vandring mallorca, soller-området
Fra : mikael

Dato : 07-02-07 22:07

Hej
Vi påtænker at tage til Mallorca midt Maj, især for at vandre.
Vi er blevet anbefalet Soller området, og har hørt om hotellet Hotel
Marina i Puerto de Sóller.
Er der nogen der kender det og vil videregive deres erfaring?
Og gerne andre erfa fra området, og /eller er andre områder på
mallorca bedre?
På forhånd tak.

Fra : Janti

Dato : 08-02-07 08:56

"mikael" <mikaelkristen@gmail.com> skrev i melding
[...]

Vestsiden av Mallorca er fin å vandre på.

For tre år siden bodde vi på Hostal Villaverde, lenke fra denne sida:

http://deia.info/accommes.html

Deià-området er fint og med få turister, og ligger i nærheten av både Sóller
og Puerto de Sóller. Vi tok noen gåturer i nærområdet, langs bratte klipper
mot havet (merkede stier). Det var en fantastisk opplevelse, som jeg ofte
tenker på selv nå tre år etter.

Puerto de Sóller er bra, men vi som hadde tilbrakt noen stille dager i Deià,
syntes det var for bråkete der. Dessuten er jeg allergisk for platantrær og
fikk vansker med pusten. Det var vel i mai 2004.

Med hilsen

Jan

Fra : Pinball

Dato : 08-02-07 10:14

> [...]
>Er der nogen der kender det og vil videregive deres erfaring?
>Og gerne andre erfa fra området, og /eller er andre områder på

Jeg har været på mallorca mange gange (aner ikke hvor mange - nærmere 20 end
10). Har vandret noget på øen, og der er EN bog, som du ikke kan leve
foruden : - Sunflower Landscapes of mallorca, car tours and walks.

Den kan findes på biblioteket, eller amazon.co.uk.

I den står der nogle rigtig gode vandreture, hvor du kommer ud og se noget,
som de fleste mallorcaturister aldrig har set. Derhen hvor turistbusserne
ikke (kan) køre...

jeg har et par billeder liggende på trekearth fra en af turene, "walking
road from deia to soller" og "vertigo" er fra nogle af de ture der er i
bogen. http://www.trekearth.com/members/Pinball/photos/

Det er en engelsksproget bog, så det skal man selvfølgelig kunne håndtere.

Jeg har selv boet i puerto soller, på hotel marina og det var fint der. De
fleste hoteller ser fine ud, så jeg tror ikke det ene er specielt meget
bedre end det andet. Man skal jo ikke tilbringe tiden på hotellet, vel!
- I pto. soller vil folk der er i feststemning nok kede sig - der er
højst 2 diskoteker i byen, og en temmelig afslappet stemning. Hvis man mest
er til vandring, er det rigtig fint. Der er en del vandreture der starter
eller slutter omkring soller, så puerto de soller ligger så at sige centralt
for vandring. Turistguiderne dernede ved ikke noget om vandring, og har
heller ikke rigtig nogen ture, så man er lidt overladt til sig selv der.
Bustur til en sprutfabrik og et marked, det er ikke så spændende.

Det sker at sunflower books er lidt længe om at levere, så jeg vil anbefale
at få fat i bogen i god tid, og hvis det kniber - så låne den på
biblioteket. Det er yderst svært at finde sunflower books på
destinationerne. Ihvertfald gran canaria, hvor jeg har prøvet at lede efter
deres gran canaria bog i 14 dage uden held. Der var ikke engang nogen der
vidste hvor bogen kan fås henne. Så sørg for at have den med hjemmefra.

En af de flotteste ture er fra soller og så op til søen der ligger lige omme
bag bjerget. En anden rigtig flot tur er den henover bjerget bag deia og
valdemossa hvor man kigger ned til bla. deia. En hyggelig lille sviptur er
fra deia og ned til stranden (venstre om byen, via stier og mark - ikke via
den asfalterede vej - som er kedelig). Hvis man er til canyoning kan Torrent
de pareis ta's. Jeg har kun set den sidste 1/5'del, men det ser da også
lovende ud. Jeg tror ikke Torrent de pareis er nævnt i sunflower bogen, så
her skal du ha' fat i en guided tur, eller ihvertflald en guide over Torrent
de pareis.

Anyway - din mallorcaferie bliver en del mere interesant hvis du har
ovennævnte bog med. Jeg genopdagede ihvertfald øen for vildt, da jeg første
gang prøvede nogle af ruterne. De rigtig flotte steder på øen, dem finder
man ikke ved bare at futte tilfældigt rundt.

Hvis du vil ha' masser af hotelby og barer og cafeer, så er arenal nok et
sted at checke ud. Hvis der skal være turbotonser gang i den for vildt, så
er magaluf stedet. Storby - det finder du inde i palma.
barnebadesoppebasinfamillieferievikomaldrigudafhotelområdet det finder du i
alcudia. Med en bil kan man teknisk set bo hvor det skal være, og så klare
sig med taxa til/fra bilen hvis man vandrer langt. Der er også en masse
flotte bilture i bemeldte bog. Billeje priserne er voldsomt forskellige,
samme bil kan godt koste dobbelt så meget et sted, som det koster et andet
sted - så shop lidt rundt.

vh

Dennis