Andet multimedie
bentjuul 3670
Sort/hvide fotos med enkel farve i
Fra : Jesper

Dato : 17-02-07 13:46

Hej.

Jeg har Photoshop Elements 4 og er vild med fotos i sort/hvid, men hvor en
enkel central genstand i billedet er med farve.

Jeg aner desværre bare ikke hvordan det gøres.

Er der nogen som har lyst til at forklare mig det?

(Jeg har ingen viden om det med at arbejde i lag - hvis man skal det i
nævnte situation).

Glæder mig meget til at få nogle inputs.

Mvh

Jesper.

Fra : Lindkold

Dato : 17-02-07 19:54

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har lyst til at forklare mig det?
>
> (Jeg har ingen viden om det med at arbejde i lag - hvis man skal det i

At arbejde med lag kommer du ikke uden om, hvis du vil lave lidt seriøst
arbejde med billeder.

Men du kan lave ovenstående med history brush - se hvordan her (Photoshop):

http://digital-photography-school.com/blog/mono-with-a-dash-of-colour-photoshop-cs2-tutorial/

Tricket til at gøre den pænt på denne måde, er bl.a. at bruge pensler i
flere størrelser, og meget energi omkring
kanterne.

Mvh.
Lindkold

- -
www.aptering.dk
Billige håndværkere

Fra : Steen

Dato : 17-02-07 21:41

> [...]
> nævnte situation).
>
> Glæder mig meget til at få nogle inputs.

Selvom du ikke har prøvet at arbejde med lag, synes jeg du skulle øve dig.
Det er ikke så svært og sammen med markering med lassoværktøjerne MEGET
nødvendigt for at få nogle gode resultater i Photoshop.
Her er en øvelse hvor magnetisk lassoen er brugt
http://teamphotoshop.com/articles-The-Tools-Using-the-lasso-and-magnetic-lasso-to-make-your-selections-4,8,5a.html

Når du har markeret med objektet med magnetisk lasso og evt. finjusteret den
med den alm. lasso (som vist i vejledningen) tryk så ctrl+j for at få det
markerede i et lag for sig selv.
Du kan nu skifte farve på objektet ved at trykke ctrl+U og sætter et "v" i
boxen colorize (farvelæg på dansk). Herefter flytter du den øverste skyder
og VUPTI objektet skifter farve. Du kan finindstille farverne ved at
justerer de to næste skydere.

Prøv evt. at trykke ctrl+U og sæt "v" i colorize samt flytte den øverste
skyder, bare for at se hvordan det virker. Du skifter nu farve på hele
billedet, så prøv at markere et objekt og skift farve på det.
DET VIRKER......... :)

Held og lykke
Steen

--
www.gral.dk
links for photoshop entutiaster

Fra : Jesper

Dato : 17-02-07 22:10

> [...]
> skyder, bare for at se hvordan det virker. Du skifter nu farve på hele
> billedet, så prøv at markere et objekt og skift farve på det.

Hej Steen.

MANGE tak for dine inputs. Har lige prøvet med et af mine fotos og det
virker jo...kanon.

Mvh

Jesper

Fra : Steen

Dato : 17-02-07 22:55

> Hej Steen.
>
> MANGE tak for dine inputs. Har lige prøvet med et af mine fotos og det
> virker jo...kanon.
>
> Mvh
>
> Jesper

Godt du kunne bruge tippet.
Hvis du er interesseret i andre tutorals til PS-elements er her et godt
link:
http://www.photoshoproadmap.com/Photoshop-tutorials/Photoshop-Elements-tutorials/Most-popular/1/

På min side www.gral.dk finder du desuden under menupunktet "photoshop" en
hel masse links til sider med tutorials til PS. Selvom elementes er
forskelling i opbygningen kan du sikkert godt bruge nogle af dem alligevel.

Måske de gratis filtre du kan downloade fra min side kan bruges i elements.
Klik på linket "download"

- du lukker nu PS-elements
- pakker den hentede zip-fil ud, f.eks. funhouse filtrene
- lægger den udpakkede mappe i plugin-folderen (programmer->adobe->
elements->plugin
- start elements igen
- du skulle nu kunne se funhouse under menupunktet "filtre"

Hvis det lykkes kan du godt glæde dig til leg i millionklassen :)
Hent evt. andre gratis filtre på:
http://www.photoshop-filters.com/html/the_filters.htm

Held og lykke
Steen

Fra : Jesper

Dato : 17-02-07 23:21

> [...]
> - du skulle nu kunne se funhouse under menupunktet "filtre"
>
> Hvis det lykkes kan du godt glæde dig til leg i millionklassen :)

Hej igen.

Tak for info.

Jeg har prøvet at downloade og udpakke, men jeg kan desværre ikke se de nye
filtre under "filtre"....

Mvh

Jesper

Fra : Malene Hald

Dato : 14-03-07 16:34

> [...]
> nævnte situation).
>
> Glæder mig meget til at få nogle inputs.

Jeg har Photoshop, så jeg er ikke sikker på, om denne metode virker 100% i
Elements, men det giver et pænere resultat end Steens (synes jeg).

Først laver du et nyt lag med en kopi af billedet. Det kan man gøre ved at
markere laget med billedet og klikke ctrl+J.

Derefter laver du det øverste billede sort/hvid. Du kan gøre det hurtigt ved
at lave billedet til grayscale, og derefter tilbage til RGB, men vil du gøre
det pænere skal du bruge Channel Mixer (findes det i elements?) Det ligger
under "Adjustments" i PS. Husk og klik på fluebenet i "Monochrome"

Derefter tager du viskelæderet, og laver det om til en blød brush. Nu visker
du blot ud på det grå billede, de elementer der skal have farve - farven fra
billedet nedenunder vil nu dukke op. HVis du vil gøre det mere elegant, kan
man også bruge masker osv, men det har elements vist ikke?

--
Med venlig Hilsen

Malene Hald
www.malenehald.dk