Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash links?
Fra : Lindkold

Dato : 09-02-07 21:11

Hej NG,

Til mit 30D køber jeg nu en 430EX flash. Men ved hvor svært det kan være er
for en ambitiøs amatør at tage gode flash-billeder.

Kender I links til gode (gerne danske) sider om kunsten at tage gode
flash-billeder?

--
Lindkold

www.aptering.dk
Billige Håndværkere

Fra : John Sahl

Dato : 09-02-07 21:49

http://www.kentbovin.dk/ er et godt bud

--
John Sahl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-02-07 21:52

Lindkold wrote:

> [...]
> for en ambitiøs amatør at tage gode flash-billeder.
>
> Kender I links til gode (gerne danske) sider om kunsten at tage gode

Du drømmer, det er simpelthen en fysisk umulighed, at tage rigtig gode
flash-billeder med en blitz, som sidder i blitz-skoen oven på kameraet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren

Dato : 09-02-07 21:52

Kig på Bovins side. Der er mange gode fif.

Niels Riis er en glad amatørfotograf der fumler rundt med sine knipserier.
Hans konklusion må stå for egen regning. Alle kan lave rigtig gode billeder
med den rette flash. Det er et spørgsmål om teknik og indsigt. Noget han
tilsyneladende ikke ejer

Søren

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-02-07 16:19

On Fri, 09 Feb 2007 21:52:20 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Du drømmer, det er simpelthen en fysisk umulighed, at tage rigtig gode
>flash-billeder med en blitz, som sidder i blitz-skoen oven på kameraet.

Derfor kan man vel godt hjælpe manden udfra det han ønsker!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-02-07 23:45

Karsten Jensen wrote:

> Derfor kan man vel godt hjælpe manden udfra det han ønsker!

Hans ønske er urealistisk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-02-07 14:39

On Sat, 10 Feb 2007 23:45:19 +0100, Niels Riis Ebbesen

>Hans ønske er urealistisk...

Måske - måske ikke!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-02-07 22:43

Karsten Jensen wrote:

> Måske - måske ikke!

Nej der er ikke et måske, for man vil altid få en grim og kedelig
lyslægning, når lyset bliver udsendt fra en punktformet lyskilde, og
endnu værre bliver det, når den punktformede lyskilde er placeret nogle
få centimeter over den optiske akse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren

Dato : 12-02-07 22:54

Hvor er det uendeligt underholdende hver gang Niels Ebbesen åbenbarer sin
yderst begrænsede viden om de fototekniske muligheder!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-07 23:34

> [...]
> lyslægning, når lyset bliver udsendt fra en punktformet lyskilde, og endnu
> værre bliver det, når den punktformede lyskilde er placeret nogle få

Jeg antager at du tænker på billeder som
http://www.yaro.dk/port/
Alle billeder på siden er taget med direkte flash (Canon 550EX) tæt på den
optiske akse.

Personligt syntes jeg billederne er fremragende - lyset er absolut ikke
grimt og kedeligt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-07 21:52

Mogens Hansen wrote:

> Jeg antager at du tænker på billeder som
> http://www.yaro.dk/port/
> Alle billeder på siden er taget med direkte flash (Canon 550EX) tæt på den
> optiske akse.

Blitz'en har reelt ingen betydning for disse billeder, de er jo taget
udendørs i dagslys, og de kunne sagtens være taget uden brug af blitz.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-02-07 15:46

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

[8<8<8<]
> Blitz'en har reelt ingen betydning for disse billeder,

Du tager fejl.
Det bløder skyggerne op og giver et glimt i øjet på fuglene, som Søren Koch
forklarede i
http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto.billedsnak/browse_thread/thread/741b37d336ed603a/aefeb33adfccc253?#aefeb33adfccc253
og har som sådan betydning for billederne.

> de er jo taget udendørs i dagslys,

Det er en anvendelse, blandt mange, af flash.

> og de kunne sagtens være taget uden brug af blitz.

Du kan roligt regne med at Søren Koch ved hvad han laver - det bærer hans
billeder også præg af.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-07 14:05

Mogens Hansen skrev i 45d0eb55$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> [...]
> på den optiske akse.
>
> Personligt syntes jeg billederne er fremragende - lyset er absolut

Argggghh! Det er ikke en rimelig sammenstilling. Her er tale om en meget
sofistikeret anvendelse af støttelys i forbindelse med fotografering med
svjh en 500 mm. Billederne er ganske vist fremragende, men ikke et ærligt
billede af hvad direkte blitz medfører.

Så selv om det ikke rører mig en bønne at nogen basher den stakkels NRE, så
er dette ikke helt fint - det kunne jo medføre at en eller anden troede at
sådan blev billeder med direkte flash.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-02-07 15:47

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Mogens Hansen skrev i 45d0eb55$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> dette:

> Argggghh! Det er ikke en rimelig sammenstilling.

Hvad bliver sammenlignet ?
Det er en tilbagevisning af et meget firkantet udsagn -nøgleordet i udsagnet
var "altid" som ligger i forlængelse af det tidligere "det er simpelthen en
fysisk umulighed'.
Naturligvis er der mulighed for at tænke mere kreativt end hvad de udsagn
udtrykker, med gode resultater.

> Her er tale om en meget sofistikeret anvendelse af støttelys i forbindelse
> med fotografering med svjh en 500 mm.

Hvad finder du sofistikeret ved anvendelsen af flash i de billeder ?
Det er almindelig fill-in flash, som er et nyttigt værktøj at kende til i
mange situationer, og som moderne kamera+flash systemer er blevet gode til
håndtere.
Ja, det er ikke alle der har eller har brug for en Canon 500/4.0L IS og
Søren Koch er super dygtig - så der er lidt at lære af.

> Billederne er ganske vist fremragende,

Jeps.

> men ikke et ærligt billede af hvad direkte blitz medfører.

Problemet med dit udsagn er at der mangler et "kan".
Vi er da sikkert alle enige om at en hård, direkte flash _kan_ give grimme
eller kedelige billeder. Det er også vist på nogle af de links der er givet
som konstruktive svar på OP's spørgsmål.

Se f.eks. den aktuelle
http://www1.jp.dk/indland/flash/standsaids/
hvor mange af billederne ser ud til at være taget med direkte flash, der er
monteret på kameraet, for at opbløde de dybe skygger.
Det er en nogenlunde samme teknik som Søren Koch brugte, og som det ses er
det meget relevant for mange "almindelige" fotografer.

Jeg bruger jævnligt fill-in flash, hvor flashen er monteret på kameraet.
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=51&pos=0
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=51&pos=1
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=51&pos=2
er eksempler.
Nogle af de links, der er givet som konstruktive svar til OP beskriver
hvordan man styrer flashen i sådanne situationer.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-07 23:35

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Du drømmer, det er simpelthen en fysisk umulighed, at tage rigtig gode
> flash-billeder med en blitz, som sidder i blitz-skoen oven på kameraet.

Du laver adskellige faktuelle fejl på få linier:

1.
Det er fysisk muligt at tage rigtigt gode billeder med en blitz, der sidder
i skoen oven på kameraet.
Det link som John Sahl gav viser klart eksempler på at du tager fejl.
Se
http://www.kentbovin.dk/artikel%20flash.htm
afsnittet om "Det inddirekte falshlys".
Billede 12 og 14 er da absolut gode.
Ikke revolutionerende, men lige efter lærebogen.

2.
Den flash OP er ved at købe fungerer udemærket uden at sidde i skoen på
kameraet.
Den kan simpelt styres både med kabel og trådløst.

3.
Du lyder som om der ikke findes information, der må antages at være nyttig
for OP.
De konstruktive links der allerede er givet i denne tråd, giver OP mange
gode råd og inspiration til hvordan man kan bruge og styre sin almindelige
batteri-flash bedre.

At du ikke har noget at byde ind med på det punkt er helt i orden.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lindkold

Dato : 13-02-07 17:48

> [...]
> gode råd og inspiration til hvordan man kan bruge og styre sin almindelige

Ja, jeg takker for de gode råd og links og er sikker på at det vil hjælpe
mig til at
tage BEDRE billeder med flash. Om jeg så kan tage gode billeder vil i mine
øjne
helt afhænge af mine evner og ikke mit udstyr. Ligegyldigt hvad Niels Ris
Ebbe så
mener om den sag.

> At du ikke har noget at byde ind med på det punkt er helt i orden.

Også enig - så bør man bare lade være - (endnu en grund til at han er røget
på min
liste over blokerede brugere - som den eneste faktisk).

Men tak til jer andre for KONSTRUKTIV hjælp .

mvh.

Lindkold
---
www.aptering.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-07 21:56

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> i skoen oven på kameraet.
> Det link som John Sahl gav viser klart eksempler på at du tager fejl.

Tja... smag og behag er jo forskellig, jeg synes ikke de pågældne
billeder er særligt gode, de har netop alle de uskønhedder, som man får
med en blitz oven på kameraet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-02-07 21:54

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> wrote in message
> [...]
> er for en ambitiøs amatør at tage gode flash-billeder.
>
> Kender I links til gode (gerne danske) sider om kunsten at tage gode

Ikke dansk, men gode:
http://www.strobist.blogspot.com/
http://www.dg28.com/
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lindkold

Dato : 09-02-07 21:59

> "Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> wrote in message

> [...]

Tak for links - og så alligevel ikke ham Niels Ris - han røg på min "most
unwanted" list for laaang tid siden.

Lindkold
- -
www.aptering.dk
Billige håndværkere

Fra : Torben Andresen

Dato : 12-02-07 13:06

> Kender I links til gode (gerne danske) sider om kunsten at tage gode
> flash-billeder?

http://web.canon.jp/Imaging/flashwork/

/Torben

Fra : Lindkold