Flytte mac os x fra én disk til én ny
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 14-02-07 12:35

Hej,

Jeg har lige fået min nye disk til min MacBook (Intel) med posten, og
den regner jeg jo med at smide i computeren i aften :)

Kan man via DiskTool (sidder ikke ved min mac, med hedder det ikke
det???) kopiere min harddisk over på en ekstern FireWire disk, boote fra
den med den nye disk i Mac'en og herfra, kopiere tilbage på den nye disk?
Hvordan får man den til at boote på den eksterne firewire disk i så fald?

/Thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 14-02-07 12:59

Thomas Løjmann Jørgensen <tlj@instadia.net> wrote:

> [...]
> Hvordan får man den til at boote på den eksterne firewire disk i så fald?

Hold nede Alt (egentlig Opt) tasten når du boooter. Da kan du velge
startvolum.

Terje

Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-07 18:40

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Hold nede Alt (egentlig Opt) tasten når du boooter. Da kan du velge
> startvolum.
>
> Terje

Hej Terje Hvis Alt betyder Alternativ og Opt betyder Option, skal der
vel ikke megen god vilje til at gøre dem ens

(Bortset fra, at et alternativ kan der kun være ét af, mens der kan være
mange optioner. Og inden jeg får bank, er aternativ fra latin: Alter,
som frit efter skolegangen for 35 år siden, betyder det eneste).

Fra : Terje Rydland

Dato : 14-02-07 20:18

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hej Terje Hvis Alt betyder Alternativ og Opt betyder Option, skal der
> vel ikke megen god vilje til at gøre dem ens

På den opprinnelig Macen het det som i dag kalles Alt-tasten for
Opt-tasten. Det er først i det siste Apple har endret navnet på tasten,
sikkert for å "tekkes" Windows-folket. På et PC--tastatur finnes det
ingen Opt-tast, bare en Alt-tast. (Og det var sikkert for vanskelig for
dem å skjønne at det er den samme tasten ;) )

> (Bortset fra, at et alternativ kan der kun være ét af, mens der kan være
> mange optioner. Og inden jeg får bank, er aternativ fra latin: Alter,
> som frit efter skolegangen for 35 år siden, betyder det eneste).

Og det er sikkert derfor den opprinnelig het Opt på Appletastaturet.
Fordi den ble benyttet sammen med andre taster for å gi forskjellige
opsjoner, ikke for bare å gi ett alternativ.

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-07 23:06

On 2007-02-14 20:17:49 +0100, terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) said:

> [...]
> ingen Opt-tast, bare en Alt-tast. (Og det var sikkert for vanskelig for
> dem å skjønne at det er den samme tasten ;) )

På andre pc'er har der altid været en Alt-tast (eller to). På Macintosh
valgte man at kalde en tilsvarende tast for Opt (option), hvilket vel i
computersammenhæng er det samme. På de danske og svenske og sikkert
andre sprog blev opt-tasten til en alt-tast. Ordet alternativ findes jo
på vores sprog, men det gør option ikke. I dag ved de fleste nok, hvad
option betyder, men det gjorde de ikke for over 20 år siden. Er Apple
gået over til at have Alt-tast også på amerikanske tastaturer?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 04:31

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> På den opprinnelig Macen het det som i dag kalles Alt-tasten for
> Opt-tasten. Det er først i det siste Apple har endret navnet på tasten,
> sikkert for å "tekkes" Windows-folket.

Ja, det er rigtigt, og det er da vist egentlig ikke så længe siden, er
det? Husker jeg helt hen i vejret, når jeg mener, at iMac´erne(1998>)
havde opt på tastaturet?

> [...]
> Fordi den ble benyttet sammen med andre taster for å gi forskjellige
> opsjoner, ikke for bare å gi ett alternativ.

Lyder logisk og sandsynligt

> Terje

M.

Fra : Karl Antz

Dato : 14-02-07 22:13

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Og inden jeg får bank, er aternativ fra latin: Alter,
> som frit efter skolegangen for 35 år siden, betyder det eneste).

Hrmmmmmmm

min gode gamle Stowasser fra min tyske gymnasietid fortæller følgende:

Alter: den ene af to, den ene, den anden

.... tænk at jeg alligevel kan huske fyrre år tilbage

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 04:21

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Alter: den ene af to, den ene, den anden
>
> ... tænk at jeg alligevel kan huske fyrre år tilbage

Yep, præcis - altså kun én Ja, det er de særeste ting, der hænger
ved

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-07 20:35

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Hold nede Alt (egentlig Opt) tasten når du boooter. Da kan du velge
> startvolum.

partitionen skal bless'es inden du kan boote fra den. Flere
tredieparts frontends til asr og ditto kan klare dette i ét hug.
kontrolpanelet "Startdisk" bør også kunne. Ellers er der jo bless fra
komandolinien.

Fra : Esben Rasmussen

Dato : 14-02-07 22:07

On 2007-02-14 12:34:46 +0100, Thomas Løjmann Jørgensen <tlj@instadia.net> said:

> [...]
> disk?
> Hvordan får man den til at boote på den eksterne firewire disk i så fald?

Hej

Jeg tror ikke du bare kan kopiere din HD over med system og forvente at
den kan boote på den nye.

Men hvis du bare vil have dine dokumenter over, kan du så ikke bare
forbinde gammel og ny med FW kabel og starte den gamle i target mode (
T tasten ved start) og så kopiere User mappen over på den nye

( User - hvis der er flere brugere og "dit navn" hvis det kun er din
egen bruger) og husk at ligge dem i tilsvarende Directories. )

Hint: Hvis du har fotobob brushes eller filtre der skal med over så
skal du hente hente dem fra APPs mappen, men langt det meste ligger i
dit bruger dir (sorry jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, barn af
årtusindskiftet)
Ihvertfald brug lidt tid på at rode rundt før du formaterer den
gamle.... bitter erfaring

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 14-02-07 22:45

Esben Rasmussen wrote:
snip en masse... :)

> Jeg tror ikke du bare kan kopiere din HD over med system og forvente at
> den kan boote på den nye.
Jeg har én mac men 2 diske. Jeg har den originale sløve disk, nu har jeg
købt en ny hurtigere disk som jeg gerne vil clone min originale over på,
det er min udfordring lige nu.
Som jeg læser det på apple.com kan det godt lade sig gøre (selvom det
ikke står der direkte) men jeg kan ikke få restoret mit image...

asr -source /Volume/Backup/disk0.dmg -target /Volume/disk -erase

Ovenstående giver en fejl om der ingen partitions tabel er i imaget.

Der findes helt sikkert en måde at clone en disk på, man kan med både
Windows og Linux, så hvorfor ikke Mac OS X (der er baseret på *NIX???)

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö
Sweden

Cell: +45 60 81 04 04
Home: +45 36 99 04 20 / +46 (0)40-693 11 12

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://nerdlab.se - Development & Hosting
http://freelance4u.dk - CV and references

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-07 23:00

On 2007-02-14 22:44:49 +0100, Thomas Løjmann Jørgensen
<lojmann@lojmann.dk> said:

> [...]
>
> Der findes helt sikkert en måde at clone en disk på, man kan med både
> Windows og Linux, så hvorfor ikke Mac OS X (der er baseret på *NIX???)

Hvis du har en fungerende harddisk, der kan bootes fra, kan du bare
klone den til en anden med diskværktøj. Du skal bare gå ind under
Gendan og vælde kilde og modtager. Det må være enormt let, hvis du har
begge diske siddende i maskinen. Jeg er jo kun vant til bærbare og har
brugt det til en ekstern harddisk. Jeg forstår ikke anden halvdel af
dit spørgsmål med et diskimage. Hvor kommer det fra? Det simpleste må
da være at gøre, som jeg foreslår.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 15-02-07 09:54

Hej Henrik,

Henrik Münster wrote:
<snip>

> [...]
> det til en ekstern harddisk. Jeg forstår ikke anden halvdel af dit
> spørgsmål med et diskimage. Hvor kommer det fra? Det simpleste må da

Problemet er at det netop er en bærbar jeg har, derfor kan jeg ikke have
2 diske i den.
Disken er en SATA om jeg har ikke en converter fra SATA til USB eller
FireWire, så derfor tænkte jeg at lave et image på min backup disk og så
fra backup disken, rulle det image tilbage på den nye disk.
Jeg fandt et tool igår, men det døde i løbet af natten - så når jeg
kommer hjem senere i dag, så skal jeg prøve endnu engang at flytte data
rundt :)

/Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-07 20:32

Esben Rasmussen <rasmussen.esben@geeeeemail.com> wrote:

> Hej

> Jeg tror ikke du bare kan kopiere din HD over med system og forvente at
> den kan boote på den nye.

joda, du kan blot ikke bruge finder. Brug progammet ditto eller asr
til kopieringen og gør efterfølgende den kopierede disk bootbar med
komandoen bless. Kan ikke lige huske parametrene du skal udstyre
bless med på EFI mac'er, men det stå alt samme dokumenteret i man
bless.

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 15-02-07 21:34

Morten Reippuert Knudsen wrote:
<snip>

> [...]
> komandoen bless. Kan ikke lige huske parametrene du skal udstyre
> bless med på EFI mac'er, men det stå alt samme dokumenteret i man

Det hele er kopieret via programmet "Carbon Copy Cloner".
Kan boote og det virker sådan set ok.

MEN, det som undre mig er at jeg kopiere fra en 60GB disk til en 100GB disk.
Nu siger finder (og df -H i en terminal) at jeg bruger små 80GB disk...
Hvordan hel... kan det lade sig gøre?

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 15-02-07 22:32

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:
<snip>

> [...]
> Nu siger finder (og df -H i en terminal) at jeg bruger små 80GB disk...

Så endte det lykkeligt :)
Programmet jeg brugte til at kopiere (tror jeg!) lavede 2 kopier af mit
home-dir, hvilke fik det hele til at fylde en masse.
De er nu slettet og så ser alting fornuftigt ud igen :)

Syntes ikke jeg ser nogle forskel på noget som helst med den hurtigere
disk, men måske jeg bare ikke havde brug for det.... :(

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-07 07:13

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:
> [...]

> Nu siger finder (og df -H i en terminal) at jeg bruger små 80GB disk...

godt spørgsmål hvad siger du -hs /* på de respektive diske. Tjek også
lige ls -la /Volumes. Det kan være du har fået kopieret en hel disk
ind et sted der ikke var monterret.