Ældre mac'er - er de noget værd?
Fra : Helge Hammer

Dato : 17-02-07 20:45

Hej,
Jeg er blevet foræret to computere

PowerPC G3 266 Mhz

Power Machintosh 8500/150

Desværre uden skærm. Kan det betale sig at ofre en skærm på dem,
eller findes der (som en midlertidig løsning) et konverteringskabel
til alm. VGA- eller SVGA skærm?

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : Jon

Dato : 17-02-07 21:10

Helge Hammer <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

> findes der (som en midlertidig løsning) et konverteringskabel
> til alm. VGA- eller SVGA skærm?

Ja. Snakk med en kvalifisert Apple-forhandler.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-07 21:38

On 2007-02-17 20:44:57 +0100, Helge Hammer <juletrae@post4.tele.dk> said:

> [...]
>
> Desværre uden skærm. Kan det betale sig at ofre en skærm på dem,
> eller findes der (som en midlertidig løsning) et konverteringskabel

Særligt G3'eren er da nogenlunde med. Den anden er lidt gammel. De kan
selvfølgelig begge bruges til simpelt computerbrug med de rigtige
programmer. Man kan sagtens skrive dokumenter til udprint og e-mail på
dem. Problemet er, hvis man forsøger at følge med tiden. Computere
bliver jo ikke langsommere, men programmerne bliver mere krævende.
Forsøger man at lægge for nye programmer på en gammel computer, kan den
ikke trække dem. Det samme gælder desværre hjemmesider. De bliver også
mere og mere krævende, og til sidst kan ældre computere slet ikke vise
dem.
   Med hensyn til at "ofre" en skærm på dem, så kan skærmen da altid
bruges senere til en nyere computer. Igen kommer det an på, hvad de
skal bruges til. Jeg troede da egentlig, de havde VGA-stik, men jeg
husker måske forkert? Til gengæld kan du få problemer med at finde en
printer, der passer til dem, hvis du har det i tankerne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-02-07 21:34

Helge Hammer <juletrae@post4.tele.dk> writes:
> [...]
>
>Desværre uden skærm. Kan det betale sig at ofre en skærm på dem,
>eller findes der (som en midlertidig løsning) et konverteringskabel

Svaret er simpelt i forhold til om der findes en konverter - det gør der,
og et kan ikke koste mange basører. Jeg har da vist stadig et par stykker
liggende…
Men jeg ville nu ikke bruge ret mange kræfter og skillinger på sagen.
Maskinerne er stærkt forældede og jeg ved ikke rigtigt hvad man skulle
bruge dem til, med mindre at man har et eller andet lettere obskurt stykke
software fra dengang, man gerne vil anvende.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-07 23:02

Hej helge

Helge Hammer wrote:
> Jeg er blevet foræret to computere
>
> PowerPC G3 266 Mhz

Den findes i flere varianter i både desktop og tower. de to hovedtyper
er den alm. 266mhz og så en AV udgave med faktisk et ret godt audio /
video kort - CompoSite - med audio IN/OUT + VHS/S-VHS. Kan fx. være
velegnet som 'dukebox' eller til overspilning af gamle audio og videobånd.

Kan køre med både OS 9.2.2 direkte og OS X 10.2.8 installeret via
XPostFacto 4.0 på en disk eller diskpartition, der ikke er større end
8gb, så er alt stort set understøttet bortset fra parallelportene.

Hvis det er desktop, kan den have 3x256mb lowprolfile PC-66 eller PC-100
RAM, og hvis det er tower 3x256mb std. PC-66 eller PC-100 RAM. Begge
modeller har plads til 2x120gb HD.

> Power Machintosh 8500/150

God og robust 'skrivemaskine. Findes også med et CompoSite lydkort med
VHS + audio IN/OUT. Max. std. system er OS 9.1, 9.2.2 kan installeres
vha. OS9Helper 1.0.1 (understøtter dansk installer script). OS X 10.1.5
kan installeres via XPostFacto 4.0. Alle porte er understøttet undt.
parallelporte og diskettedrev.

Der er plads til 8x128mb 168-pins DRAM DIMM og 2 stk. SCSI HD på max.
73gb pr. stk. OS X 10.1.x kræver en partition på 8gb på SCSI ID 0.

> Desværre uden skærm. Kan det betale sig at ofre en skærm på dem,
> eller findes der (som en midlertidig løsning) et konverteringskabel
> til alm. VGA- eller SVGA skærm?

Begge maskiner understøtter fuldt ColorSync. De kan begge trække op til
21" skærme med std. VRAM - G3'eren i opl. op til 2048x1600@60hz og 8500
1600x1200@67hz. Du kan sagtens få en D-sub-15->VGA adapter til små
pengen. Apple orig. autoadapter til 40-50kr. og div. med dipswitches med
MultiSync/ColorSync til 25-40kr..

Hvis du vil vide mere om dem, må du gerne kontakte mig. - Jeg har stadig
maskiner af begge typer kørende. Jeg har også div. servicemanualer til
dem begge.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-07 23:32

> [...]

> Desværre uden skærm. Kan det betale sig at ofre en skærm på dem,
> eller findes der (som en midlertidig løsning) et konverteringskabel

IMHO: nej, du vil formegenlig heller ikke gemme på en 166MHz Pentium MMX
eller en 300MHz Pentium 2.

Fra : Helge Hammer

Dato : 18-02-07 15:29

<gccka4-qqd.ln1@wm.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> skrev:

> IMHO: nej, du vil formegenlig heller ikke gemme på en 166MHz
> Pentium MMX eller en 300MHz Pentium 2.

Det kan jeg ikke svare på, da jeg aldrig har haft en winbøvs maskine

Men jeg har to 10 år gamle RiscPC'er, en med ARM6 33 Mhz og en med
StrongARM 200 Mhz, og de er stadig aldeles brugbare.

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-02-07 21:34

On lø, 17 feb 2007 19:44:57 GMT, Helge Hammer <juletrae@post4.tele.dk>
wrote in dk.edb.mac:

> [...]
>
> Desværre uden skærm. Kan det betale sig at ofre en skærm på dem,
> eller findes der (som en midlertidig løsning) et konverteringskabel

Google er din ven:

Results 1 - 10 of about 25,300,000 for macintosh video cable. (0.09
seconds)