Foto
IBM760 5420
Teil 3020
RAW Overførsel
Fra : Claus Sikora

Dato : 10-02-07 17:17

Når jeg har været ude og skyde i raw kan jeg ikke overføre billederne
fra kameraet via det medfølgende usb kabel.
Hvis jeg f.eks har taget 5 billeder i raw og 5 billeder i jpg så
tilslutter jeg kameraet til computeren og åbner mappen hvor de ligger og
der kan jeg kun se de 5 jpg billeder...
Jeg er med andre ord nødt til at tage min printer i brug hver gang (Den
har kortlæser) for at få billederne overført.

Hvad skyldes dette?

Canon eos 350d + winXP..

Fra : Verner Alias

Dato : 10-02-07 17:29

> Hvad skyldes dette?

Det skyldes at du ikke har installeret den medfølgende software til
kameraet.
Hvis du installerer denne og anvender USB stikket i kameraet så forsvinder
problemerne.

Mvh
Verner Alias

Fra : Claus Sikora

Dato : 10-02-07 17:45

Verner Alias skrev:

> [...]
> kameraet.
> Hvis du installerer denne og anvender USB stikket i kameraet så forsvinder

Jeg har installeret driveren samt digital photo pro og photostitch men
det virker stadig ikke.... Skyder jeg billederne i jpg kan jeg sagtens
se dem og hente dem men ikke dem i raw...Smider jeg en ekstern kortlæser
på er der ingen problemer...

/Claus

Fra : MW

Dato : 10-02-07 18:53

"Claus Sikora" <claussikoraDELETETHIS@DELETETHISgmail.com> skrev i en
meddelelse news:45cdf6a0$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> virker stadig ikke.... Skyder jeg billederne i jpg kan jeg sagtens se dem
> og hente dem men ikke dem i raw...Smider jeg en ekstern kortlæser på er

Har du installeret zoombrowser/eos utility ?

mvh/MW

Fra : Peter_C

Dato : 11-02-07 11:50

> Hvad skyldes dette?
>
> Canon eos 350d + winXP..

Jeg skal starte med at indrømme at jeg selv er ret grøn i dette her med
RAW-billeder

MEN ...

Hvis jeg indstiller måden computeren skal "se" kameraet på, til til Mass
Storage Device kan jeg se alle filer på kameraet via stifinder. (Det
indstilles på selve kameraet)
Kan det være sådan en indstilling du skal ændre ?

MVH Peter

Fra : Claus Sikora

Dato : 11-02-07 12:09

Peter_C skrev:

> [...]
> indstilles på selve kameraet)
> Kan det være sådan en indstilling du skal ændre ?

Jeg kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan ændre det på kameraet der
kan jeg kun vælge om det er en pc tilslutning eller om det er en printer
tilslutning.
Jeg har nu installeret zoombrowser og med den kan jeg godt hive
billederne ud af kameraet i raw men jeg kan stadig kun se jpg billeder
hvis jeg går ind via denne computer...

/Claus

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-02-07 12:27

Claus Sikora skrev:

> Jeg har nu installeret zoombrowser og med den kan jeg godt hive
> billederne ud af kameraet i raw men jeg kan stadig kun se jpg billeder
> hvis jeg går ind via denne computer...
>
> /Claus

Hvis du mener at du ikke kan se raw som billeder, er det fordi raw ikke
er billeder, men filer, der først skal konverteres til billedfiler - med
mindre du har et program, der kan vise dem (som indbygget i kameraet)
Og har du med usb tilsluttet kamera til pc, skal du i stifinder kunne se
at de er på kamera og kopiere dem over til pc - med mindre Canons raw er
obskure filer, din pc ikke genkender (er sat op til..).Der er medleveret
software, der skulle løse dette evt. prblm.

Eller har jeg misforstået dig-det er ikke helt klart hvad du mener??
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Claus Sikora

Dato : 11-02-07 14:16

Ole Larsen skrev:

> [...]
> software, der skulle løse dette evt. prblm.
>
> Eller har jeg misforstået dig-det er ikke helt klart hvad du mener??
Hehe du har misforstået det lidt ;)
Det er filerne jeg ikke kan se....
Når jeg har været ude og skyde i raw tager jeg hjem og tilslutter
kameraet til maskinen for at overføre min rawfiler (cr2)men mappen på
kortet i kameraet optræder som om den er helt tom medmindre jeg også har
skudt i jpg for så kan jeg godt se jpg filerne men ikke cr2 filerne...
Bruger jeg derimod en ekstern kortlæser er der ingen problemer..

/Claus

Fra : MW

Dato : 11-02-07 15:18

"Claus Sikora" <claussikoraDELETETHIS@DELETETHISgmail.com> skrev i en
meddelelse news:45cf1728$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> jpg for så kan jeg godt se jpg filerne men ikke cr2 filerne...
> Bruger jeg derimod en ekstern kortlæser er der ingen problemer..

Hvis du har tømt kortet fra kameraet via ZB/EOS utility skal CR2 filerne
kunne ses i stifinder som "små billeder" der i stedet for billedet
indeholder symbolet for det program du har valgt i listen "åbn med"
eksempelvis Photoshop. Fører du pilen (musen) ind over symbolet skal du
kunne se det er en "dpp" fil, dato og størrelse, af ukendte årsager viser
stifinder ikke "cr2" men "dpp" ligesom canonprogrammerne ikke vises i listen
over programmer i "åbn med" men fil nummer/navn angives korrekt med .cr2 i
røven i boksen "åben med"

Omvendt viser både ZB og DPP gerne samtlige mapper fra MS/stifinder.

Det er nok ikke meningen at Windowsbrugere samtidigt skal betjene sig af
produkter fra Canon, set med MSøjne, omvendt går det fint i DPP at trækker
billeder fra én MS mappe til en anden MS mappe eller omdøbe MS mapper

Fra : Pico

Dato : 12-02-07 00:16

MW wrote:
> "Claus Sikora" <claussikoraDELETETHIS@DELETETHISgmail.com> skrev i en
> meddelelse news:45cf1728$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP

> Hvis du har tømt kortet fra kameraet via ZB/EOS utility skal CR2
> filerne kunne ses i stifinder som "små billeder" der i stedet for

Det er også en ide at installere MS Raw viser:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D48E808E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en
--
MVH
Pico