Danmark bør anerkende Taiwan
Fra : dktekno

Dato : 07-02-07 11:18

Danmark anerkender, ligesom resten af EU, samt USA ikke Taiwan som en
selvstændig nation. Det er faktisk kun meget få lande der gør det.

Men burde vi ikke anerkende Taiwan som en selvstændig nation, og styrke
vores forhold til Taiwan, og støtte dem militært og udvikle og sælge våben
til Taiwan?

Taiwan er et langt bedre sted hvad ang. menneskerettigheder end Kina, og
derfor bør vi støtte Taiwan, og anerkende dem som en selvstændig nation. Og
jeg vil da skide på hvad Kina siger til det!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-07 12:09

dktekno <dktekno@gmail.com> wrote:

> [...]
> derfor bør vi støtte Taiwan, og anerkende dem som en selvstændig nation. Og
> jeg vil da skide på hvad Kina siger til det!

og gå glip af X antal milliarder på samhandelskontoen med kina ? ..
nono, det går ikke ..

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-07 13:54

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> og gå glip af X antal milliarder på samhandelskontoen med kina ? ..
> nono, det går ikke ..

I givet fald skal det ske internationalt koordineret. I hvert fald USA
og EU skal gøre det sammen, helst skal dog Canada, New Zealand,
Australien og Japan med samtidig.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BigBother

Dato : 07-02-07 14:16

> I givet fald skal det ske internationalt koordineret. I hvert fald USA
> og EU skal gøre det sammen, helst skal dog Canada, New Zealand,
> Australien og Japan med samtidig.

Der er også noget der hedder at være et foregangsland. Hvis man hele tiden
skal have hele verden med til alt, så er der aldrig noget, der bliver til
noget.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-07 17:21

BigBother <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote:

> [...]
> skal have hele verden med til alt, så er der aldrig noget, der bliver til

Næh, men nu skal vi jo også tage hensyn til eksporten til Kina. Og
kineserne kan altså ikke boykotte Europa, Angloamerika, Australien, New
Zealand og Japan ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TL

Dato : 13-02-07 08:22

On Wed, 7 Feb 2007 13:53:51 +0100, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

>I givet fald skal det ske internationalt koordineret. I hvert fald USA
>og EU skal gøre det sammen, helst skal dog Canada, New Zealand,
>Australien og Japan med samtidig.

Hvilket hurtigt kunne give anledning til kinesisk militæraktion mod
Taiwan.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-07 15:06

TL <tl_dp@adelphia.net> wrote:

> Hvilket hurtigt kunne give anledning til kinesisk militæraktion mod
> Taiwan.

Måske, i hvert fald må man ærgre sig over at Chiang Kai-shek stadig
levede da Nixon besøgte Peking.

Så havde man tildelt Peking pladsen i Sikkerhedsrådet, og reduceret
Taipeh til et ordinært medlem af FN. På et eller andet tidspunkt havde
Peking vel mødt op ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 07-02-07 17:42

> [...]

> derfor bør vi støtte Taiwan, og anerkende dem som en selvstændig nation. Og
> jeg vil da skide på hvad Kina siger til det!

Synes du ikke lige Taiwan skulle erklære sig selvstændige først?
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 07-02-07 21:09

On Wed, 7 Feb 2007 17:42:01 +0100, Jesper wrote:

> Synes du ikke lige Taiwan skulle erklære sig selvstændige først?

Det har de vist forsøgt, men Kina har stadig vetoret i FN sååh det har
nok lange udsigter.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Jesper

Dato : 07-02-07 21:28

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Det har de vist forsøgt, men Kina har stadig vetoret i FN sååh det har
> nok lange udsigter.

Det du taler om der, er deres muligheder for at blive medlem af FN.
Taiwan kan sagtens erklære sig selvstændigt uden at blive medlem af FN.
Schweiz var i mange år ikke medlem af FN.

Fra : Per Hagemann

Dato : 08-02-07 19:23

> Det du taler om der, er deres muligheder for at blive medlem af FN.
> Taiwan kan sagtens erklære sig selvstændigt uden at blive medlem af FN.
> Schweiz var i mange år ikke medlem af FN.

Indtil 1971 var Taiwan medlem af FN. Nixon besluttede at han hellere ville
have Mao-Kina med, hvorefter Formosa-Kina blev smidt ud af FN.

Stridspunktet har hele tiden været, hvem som var den rette repræsentant for
Kina. Jeg synes Taiwan nu skal opgive sit krav, lade sig indlemme i Kina og
opnå en status som Hongkong og Macau.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-02-07 19:42

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg synes Taiwan nu skal opgive sit krav, lade sig indlemme i Kina
> og opnå en status som Hongkong og Macau.

"Folk der ved hvad der er bedst/
hærger verden som en pest" skrev Piet Hein
og nejtak til nævenyttige tomhjerner der mener at Ruth BØR sælge sit
jagtvejhus eller DU bør gifte dig med din nabo eller gå mere i
teateret

Imidlertid er USA-intrigen om at få Taiwan til at føle sig vestlig nok
kortlivet og økineserne skal bare forhandle sig til god løsning - de
har jo helt samme kultur

Fra : wilstrup

Dato : 10-02-07 12:40

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for Kina. Jeg synes Taiwan nu skal opgive sit krav, lade sig indlemme i
> Kina og opnå en status som Hongkong og Macau.

utrolligt - vi er enige! kryds i kalenderen - bortset fra at Taiwan ER en
del af Kina, så der skal ikke indlemmes noget - blot skal amerikanske
krigsskibe forlade området omgående.

Fra : Jesper

Dato : 10-02-07 14:02

wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>
> utrolligt - vi er enige! kryds i kalenderen - bortset fra at Taiwan ER en
> del af Kina, så der skal ikke indlemmes noget - blot skal amerikanske

...eller Kina er en del af Taiwan

Fra : wilstrup

Dato : 10-02-07 20:30

> [...]

Taiwan er ikke medlem som selvstændig nation i FN -det er Kina - Kina har
vetoret i sikkerhedsrådet - taiwan ikke - der er ingen tvivl om hvem der er
en del af hvem.

Fra : @

Dato : 10-02-07 22:21

On Sat, 10 Feb 2007 20:29:51 +0100, "wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

> [...]
>vetoret i sikkerhedsrådet - taiwan ikke - der er ingen tvivl om hvem der er

jo hos ordentlige folk er der,

at en bande kommunister holder størstedelen af Kina besat på
røvermaner gør dem ikke automatisk til de retmæssige ledere af landet

at nogen kan komme i tanker om at anerkende en sådan forbryderbande
vidner ikke om statsmandsmod i andre lande men om en ussel
kræmmermentalitet

/Albert Camus/

Fra : TL

Dato : 13-02-07 08:24

On Sat, 10 Feb 2007 14:02:03 +0100, in dk.politik
spambuster@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

>..eller Kina er en del af Taiwan

Vrøvl. Man kan med rimelighed diskutere og Taiwan skal have ret til at
være selvstændige, men det er udenfor enhver rimelig tvivl, at Taiwan
ikke har noget krav på fastlands-kina.

Fra : wilstrup

Dato : 10-02-07 12:38

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og
> jeg vil da skide på hvad Kina siger til det!

Taiwan er en del af Kina. Det er en kinesisk provins som USA i strid med
folkeretten holder adskilt fra moderlandet med trusler. En dag finder Kina
måske alligevel ud af, at USA ikke tør angribe landet, når de tager deres
retmæssige provins i besiddelse og øver indflydelse på det i højere grad end
i dag. Det er ikke glemt at det var Chaing-Kai Check, der i sin tid flygtede
til øen efter at have forvoldt adskillige af sine landsmænds død. Og
heldigvis har verdenssamfundet set det fornuftige i ikke at provokere Kina
mere end højst nødvendigt ved at nægte at anerkende det som et selvstændigt
land.

Fra : @

Dato : 10-02-07 12:55

On Sat, 10 Feb 2007 12:37:47 +0100, "wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Taiwan er en del af Kina. Det er en kinesisk provins

hvor Kinas lovlige regring flygtede til da forbryderne stjal landet

at andre lande har anerkendt forbryderregimet og ikke den lovlige
regering på Taiwan vidner endnu engang om, at det ikke er ret men
derimod kræmmermentalitet der styrer næsten alle verdens regeringer

/Albert Camus/