cowboytema
Fra : Sofie

Dato : 30-06-01 18:52

Hej !!

Er der nogen der ligger inde med en opskrift, på en rigtig "cowboy gryde"
Vi skal på sommerlejr med en gruppe børn hvor vi skal lave western tema og
der vil jeg gerne lave noget
mad, der ligner det "rigtige" sådan med bønner og sådan !

Og er der nogen der ligger inden med anden inspiration er det selvfølgelig
mere en velkommen

hilsner Sofie

Fra : Millie

Dato : 30-06-01 19:38

"Sofie" <fie@mash4077.dk> wrote in message news:9hl364$jmm$1@sunsite.dk...

> [...]
> mad, der ligner det "rigtige" sådan med bønner og sådan !
>
> Og er der nogen der ligger inden med anden inspiration er det selvfølgelig

Måske er der lidt her, du kan bruge.
Hilsen Millie

Chili con carne
Steg bacon i tern, løg og evt. hvidløg i en gryde.
Tilsæt hakket oksekød, tomatpuré, flåede tomater og baked beans fra dåser.
Tilsæt "det stærke" alt efter smagsløg: Chili(pulver), tabasco, engelsk sovs
samt salt og peber.
Lad det koge i ½ time og spis af bulede bliktallerkener med gode skiver brød
til.

På min vej rundt på nettet efter cowboymad fandt jeg også denne :
http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/o0510416.html

Majs-Chowder
Chowder, som er en tyk og fyldig suppe, findes i mange varianter i det
amerikanske sydstatskøkken. Denne majs-chowder er velsmagende, mættende og
nem at tilberede.

1 pk. bacon (150 g)
2 løg
4 mellemstore kartofler
1 ds. hakkede tomater med chili
1 krydderurtebuket (timian, persille, laurbærblade)
8 dl grønsagsbouillon
250 g løse majskorn (frosne)
1 dl fløde
salt og peber
friskhakket persille

1. Skær baconen i strimler og steg dem sprøde på en pande ved moderat varme.
Sæt dem til side.
2. Pil og hak løgene groft. Skræl kartoflerne og skær dem i tern. Svits løg
og kartofler i et par minutter i baconfedtet på panden og hæld blandingen i
en suppegryde.
3. Tilsæt de hakkede tomater og krydderurtebuketten. Hæld bouillonen i, læg
låg på og lad det simre i ca. 15 minutter.
4. Tilsæt de frosne majskorn og lad det simre videre i ca. 10 minutter.
5. Hæld fløden i, smag til med salt og peber og lad chowderen varme godt
igennem.
6. Lige før serveringen drysses med den sprøde bacon og den hakkede
persille.
Serveres med masser af godt brød til.

Hvad med cowboymorgenmad?
Jeg fandt nemlig også lige disse, som må kunne laves primitivt:
http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/o0040396.html

Amerikanske pandekager til morgenmad I

4 dl hvedemel (250 g)
2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
25 g sukker
1 stor æg
2 1/2 dl mælk
1 spsk olie

SERVERES MED:
ahornsirup

Sigt de tørre ingredienser ned i en skål. Lav et krater i midten. Slå ægget
ud, kom halvdelen af mælken i og rør dejen uden klumper. Tilsæt resten af
mælken lidt ad gangen sammen med olie. Dejen skal være som en tyk
pandekagedej.
Varm en tykbundet stegepande og smør den. Hæld dejen på i små klatter fra en
stor spiseske. Lad dem bage, til overfladen begynder at boble. Vend dem og
bag, til undersiden er gyldenbrun.
Hold pandekagerne varme i et sammenfoldet viskestykke, til de alle er bagt.
Tips: Smager også dejligt med syltetøj til, eller smurt med smør.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 01-07-01 03:05

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen der ligger inde med en opskrift, på en rigtig "cowboy
gryde"

Nedenstående opskrift er fra Bo Bedre's "Fremmed Mad", 1968...

Cowboy-gryde (Western Beef and Rice Casserole):
4 pers.

500 okse-inderlår
1 dl udstenede oliven
2 spsk olie
1 løg
¼ selleri
½ grøn peberfrugt
100 g ris
1 dåse flåede tomater
3 dl vand
1 tsk salt
½ tsk chilipeber
1 knsp sort peber
½ spsk worchestershire-sauce

Skær kødet i portionsstore stykker og brun dem i olien i en stor gryde.
Tag dem op og kom grofthakket løg, små selleri-terninger, fintstrimlet
peber og ris herned. Lad det snurre, til det er gyldenbrunt. Rør af og
til. Tilsæt tomater, vand, krydderier, kød og oliven og bring retten i
kog. Lad den koge under låg for jævn til svag varme 1 times tid. Tilsæt
evt. lidt mere vand, hvis det ser ud til at koge tørt.

PS: Retten kan også mørnes i ovnen for jævn varme, 150-160°.

*Evt. kan du skære lidt ned på krydderierne, nu da der er børn tilstæde.

Go' sommer!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Right now in my Player:
The Yellow Rose of Texas - with Stan Freberg

Fra : Helle :\)\)

Dato : 01-07-01 19:41

Bare sådan af nysgerrighed, Peter Bosse, jeg har lagt mærke til at du ret
ofte kommer med opskrifter fra diverse kogebøger. Fint nok, men har du
nogensinde prøvet de opskrifter du kommer med ? Jeg går ud fra at folk for
det meste spørger i dette forum, fordi de ønsker opskrifter som folk har
prøvet med succes og brænder for at andre skal få glæde af.

Helle :)
- bare en tanke...

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 02-07-01 03:52

"Helle :))" <helleh_@hotmail.com> skrev i meddelandet ...

> Jeg går ud fra at folk for det meste spørger i dette forum, fordi de
> ønsker opskrifter som folk har prøvet med succes og brænder for
> at andre skal få glæde af.

Det er meget få som kommer med noget nyt, de fleste opskrifter kommer
fra bøger og blade osv, andre fra nogen som kender nogen, min mor,
mormor, tante, moster osv. - og er afprøvet op til flere gange.

Hvis du kom med en opskrift, var det ikke sikkert jeg ville benytte den,
selv om du syntes den er god. Jeg ville måske hellere tage opskriften
fra fx. Mad & Gæster, som er udarbejdet af nogen man kender.

Så jeg syntes det er en god mulighed, at folk sender opskrifter, så står
det jo frit for enhver, hvilken opskrift de/man vil benytte, - eller
kassere.

NB: Som sagt, har jeg en kæmpe samling af kogebøger, blade, opskrifter
osv. samt en kæmpe elektronisk data-opskriftbase, så jeg det halve kunne
være nok, -så jeg brænder også for at andre kan få glæde af alt det)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Søg på nettet, så er denne gruppe
helt og aldeles overflødighed.
-Emil

Fra : Jørgen Hess

Dato : 02-07-01 17:28

Hej gruppe

Altså jeg tror Sofie efterlyser noget i retning af de bønneretter som f.eks
Trinity-brødrene åd (ordet spise kan ikke bruges). Men det er jo muligt, at
det ER chili con carne det drejer sig.
Særlig i den første Trinity film, hvor en gruppe cowboydere to gange kommer
til at lave bønner på pande over åben ild, og bliver frarøvet maden af
brødrene.

mvh
Jørgen

Fra : R.N.

Dato : 02-07-01 22:48

"Peter W. Bosse" skrev i en meddelelse >

Hej Peter Bosse

Jeg kan bare se på den opskrift, at det er LIGE den jeg skal
bruge, når min nevø og et par af hans venner skal hygge sig
her i min have.

Risene koger med sammen med alt det andet, der er smag af selleri,
det er lige den jeg længe har ledt efter.

Bare lækkert at du har sendt den ind nu.

Sommerhilsen Elena

Musik: Come all you lonesome cowboys
og Last train to San Fernando

Og hvorfor ikke hele CD'en
"Cookin' with Queen Ida" ? iiyyyaba daba dooohh,

Fra : Sofie

Dato : 03-07-01 13:49

-- Hejsa !!

Tak for ideerne, dem skal jeg have prøvet af .. nu er der noget at starte
med

Sofie