Hvad iPhone varsler
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-07 22:28

Jeg læste lidt på MacWorld og blev ledt til videoen i nedenstående
link. Den viser en demo af et computer-interface, der minder
fuldstændig om iPhones. Det er en helt fantastisk teknologi, der giver
os et indblik i morgendagens computer. Det er også derfor, jeg synes,
iPhone er helt fantastisk. Det er ikke spørgsmålet om, hvorvidt den har
3G, eller hvor mange GB den rummer. Det er mere hele princippet, at vi
har en lille lommecomputer, der kan betjenes på en helt fantastisk,
intuitiv og revolutionerende måde. Det er alle de teknologier, der er
samlet og fungerer så godt sammen. Det er noget helt fantastisk set i
et større perspektiv. Men det kan alle dødbiderne ikke fatte. De er
bare negative, for man kan jo få "stort set det samme" i andre
apparater. Prøv lige at se demoen, jeg linker til. Man taber altså både
næse og mund, når man ser det.

<http://www.ted.com/tedtalks/tedtalksplayer.cfm?key=j_han>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : J.K.Arning

Dato : 17-02-07 22:49

On Sat, 17 Feb 2007 22:28:20 +0100, Henrik Münster wrote:

> Men det kan alle dødbiderne ikke fatte. De er
> bare negative, for man kan jo få "stort set det samme" i andre
> apparater. Prøv lige at se demoen, jeg linker til. Man taber altså både
> næse og mund, når man ser det.

Godt Henrik .. glæd dig til din iPhone men bliv ikke alt for skuffet når du
tager den i brug for den vil på ingen måde komme i nærheden af hvad du ser
i denne video og det vil de første mange efterfølgende versioner heller
ikke gøre. Det ville klæde dig med bare en lille smule realitetssans
overfor Apple og deres produkter.

Det er et faktum at iPhone når den kommer ikke vil være revolutionerende,
den vil være et middelmådigt men vellykket første forsøg fra Apples side
som de helt klart skal have ros for, men den kommer ikke til at
revolutionere verden.

Apple er oppe imod nogle firmaer der har været på markedet længe og har
lagt standarten for hvordan det kan gøres, bare fordi der kommer et æble på
embalagen lægger de sig altså ikke ryggen og jubler.

Design er ikke alt, funktionalitet er afgørende og på et tidspunkt hvor
TV/Video er på vej ind i telefonerne med stormskridt er det en ups af
kaliber at skabe et designmæssigt lækkert produkt som en iPhone der ikke
har 3G eller enda HSDPA. De mobile terminaler, for ordet mobiltelefon
rækker ikke længere taget i betragtning at det, at telefonere med dem, er
en af flere funktoner, skal ikke bare være lækre, de skal være brugbare på
en helt anden og ny måde og det kræver i mange tilfælde mobilt bredbånd
integreret i terminalen.

Hvis man er en dødbider fordi man ikke elsker alt hvad Apple sætter sit
logo på, så for min skyld ingen alarm, men hellere være sundt kritisk end
grænseløst ukritisk.

--
:: J.K.Arning :: 17-02-2007 22:32:19 :: http://arning.dk ::

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-07 00:55

On 2007-02-17 22:49:01 +0100, "J.K.Arning" <spam@arning.dk> said:

> [...]
> i denne video og det vil de første mange efterfølgende versioner heller
> ikke gøre. Det ville klæde dig med bare en lille smule realitetssans

Øøøh, jeg fik måske ikke udtrykt mig tydeligt nok. Jeg mener netop, at
iPhone er et varsel om fremtiden. Den giver os et indblik i, hvordan
fremtidens computer kan forme sig. Når man ser den video, jeg henviste
til, hvor en berøringsfølsom skærm bruges på samme måde, har vi et bud
på, hvordan vi i fremtiden kan komme til at betjene vores computere og
lignende apparater. Jeg synes, det er en fantastisk teknologi, og det
er det, jeg finder spændende ved iPhone. Jeg siger ikke, at iPhone i
dens nuværende form vil revolutionere verden, men den er et skridt i
den rigtige retning. Jeg er således ikke så meget begejstret for iPhone
i sig selv, men mere for princippet i dens brugerflade.

> [...]
> lagt standarten for hvordan det kan gøres, bare fordi der kommer et æble på
> embalagen lægger de sig altså ikke ryggen og jubler.

Det gik da meget godt med iPod
Det er jo ikke til at vide, hvordan det går med iPhone. iPhone er jo
ikke noget særligt, fordi der er et æble på. iPhone er noget særligt,
fordi den betjenes på en revolutionerende måde og kombinerer kendte
kommunikationsformer på en ny måde. Jeg tror da heller ikke, iPhone vil
komme til at dominere telefonmarkedet. Den er trods alt ret dyr. Men
som Steve Jobs sagde, så er telefonmarkedet enormt. Kan de bare få 1%
af det, så svarer det til at sælge millioner af iPhone, og så er det en
ganske god forretning.

> [...]
>
> Hvis man er en dødbider fordi man ikke elsker alt hvad Apple sætter sit
> logo på, så for min skyld ingen alarm, men hellere være sundt kritisk end

Man er en dødbider, hvis man ikke kan se det visionære i en iPhone. Den
understreger jo, hvor elendige de fleste telefoner og smartphones er.
Det er da forfærdeligt besværligt og ufleksibelt at skulle bruge de
små, gnidrede knapper. Det har man jo for længst indset på en computer.
Man har jo ikke knapper på tastaturet til de forskellige programmer og
funktioner. I stedet har hvert program sine knapper på skærmen, som man
klikker på med musen. Det er fleksibelt.
   De fleste her i gruppen interesserer sig vel for computere på
forskellig måde. Jeg ved ikke så meget om det teknologiske. Jeg er
ligeglad med, hvad mit grafikkort hedder osv. Det vigtigste er
funktionen. Tingene skal fungere, og selvfølgelig skal teknikken kunne
følge med. Derimod er jeg meget interesseret i det, jeg kan se. Derfor
synes jeg, nye betjeningsmetoder og brugerflader er spændende. I sin
nuværende form har iPhone bestemt masser af fejl og mangler, men den
giver et forvarsel om, hvordan computere og kommunikation kan forme sig
i fremtiden. For mig at se er det et stort fremskridt, og det er jeg
meget begejstret for. Om det så bliver Apple eller andre, der går den
vej, aner jeg ikke, men jeg venter spændt på at følge udviklingen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-07 07:06

> [...]
> bare negative, for man kan jo få "stort set det samme" i andre
> apparater. Prøv lige at se demoen, jeg linker til. Man taber altså både

Ih, du milde Det er jo snart "back to basics"/papir & blyant

Jeg kom til at tænke på mit første møde med en trykfølsom skærm; da
tabte jeg også næse og mund. På hovedbanegården i Milano sidst i
halvfjerdserne havde de disse "fjernsyns"terminaler, som man kunne
trykbetjene for at hente køreplaner m.v.

Så jeg tror da, du har ret - det ender(hvis det ender) vel med, at vi
bare skal sige noget til skærmen, ja måske blot tænke det?

M.