Muslinger med ruer på
Fra : SørenFisker

Dato : 07-02-07 09:47

Hej Gruppe
Endnu en gang har jeg været ude at samle blåmuslinger.
De er ofte ret "begroet" af ruer, som jeg plejer at rense af, inden jeg
koger muslingerne.
Jeg kom til at tænke på, om der egentlig sker noget ved at lade dem (ruerne)
sidde på muslingerne under tilberedning.
Er der nogen, der har kommentarer?

(Rurer er krebsdyr. Rurer lever frit i vandet som larve, men de voksne rurer
sidder fast og kan ikke flytte sig.
Lavvandsrur ligner et lille, hvidt vulkankrater, og den kan have en
størrelse på op til 2 cm i diameter)

Hilsen Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-02-07 13:36

"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kom til at tænke på, om der egentlig sker noget ved at lade dem
> (ruerne)
> sidde på muslingerne under tilberedning.
> Er der nogen, der har kommentarer?

Min umiddelbare tanke er, at de er hulens besværlige at fjerne - og hvad
skulle der kunne ske ved det?

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 07-02-07 16:22

Hej Søren

> Jeg kom til at tænke på, om der egentlig sker noget ved at lade dem
> (ruerne) sidde på muslingerne under tilberedning.

Nej, det sker der intet ved. Det er da også et pokkers besvær at
fjerne dem.

--
Mvh Max

Fra : Anne og Jesper

Dato : 08-02-07 12:44

"SørenFisker" Skrev:
Jeg kom til at tænke på, om der egentlig sker noget ved at lade dem
(ruerne)
sidde på muslingerne under tilberedning.

Der er helt sikkert ingen, der tager skade af, at rurer bliver kogt sammen
med muslingerne. Men hvis de skal serveres for andre, vil jeg da synes, at
det giver et lidt sjusket indtryk af kokken

Jesper

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 08-02-07 14:51

"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i en meddelelse

Hvis smagen af ruer går fint i spænd med muslingerne, så kan jeg heller ikke
se noget til hinder for at koge dem med. Men så er det vel ikke "Kogte
muslinger" mere, men "Kogte muslinger med ruer"?

VH Pernille

Fra : SørenFisker

Dato : 09-02-07 15:36

"Pernille Højgaard" <ph@praxis-it.NOSPAM> wrote in message

> [...]
> se noget til hinder for at koge dem med. Men så er det vel ikke "Kogte
> muslinger" mere, men "Kogte muslinger med ruer"?

OK, så tror jeg vi tar en gang kogte muslinger med ruer!
I øvrigt mange tak for jeres svar.
Søren

Fra : Max

Dato : 09-02-07 16:22

Hej Søren

> OK, så tror jeg vi tar en gang kogte muslinger med ruer!

Velbekomme, grunden til at man ikke ser ruer særlig tit på
industri muslinger skyldes nok at de er fanget på vanddybder
der er noget større end der hvor du henter dine, man skal
jo kunne sejle der, og ruer holder til på lavt vand og tæt
på overfladen.

--
Mvh Max

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-02-07 12:38

"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg kom til at tænke på, om der egentlig sker noget ved at lade dem
> (ruerne)
> sidde på muslingerne under tilberedning.

I nogle lande spiser man ruerne, så det !!!
(De er så godt nok lidt større end dem man finder i DK.)

Bjarne K.

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 10-02-07 08:19

SørenFisker wrote:
> [...]
> Jeg kom til at tænke på, om der egentlig sker noget ved at lade dem
> (ruerne) sidde på muslingerne under tilberedning.

Hvis muslingerne serveres med skal, så skal du passe morderligt på ikke at
skære dig på rurerne. Jeg ville finde en metode til at fjerne dem hurtigt og
derefter omgående meddele taktikken her i gruppen, hvor der findes i hvert
fald én passioneret muslingehøster
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Søren Fisker

Dato : 10-02-07 15:52

> [...]
> og derefter omgående meddele taktikken her i gruppen, hvor der findes i
> hvert fald én passioneret muslingehøster

Jeg kørte muslingerne rundt i en spand med en træslev. Mange gange.
Derved slibes ruerne, og deres skarphed forsvinder.
Derefter grundig skylning.
Muslingerne var rigtig lækre, og der var igen der skar sig på ruerne.
Det er sidste gang, jeg skraber muslingerne fri for ruer!
Søren