. Der er ikke noget mere trist, end
kun at få tilbudt vand eller sodavand, som man så kan sidde og bælle af et
sodavandsglas, til maden og skåle i, mens alle andre gæster får udsøgte vine
i krystalglas og man selv føler sig som et 10 års barn :-/

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-02-07 21:31

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> writes:

> [...]
> sodavandsglas, til maden og skåle i, mens alle andre gæster får udsøgte vine
> i krystalglas og man selv føler sig som et 10 års barn :-/

Jeg drikker heller ikke vin og jeg synes også, at der skal dækkes op
som til alle andre. Til gengæld har jeg det dårligt, med at komme til
et bord, hvor der er hældt vin op i hvidvinsglasset. Jeg vil helst
selv have mulighed for at hælde vand i hvidvinsglasset, så jeg kan
skåle med, uden at det ser forkert ud.

Nu foretrækker jeg at drikke vand til mad og jeg synes det er
utroligt, hvor mange steder man kommer, hvor der ikke står vand på
bordene. Man bliver nødt til at bede om det. Og her tænker jeg mest på
festlige lejligheder på kroer, resturanter og hoteller.

Og så er jeg træt af at skulle forklare mig, når jeg siger nej tak til
vin. Det kommer ikke folk ved, hvorfor jeg ikke drikker vin.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Helle

Dato : 16-02-07 23:22

> Og så er jeg træt af at skulle forklare mig, når jeg siger nej tak til
> vin. Det kommer ikke folk ved, hvorfor jeg ikke drikker vin.
>
> Mvh Trine

Det er sjovt du siger det. Det tænker jeg også tit på. Jeg skal altid
forklare mig. Det er som om man bliver stemplet som et socialt tilfælde
fordi man foretrækker noget andet end især vin. Mine forældre siger at jeg
er "kedelig" fordi jeg ikke bryder mig om vin.
Hvad er jeres svar til folk når I siger I ikke drikker vin og hvordan
oplever I deres reaktion ?

/Helle

Fra : Anita

Dato : 17-02-07 01:15

"Helle" <noget@noget.nt> skrev
> [...]
> er "kedelig" fordi jeg ikke bryder mig om vin.
> Hvad er jeres svar til folk når I siger I ikke drikker vin og hvordan

Som regel siger jeg bare, at jeg ikke kan li' det/ikke bryder mig om det. Så
siger nogle "nå men så er der jo mere til os andre, høhø".

Andre gange: "Jeg er ikke blevet voksen endnu", "Jeg skal køre hjem" og for
tiden er "jeg er gravid" gangbar.

Tit spørger folk så: "Jamen, drikker du da slet ikke alkohol?" Ind i mellem
med tilføjelsen: "Er du religiøs eller noget?"

Jeg kan nemlig heller ikke fordrage øl - og det er jo altid det der
serveres - øl og vin. Det er så også fair nok. Sjusser passer ligesom ikke
rigtig til steg og brun sovs.

Hvad siger I andre?
Venligst Anita

Fra : Max

Dato : 17-02-07 10:54

Hej Anita

> serveres - øl og vin. Det er så også fair nok. Sjusser passer ligesom
> ikke rigtig til steg og brun sovs.

Jeg ved ikke rigtig, snaps går nu fint nok til flæskesteg, det fandt jeg
ud af engang hvor der var arrangeret en julefrokost hvor det var lavet
sådan at et hold kom med mad og et hold kom med drikkevare. Så
dem med maden havde lavet steg med sovs og kartofler og dem men
drikkevarene kom med bajere og brændevin, det gik faktisk helt fint
i spænd sammen. Og andre steder i verdenen er det da heller ikke
ualmindelig med en form for sprit til middagsmad.

--
Mvh Max

Fra : Anita

Dato : 17-02-07 13:24

"Max" skrev

> [...]
> i spænd sammen. Og andre steder i verdenen er det da heller ikke
> ualmindelig med en form for sprit til middagsmad.

Nu drikker jeg helst heller ikke ren spiritus. Synes det smager skrækkeligt.

Med sjusser mener jeg noget, der er blandet op fx med sodavand, juice, kakao
eller andet. Og det synes jeg er upassende at drikke til spisning. Det har
jeg i hvert fald ikke lyst til. Men jeg er også fint tilfreds med et glas
sodavand eller vand til maden.

Det kedelige opstår så, hvis det er en "fest", hvor der *efter* maden
fortsat kun er øl og vin. Så ville jeg gerne have vidst dette, så jeg kunne
have medbragt noget hjemmefra. Men pyt - jeg er da blevet sparet for mange
tømmermænd på den konto.

Venligst Anita

Fra : Kate

Dato : 18-02-07 10:50

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in

> Hvad siger I andre?

Jeg er simpelthen så træt af at man absolut skal undskylde at man ikke
drikker. Jeg kan ikke lide vin, hverken rød eller hvid, men øl i meget
små mængder kan jeg godt lide, desværre bliver jeg drønsyg af bare 2-3
stykker. Det er smadder irriterende at man altid skal forsvare at man
ikke drikker, faktisk synes jeg det er en mærkelig kultur vi har
omkring alkohol. Desværre bryder jeg mig heller ikke ret meget om
sodavand, så når jeg beder om almindeligt vand bliver værten ofte lidt
perpleks og prøver, føler jeg, at give mig dårlig samvittighed over at
jeg er så besværlig. Når jeg bliver rigtigt træt af det så siger jeg
"Nå, så er jeg da ikke i fare for at blive alkoholiker"
Heldigvis er det ret udbredt i min nærmeste familie altid at sætte
flere typer drikkevarer på bordet inkl. vand for begge mine søstre har
det som mig mht. vin og øl.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-02-07 16:19

Kate <doughnut@oliwer.invalid> writes:

> [...]
> sodavand, så når jeg beder om almindeligt vand bliver værten ofte lidt
> perpleks og prøver, føler jeg, at give mig dårlig samvittighed over at

Lige præcis. Folk er ved at gå ud af deres gode skind, for at finde
noget til en at drikke. Men når man nu bare allerhelst vil have et
glas ganske almindelig vand!

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-02-07 23:07

Kate wrote:
> Heldigvis er det ret udbredt i min nærmeste familie altid at sætte
> flere typer drikkevarer på bordet inkl. vand for begge mine søstre
> har det som mig mht. vin og øl.

Jeg giver dig fuldkommen ret i dine meninger Kate. Jeg har (heldigvis)
været ude for ved de sidste 3-4 fester jeg har været til, at der også
blev sat mange kander med isvand på bordet foruden selvfølgelig den
vin som "hører sig til". Det er et rigtig dejligt tiltag, og jeg har
fået det indtryk, at det også bliver mere og mere udbredt. Der er
faktisk ret mange der ikke drikker øl og vin, både dem der ikke bryder
sig om det og dem som er hvad man kalder "ædru alkoholikere", det er
synd at de skal sidde til en fest og nærmest undskylde at de ikke
drikker, det kan ikke være meningen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ASKF

Dato : 21-02-07 05:16

Tove Krieger ytrede sig i
<45d8cdf3$0$52194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>sig om det og dem som er hvad man kalder "ædru alkoholikere", det er
>synd at de skal sidde til en fest og nærmest undskylde at de ikke

Det har været tradition i min familie i over 30 år med vand, sodavand
og/eller saft på bordet, ud over øl og vin.

Det startede da min onkel blev mormon, og folk i omgangskredsen fandt så
hurtigt ud af at det faktisk var en god ide, da rigtig mange kunne lide
at veksle mellem de forskellige drikkevarer.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-02-07 15:56

ASKF wrote:
> [...]
> fandt så hurtigt ud af at det faktisk var en god ide, da rigtig
> mange kunne lide at veksle mellem de forskellige drikkevarer.

Det er nemlig rigtigt Allan. Så er der lige den gode ting ved det, at
f.eks. maden man indtager kommer meget mere til sin ret. Smagen bliver
ikke "forstyrret" af vin- og ølsmag.
Det er så selvfølgelig heldigvis en smags sag. Jeg skal da indrømme,
at jeg til tider godt kan lide et glas god vin til maden. Man skal jo
heller ikke være fanatiker, men det er så ikke altid man lige har lyst
til det. Øl drikker jeg slet ikke, jeg bryder mig ikke om smagen.

Fra : Max

Dato : 22-02-07 07:54

Hej Tove

> Det er nemlig rigtigt Allan. Så er der lige den gode ting ved det, at
> f.eks. maden man indtager kommer meget mere til sin ret. Smagen bliver
> ikke "forstyrret" af vin- og ølsmag.

Det helt rigtige er nok slet ikke at drikke mens man spiser, det skal
man gøre når man er færdig.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 17-02-07 10:49

Hej Helle

> Hvad er jeres svar til folk når I siger I ikke drikker vin og hvordan
> oplever I deres reaktion ?

Jeg siger bare at jeg ikke gider drikke det kemikalie fyldte sure sprøjt,
så er det som regel afdiskuteret. :)

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-07 13:11

"Helle" <noget@noget.nt> writes:

> Hvad er jeres svar til folk når I siger I ikke drikker vin og hvordan
> oplever I deres reaktion ?

Jeg svarer blot, at jeg ikke bryder mig om smagen af alkohol. Specialt
da jeg var lidt yngre, blev jeg ofte spurgt om jeg så ikke ville have
noget at ryge. Men nej tak. I virkeligheden er det meste fordi jeg
ikke kan lide effekten af alkohol. Og det påvirker mig meget hurtigt.
Men jeg kan nu heller ikke lide smagen af hverken vin eller øl.

Mvh Trine

Fra : Gamle

Dato : 18-02-07 01:23

Trine Kornum Christiansen wrote:
Snip

> I virkeligheden er det meste fordi jeg
> ikke kan lide effekten af alkohol.
Snip

Hejsa.
Jeg kan heller ikke lide effekten af alkohol. Men hvorfor husker jeg det kun
bagefter?

Mvh.
Torben