MacOS: hvilket og hvordan?
Fra : Mark Urup

Dato : 30-06-01 22:11

Hvordan ved man hvilket operativsystem man kan bruge på en mac (JA - jeg er
PC bruger, og ikke særlig god til mac, men håber på at blive det!)

På en pc, for at tage et eksempel, kan man kører win98 på en 386'.... hvis
man er tålmodig nok, hvordan er det med mac?.. kan man også smide MacOS 9 på
en 5200CD performa? (der normalt kører 7,5,1)

MVH.
Mark U

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 30-06-01 20:45

Mark Urup <mu@pc.dk> wrote:

> [...]
> man er tålmodig nok, hvordan er det med mac?.. kan man også smide MacOS 9 på
> en 5200CD performa? (der normalt kører 7,5,1)

MacOS 9.1 kan godt køre på en performa 5200,men den æder nok for meget
RAM og såvidt jeg husker er 5200 begrænset til 64 MB RAM. Jeg ville
umiddelbart anbefale 8.1
--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-01 06:31

Hej Mark

Her har du nogle 'grundregler' for hvad og hvilke systemer, der kan bruges på
PowerPC Macs.

Generelt kan det siges sådan:
Hvis der er under 32mb fysisk RAM, skal man højst vælge System 7.5.5 eller
7.6.1.
Hvis der er mellem 32mb og 48mb fysisk RAM - kan man bruge System 7.6.1 til Mac
OS 8.1*).
Hvis der er mellem 48mb og 64mb fysisk RAM, kan man bruge op til Mac OS 8.6*).
Hvis der er mellem 64mb og 96mb kan man uden problemer vælge Mac OS 8.6 til
9.1.
Hvis der er mere end 96mb RAM - så vælg altid Mac OS 9.1

*) Man kan barbere systemet ned, så selv en Mac OS 9.1 kan køre både stabilt og
hurtigt på PowerMacs med 32mb RAM, men der vil i så fald ikke være meget til
rådighed til at køre programmerne med. Man kan så aktivere 'Virtuel
Hukommelse', men det bør kun bruges som en nødløsning. Fysisk RAM _er_ det
bedste.

Mht. en Performa 5200. Hvis den står i absolut standard, så har den kun 8mb RAM
installeret. I så fald vil jeg kun anbefale at gå op til System 7.5.2 evt. en
barberet 7.5.5. Hvis du vil højere op, skal du have fat i min. 16mb - helst
32mb yderligere, så du i alt kommer op på min. 40mb RAM. Du kan så også uden de
store problemer installere en Mac OS 8.1 i standardkonfiguration. Dette vil
også betyde, at du kan bruge den både på netværk og internet. (Netværk dog kun,
hvis du sætter et ethernetkort i den)

Under æble-menuen 'Om denne computer* kan du altid se, hvor meget fysisk RAM,
der er installeret.

mvh. Erik richard

Mark Urup wrote:

> [...]
> man er tålmodig nok, hvordan er det med mac?.. kan man også smide MacOS 9 på
> en 5200CD performa? (der normalt kører 7,5,1)

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-07-01 13:53

Mark Urup <mu@pc.dk> wrote:

> På en pc, for at tage et eksempel, kan man kører win98 på en 386'.... hvis
> man er tålmodig nok, hvordan er det med mac?.. kan man også smide MacOS 9 på
> en 5200CD performa? (der normalt kører 7,5,1)

Hvis der er 32+ MB RAM i den, så hop på OS 8.1 vognen ellers 7.6.1. Hvis
du ikke ligger inde med ovenstående så er jeg sikker på at du kan finde
et billigt i news://dk.marked.privat.edb.mac, hvis ikke der endda er en
flink person, som vil sende dig en gratis kopi, lovligt eller ej.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-07-01 15:23

Hejsa.

Hvis du vil vide, hvilke systemer, som de enkelte maskiner i teorien
(hvsi de har nok RAM) er i stand til at køre, så kan du slå dem op på
apples hjemmeside i applespec.

<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/>
Den virkede i alfald en gang; hvis de ikke har omstruktureret, så virker
den vel endnu.

M. v. h. Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com