Skærebræt
Fra : Locoman

Dato : 09-02-07 17:19

Vi har haft en lille diskussion om skærebrædt og bakterier, men vi ved ikke
nok om det.
Træskærebræt eller plastic? (andet, begge?)
Et skærebrædt af teak-træ som efter sigende skulle være indprægneret burde
vel være modstandsdygtigt?

På forhånd tak
Locoman

Fra : Padre

Dato : 09-02-07 17:36

"Locoman" <donteven@thinkaboutit> wrote in message

> Et skærebrædt af teak-træ som efter sigende skulle være indprægneret burde
> vel være modstandsdygtigt?

Træ er det mest hygiejniske, og det skal ikke være imprægneret. Iflg en
amerikansk undersøgelse har træ tilsyneladende bakteriedræbende egenskaber.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-02-07 18:27

http://www.aalborg-massiv.dk/DK/hyg.asp

Fra : Anne og Jesper

Dato : 09-02-07 19:23

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45ccb158$0$4170>

> http://www.aalborg-massiv.dk/DK/hyg.asp

Glimrende link Lisbeth

Det skyldes, at vand bliver bundet meget kraftigt til overfladen af træ.
Dermed bliver vandaktiviteten, der er et udtryk for vands tilgængelighed,
lav og bakterievæksten ophører. Med andre ord: Vandet hænger ubehjælpsomt
fast i træoverfladen og bakterierne dør af tørst! På plastikoverfladen er
situationen ganske modsat. Vand i revner og sprækker er frit tilgængeligt
(høj vandaktivitet) - og der er intet til hinder for bakterievækst (heri er
ikke medtaget overvejelser om pH og ilttilgang).

Så vasker man op i hånden er træskærebrædder de mest hygiejniske. De klarer
sig dog mindre godt, når man smider dem i opvaskemaskinen

Jesper

Fra : Padre

Dato : 09-02-07 19:45

"Anne og Jesper" <anne-jesper@virkerikke.dk> wrote in message

> Så vasker man op i hånden er træskærebrædder de mest hygiejniske. De
klarer
> sig dog mindre godt, når man smider dem i opvaskemaskinen

De er vel stadig de mest hygiejniske hvis man vasker dem i maskinen. Man
kommer til at bruge en del penge på nye brættter, men det er jo så en anden
sag

Jeg mener at huske, at den amerikanske undersøgelse, som der henvises til,
påpegede at hvis man vaskede op i industriopvaskemaskiner, som bruger meget
varmere vand end husholdningsopvaskemaskiner, så var plastic lige så godt
som træ, men at det så var fordi det varmere vand dræbte flere bakterier.

Fra : Anne og Jesper

Dato : 09-02-07 19:55

"Padre" <spirito_santo@deadend.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som træ, men at det så var fordi det varmere vand dræbte flere bakterier.

netop Padre ... hvordan ligger det med vandaktivitet i en Plonkificator 3600
i øvrigt - har bakterierne mon en chance?

Fnis og god aften

Jesper

Fra : Padre

Dato : 10-02-07 14:54

> netop Padre ... hvordan ligger det med vandaktivitet i en Plonkificator
3600
> i øvrigt - har bakterierne mon en chance?

Jamen herre jenimi da - ved du slet ingenting??? En dweeb-capacitator bruger
*ikke* vand, den bruger olie. Herudover gør strontiumforstærkningen, at de
når op på en 3200 grader C inden affyring, så det skulle under alle
omstændigheder være nogle pænt seriøse bakterier for at klare den omgang.

Fra : Max

Dato : 09-02-07 18:44

Hej Locoman

> Træskærebræt eller plastic? (andet, begge?)

Gør som du har lyst til, jeg gider ikke træbrædder til
løg f.eks., men ellers er træ godt nok. Bare hold dig
fra glas, man bliver tosset af larmen.

--
Mvh Max

Fra : Locoman

Dato : 10-02-07 00:39

"Max" skrev

> Gør som du har lyst til, jeg gider ikke træbrædder til
> løg f.eks., men ellers er træ godt nok. Bare hold dig
> [...]

Foretrækker også bræt til kød og bræt til grønt
Tak til jer allsammen for hjælp.

Locoman

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-02-07 15:10

"Padre" <spirito_santo@deadend.yahoo.com> writes:
> [...]
>når op på en 3200 grader C inden affyring, så det skulle under alle
>omstændigheder være nogle pænt seriøse bakterier for at klare den omgang.

Det var altså rart at få det sat på plads - nu er der igen huller i min
uvidenhed )))

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 10-02-07 15:31

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Det var altså rart at få det sat på plads - nu er der igen huller i min
> uvidenhed )))

Hmmmm - "igen" eller "ingen" - that is the question

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-02-07 15:54

"Padre" <spirito_santo@deadend.yahoo.com> writes:

>Hmmmm - "igen" eller "ingen" - that is the question

Arhh logikken er da klar nok: før var der ingen huller i min uvidenhed,
nu, efter at være blevet så glimrende oplyst, er der igen huller i min

Fra : Padre

Dato : 10-02-07 16:25

> Arhh logikken er da klar nok: før var der ingen huller i min uvidenhed,
> nu, efter at være blevet så glimrende oplyst, er der igen huller i min
> uvidenhed

Av mit hovede

Fra : Henrik

Dato : 15-02-07 22:44

"Locoman" skrev i en meddelelse
> [...]
> Træskærebræt eller plastic? (andet, begge?)
> Et skærebrædt af teak-træ som efter sigende skulle være indprægneret burde

En (meget hurtig) gennemlæsning af Fødevarestyrelsen pjecer/hæfter siger
ikke noget direkte om hvad der er bedst - hverken plastik eller træ
fremhæves - se yderligere
http://www.altomkost.dk/NR/exeres/CAC8924F-EF9E-4FBD-8463-9783D6DDC251.htm?NRMODE=Unpublished

Derimod slår de mere på tromme for madlavningens tre hygiejne-grundregler:
a.. Varm op
b.. Køl af
c.. Undgå at sprede bakterier
det sidste punkt handler mere (sådan som jeg kunne lige se) om jævnligt at
skifte skærebrædt og vaske hænder.

H.