Vildlaks
Fra : Jørgen

Dato : 11-02-07 17:24

Vi skal bruge 4-5 vildlaks på fredag til en stor middag.
De er som regel meget billigere i supermarkederne.

Hvem ved, hvor de sælges i disse dage.
Jørgen

Fra : Sulle

Dato : 12-02-07 06:41

Kig på www.tilbudsugen.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-02-07 08:31

Jørgen skrev:
> Vi skal bruge 4-5 vildlaks på fredag til en stor middag.
> De er som regel meget billigere i supermarkederne.
>
> Hvem ved, hvor de sælges i disse dage.
> Jørgen

Hvis vildlaks betyder hvad jeg håber det gør(*), tror jeg ikke du skal
forvente at finde dem billigt noget andet sted end hos fiskeren.

* Vildlaks er naturligt opvokset..? korriger venligst om jeg tager fejl.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 12-02-07 15:26

Vildlaks
Burde være vildtfanget laks.
Fiskehandleren skal angive, om laksen er opdrættet eller vildtfanget.
Det skal også angives på etiketten, hvis varen købes frosset. enten som
opdrættet i elle med angivelse af et FAO efterfulgt af et tal eller
benævnelsen på farvandet..
De frosne vildfanget laks er ofte fra Alaska eller Canada Det er ikke vores
kendte laks Salmo salar, men af arten chum, keta eller lignende,
Kvaliteten er som regel dårlig. Fedtet harsker og kødet bliver trevlet
grundet dårlig fangstbehandling, brud på kølekæden blandt meget andet.
Det undrer mig nu let, at der altid efterspørges det billigste produkt.
Kvaliteten efterspørges aldrig.

Henrik

Fra : Max

Dato : 12-02-07 15:52

Hej Henrik

> Det undrer mig nu let, at der altid efterspørges det billigste
> produkt. Kvaliteten efterspørges aldrig.

Den laks der smager bedst er den svenske østersølaks, men
den kan ikke sælges fordi dens kød er gråt.

Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-07 12:37

Max skrev:
> Hej Henrik

> Den laks der smager bedst er den svenske østersølaks, men
> den kan ikke sælges fordi dens kød er gråt.
>
> Mvh Max

Meget uenig - har man prøvet laks fra næsten alle andre danske farvande
end Østersøen, skulle det ikke være svært. Den fra Østersøen er feed og
tam i smagen.
Men der er nok lidt 50-100 gammelt snobberi omkring den fra Østersøen.
Også Claus Meyer faldt for det....

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-02-07 14:34

> Den laks der smager bedst er den svenske østersølaks,

Det kommer an på formålet. Østersølaksen er en rigtig god laks, men meget
fed. Jeg foretrækker at bruge de store østersølaks (som jeg selvfølgelig
selv fanger ved Bornholm) til koldrøgning. Varmrøget østersølaks smager også
rigtigt godt.

Til andre former for laks, f.eks. til sommerens grill, slår imo intet den
vilde atlanterhavslaks. Den mest velsmagende laks, jeg nogen sinde har sat
tænderne i, var en atlanterhavslaks, selvfanget i Namsen i Norge. Laksen
vejede små syv kilo, og var fuld af havlus (hvilket indikerede, at den netop
var gået op i elven inden for det sidste døgn). Farven var *ægte* orange
uden de afslørende, lyse striber.

> men
> den kan ikke sælges fordi dens kød er gråt.

Det kan der være noget om. Den har heller ikke kunne sælges pga. forbud fra
myndighederne, der mente, at dioxinindholdet var for højt.

--
-Jens B.
(der ikke kunne drømme om at købe burlaks)

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-02-07 14:48

Jens Bruun wrote:
> Den mest velsmagende laks, jeg nogen
> sinde har sat tænderne i, var en atlanterhavslaks, selvfanget i

Hov hov, selvfanget tæller ikke ! Fars er jo altid bedst når Mor har rørt
den

/jim

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 13-02-07 16:48

> Det kommer an på formålet. Østersølaksen er en rigtig god laks, men meget
> fed. Jeg foretrækker at bruge de store østersølaks (som jeg selvfølgelig
> selv fanger ved Bornholm)

Hvorfor er det nu en selvfølge?

Fra : Torben

Dato : 15-02-07 18:12

"Michael Jacobsen" <mjacobsen78@gmail.com> wrote in message

> Hvorfor er det nu en selvfølge?

Et gæt - så han fremstår bedre end os andre usle mennesker der er nødsaget
til at *købe* vores laks?

mvh
Torben

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-02-07 15:06

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Michael Jacobsen" <mjacobsen78@gmail.com> wrote in message

> Et gæt - så han fremstår bedre end os andre usle mennesker der er nødsaget
> til at *købe* vores laks?

Det er nok ikke et helt dårligt gæt i netop dette tilfælde :-/

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-02-07 22:17

"Steen Jakobsen" <nomail@post..dk> skrev i en meddelelse
> "Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er nok ikke et helt dårligt gæt i netop dette tilfælde :-/

Har I det bedre nu?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben

Dato : 17-02-07 19:19

> Har I det bedre nu?

Jep, men det er pga. de panerede rødspættefileter jeg netop har indtaget -
naturligvis ikke selvfanget, men leveret fra http://www.skagenfood.dk/

Link til opskrift:
http://www.skagenfood.dk/recipe.html?recipeid=1328

For sa... de var gode

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 13-02-07 17:13

Hej Jens

> Til andre former for laks, f.eks. til sommerens grill, slår imo intet
> den vilde atlanterhavslaks. Den mest velsmagende laks, jeg nogen

Uha, jeg spiser faktisk kun laks nytårsaften og kun til forretten, men
den kommer som regel direkte fra sverige. Men jeg har ikke noget
imod at hente et par havørreder ude på fjorden med flue eller blink,
men dem får naboen lov til at spise som regel.

Jeg voksede op i et hjem hvor far og bedstefar var bundgarnsfiskere
på fjorden og drev et fiskerøgeri også. Så jeg har fået behovet for
fisk dækket dengang, moderne fiskeforretninger kan nu ikke rigtig
levere det man gerne vil have, en sådan barndom gør en lidt kræsen.

--
Mvh Max

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-02-07 09:35

Du er hvad du spiser. wrote:

[Fakta ang laks snippet]

Kan du anbefale en art/fangstområde/mærke?

/jim

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 13-02-07 16:56

Vild laks fra Østersøen er min foretrukne varer, men aldrig frossen.
De skal helst være krogfanget. Der er den bedste fangstbehandling.
Atlanterhavslaks er vist fredet til kommerciel fangst.
Øvrige Atlanterhavslaks er opdrættet i enten Norge, Island, Skotland.
Farven på den opdrættede laks varerier afhængig af foderet. Det "naturlige"
røde farvestof er en antioxidant, der bevirker at opdrættede laks holder
længere ved 0° ca 21 - 23 dag, hvorimod den vilde Østerlaks harsker, og det
kan smages hurtigt, så den holder sig max 10 - 12 dage ved 0°.
Så hold dig fra de frosne produkter og specielt dem fra Canada/Alaska.
Køb fisken hos din fiskehandler, men køb den friskeste.(din afgørelse)
Henrik

Fra : Jørgen

Dato : 13-02-07 13:08

Tak for jeres svar.
Jeg fandt dem i Bilka til 40 kr pr stk.
De kaldes alaskalaks
Mvh

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-02-07 14:36

> Tak for jeres svar.
> Jeg fandt dem i Bilka til 40 kr pr stk.
> De kaldes alaskalaks

Så du glemte helt at lytte til de råd, du selv bad om og fik.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jørgen

Dato : 15-02-07 11:12

******************

> Så du glemte helt at lytte til de råd, du selv bad om og fik.
>
> --
> -Jens B.
**********************

Absolut ikke. Jeg har læst indlæggene med stor interesse. Det var råd, som
jeg ikke havde bedt om, men det var naturkligvis interessant at læse.

Næ, jeg spurgte bare, om nogen vidste, hvor de billige laks kunne købes, da
Fiskehandleren iflg. min kone er for dyr.

I følge min kones vurdering er disse supermarkedslaks meget velegnede til
vores formål.

Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Lars Holst

Dato : 13-02-07 19:50

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> said in news:45d1aa69$0$52186
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]

Nå................Alaskalaks!

Det er dem de samler op på stranden når laksen efter yngel forsøger
selvmord ved stranding.

Det er derfor du kun finder dem i Bilka, Netto, Aldi og andre discount
kæder.

--
Lars Holst

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-07 22:19

Lars Holst skrev:

> [...]
> selvmord ved stranding.
>
> Det er derfor du kun finder dem i Bilka, Netto, Aldi og andre discount

Laks fra Alaska kan godt være udmærket fisk, men om mærket "Alaskalaks"
er, aner jeg ikke

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-02-07 16:13

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvmord ved stranding.
>
> Det er derfor du kun finder dem i Bilka, Netto, Aldi og andre discount

Ja det havde jeg også tænkt på om det mon ikke var. Jeg har længe undret mig
over hvordan man kunne købe laks til 40-50 kroner for en stor laks, Og jeg
har jo set på film hvordan de dør efter leg.

Steen.