Steve Jobs' tanker om musik
Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-07 01:22

Steve Jobs har netop lagt sine tanker om musik nu og i fremtiden ud på
Apples hjemmesider. Han redegør for situationen indenfor musik solgt på
nettet og fremlægger tre muligheder for udviklingen i fremtiden.
   Jeg synes, han har helt ret. Sagen om iTunes Music Store og iPod, som
forbrugerorganisationerne har rejst, er jo fuldstændig forskruet. For
det første er det jo pladeselskaberne, der ønsker musikken beskyttet.
Det er ikke Apple. For det andet gør alle de andre det samme som Apple.
Bare fordi Apple nu er de største på det marked, skal Apple anklages.
Sjovt nok er der ikke nogen, der anklager f.eks. Microsoft for noget
lignende.
   Det her er en af årsagerne til, at jeg godt kan lide Apple. Det drejer
sig ikke bare om forretning. De har tydeligvis følelser for det, de
laver. Mange forretningsfolk er ligeglade med, om de sælger
leverpostej, øl eller store bygningsværker. Det har jeg altid fundet
koldt og ucharmerende. Folkene hos Apple brænder helt tydeligt for det,
de laver. Man kan bare se på Steve Jobs' nylige udtalelser i
forbindelse med forliget med Apple Corps. Han sagde, at de elskede
Beatles, og de havde været meget kede af den retssag, der kørte. Det er
helt tydeligt, at han er i musikbranchen, fordi han elsker musik.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-07 09:10

> Steve Jobs har netop lagt sine tanker om musik nu og i fremtiden ud på
> Apples hjemmesider. Han redegør for situationen indenfor musik solgt på
> nettet og fremlægger tre muligheder for udviklingen i fremtiden.

Det er hvad man kalde "grande cajhones" ... Han risikerer nemlig at
pisse pladebranchen af godt og grundigt.

Men jeg siger "more power to him" ...

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Peter B. P.

Dato : 08-02-07 00:01

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det er hvad man kalde "grande cajhones" ... Han risikerer nemlig at
> pisse pladebranchen af godt og grundigt.
>
> Men jeg siger "more power to him" ...

100% enig. DRM er begyndelsen på en meget alvorlig krænkelse af
privatlivet.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

If guns kill, do pencils cause spelling errors?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-07 11:39

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> 100% enig. DRM er begyndelsen på en meget alvorlig krænkelse af
> privatlivet.

nemlig, jeg nægter også at købe kopibeskyttede CD'er ... selvom jeg dog
aldrig har haft probemer med at rippe dem i iTunes ... endnu.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-02-07 11:51

Thomas von Hassel skrev:

> nemlig, jeg nægter også at købe kopibeskyttede CD'er ... selvom jeg dog
> aldrig har haft probemer med at rippe dem i iTunes ... endnu.

Men du er da i det mindste ikke så fanatisk at du ikke vil modtage dem
som gave - eller hvordan du nu får fat i de kopibeskyttede CD'ere du ripper.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-07 13:31

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Men du er da i det mindste ikke så fanatisk at du ikke vil modtage dem
> som gave - eller hvordan du nu får fat i de kopibeskyttede CD'ere du ripper.

jeg skulle have sagt "købe flere" ...

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Peter B. P.

Dato : 08-02-07 13:19

> [...]

> nemlig, jeg nægter også at købe kopibeskyttede CD'er ... selvom jeg dog
> aldrig har haft probemer med at rippe dem i iTunes ... endnu.

Hvis du tror at kopibeskyttede CD'er et slemme, så vendt til BluRay or
HdDVD'erne kommer på markedet... :PPPP

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-07 14:31

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Hvis du tror at kopibeskyttede CD'er et slemme, så vendt til BluRay or
> HdDVD'erne kommer på markedet... :PPPP

Jaja, i know, jeg optager mine HD film fra Canal+ HD med en Elgato eyetv
610 ... igen DRM der

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Peter B. P.

Dato : 08-02-07 15:35

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Jaja, i know, jeg optager mine HD film fra Canal+ HD med en Elgato eyetv
> 610 ... igen DRM der

Fortæf, fortæl... hvad er opløsningen? Hvordan er kvaliteten? Hvad
kommer en typisk film til at fylde efrter du har optaget den? Hvilket
forvat optager du i?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-07 15:44

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Fortæf, fortæl... hvad er opløsningen? Hvordan er kvaliteten? Hvad
> kommer en typisk film til at fylde efrter du har optaget den? Hvilket
> forvat optager du i?

Det er MPEG2 i 1920 x 1080. En fuld film fylder mellem 15-17 GB.
Kvaliteten er emiinent. Jeg kan smide en stump hvis du vil se.

Lige nu sender de 3 film om dagen i HD, og trailere resten af dagen.

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Peter B. P.

Dato : 08-02-07 18:53

> [...]

> Kvaliteten er emiinent. Jeg kan smide en stump hvis du vil se.
>
> Lige nu sender de 3 film om dagen i HD, og trailere resten af dagen.

Lyder meget spændende! Hvad koster den ElGato dims?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-07 20:33

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Lyder meget spændende! Hvad koster den ElGato dims?

¤299.00

<www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610>

ca. ¤35-40 for et VIACCESS CAM modul

199,- om året for TDC kortgebyr

og tdc kabel tv naturligvis

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Peter B. P.

Dato : 25-02-07 04:44

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> [...]

Meget interessant, tak for det.

Lægger du ikke lige de rippede film ud på The Pirate Bay? :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-07 14:14

> Meget interessant, tak for det.
>
> Lægger du ikke lige de rippede film ud på The Pirate Bay? :)

hehe ...

Jeg har lige set SinCity i HD ... holy crap det er godt.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-07 14:24

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> nemlig, jeg nægter også at købe kopibeskyttede CD'er

Jeg er nu endnu aldrig stødt ind i sådanne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 08-02-07 15:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg er nu endnu aldrig stødt ind i sådanne ...

SÅ har du nok ikek kigget godt nok efter på kassen. Mange musik CD'er i
dag har et lille logo på sig der bedyrer at de er kopibeskyttede. Det
virker dog kun på Windows, ha ha.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-07 18:54

> [...]

> SÅ har du nok ikek kigget godt nok efter på kassen. Mange musik CD'er i
> dag har et lille logo på sig der bedyrer at de er kopibeskyttede. Det

Nu er det ikke særligt mange musik CDere jeg køber; jeg plejer at købe
dem på DVD. Sidst Händels opera Tamerlano. Som jeg dog måtte returnere
to gange [den gik i stå inden afspilningen kunne startes på min 'gode'
DVD-afspiller.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-07 20:33

> [...]

> dem på DVD. Sidst Händels opera Tamerlano. Som jeg dog måtte returnere
> to gange [den gik i stå inden afspilningen kunne startes på min 'gode'

ja, klassisk musik har aldrig været noget problem ... kopibeskyttelses
mæssigt ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-02-07 19:03

> Det her er en af årsagerne til, at jeg godt kan lide Apple. Det drejer
> sig ikke bare om forretning. De har tydeligvis følelser for det, de
> laver.

Den skrivelse er garanteret tygget igennem af et utroligt antal PR folk,
advokater osv. hos Apple. Men Apple er en mester i at få et kæmpe firma
til at ligne et garageforetagende i "bluejeans" og t-shirt. Men Apple må
indse, at p.t. er de online købe-musik branchens Microsoft. Firmaer må
skulle måles på deres handlinger og ikke på påstået gode intentioner -
og det er jo ikke tilfældigt at det netop er i disse dage at Apple
fortæller om deres inderste våde drømme om et frit musikmarked. Mon ikke
talen var noget anderledes da Jobs skulle ha' de store pladeselskaber i
hus?!

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-07 23:52

On 2007-02-07 19:02:57 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> fortæller om deres inderste våde drømme om et frit musikmarked. Mon ikke
> talen var noget anderledes da Jobs skulle ha' de store pladeselskaber i

Jeg gør mig ingen illusioner om, at Apple er et velgørende foretagende.
Det er selvfølgelig et stort, pengestærkt firma, der kører sin
forretning efter strenge forretningsmæssige betingelser. Alligevel
føler jeg en hvis sympati for firmaet. Der findes flere slags firmaer.
Nogle er lavet af folk, der bare vil tjene penge. De ser nogle
muligheder i en bestemt branche, og går ind i den for at tjene flest
mulige penge. Andre firmaer startes af folk, der føler entusiasme for
et bestemt produkt. Det kan være hi-fi-fanatikere, der starter et
højttaler-firma. Det kan være de cykel-entusiaster, der startede
Principia Cykler i Nørresundby. Jeg må sige, at jeg føler langt mere
sympati for den sidstnævnte type firmaer.
   Jeg er ikke i tvivl om, at Apple er startet af entusiaster. Jeg er
ikke i tvivl om, at bl.a. Steve Jobs brænder for sine produkter. Han er
vokset op i hippie-tiden, og jeg er heller ikke i tvivl om, at når han
siger, han elsker The Beatles, så mener han det. Mange ansatte hos
Apple er mere kunstnere, end de er teknikere. De har en kærlighed til
produkterne, og det forsøger efter bedste evne at gøre dem så gode som
muligt.
   Jeg læste også noget sjovt i en artikel efter iPhone blev præsenteret:
Apple er det eneste firma af sin størrelse, som intet bruger på
markedsanalyser. De forsøger slet ikke at finde ud af, hvad folk vil
have. De laver det, de selv synes, der er brug for. Se bare på Cube'n.
Den lavede Steve Jobs, fordi han selv kunne lide det. Der er også et
citat i bogen "iCon Steve Jobs". Det siger noget i stil med: Steve Jobs
laver sine markedsanalyser ved at se sig selv i spejlet hver morgen.
Jeg synes, der er noget charmerende i det. Kan man ikke lide
produkterne, kan man jo bare lade være med at købe dem.
   Jeg har lige læst det interview med Bill Gates, hvor han påstod, at
Vista er mere sikkert end Mac OS X. Jeg ved ikke, om han bevidst lyver,
men den mand siger så meget vrøvl, der på overfladen ser fornuftigt ud,
men som ikke giver mening. Meget af det er fuldstændig uspecifikke
løfter om, at styresystemet bliver bedre i fremtiden. Igen og igen
nævnte han, at de ville indføre det, som brugerne ville have. Det er jo
det stik modsatte af Apple, som selv innoverer og får idéer. Dermed vil
jeg ikke sige, at man ikke skal lytte til sine kunder, og det gør Apple
trods alt også.
   Som Steve Jobs engang citerede fra "The Whole Earth Catalog": "Stay
hungry, stay foolish". Det skal man leve efter. Man må aldrig miste sin
appetit efter ny viden. Man må aldrig miste det vanvid, der gør, at man
tør forlølge sine mål. Den tanke findes hos Apple. Hvor mange andre
store firmaer kan man sige det om? Nintendo måske.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mads

Dato : 07-02-07 19:01

Henrik Münster wrote:
> [...]
> havde været meget kede af den retssag, der kørte. Det er helt tydeligt,
> at han er i musikbranchen, fordi han elsker musik.

Spin, spin og spin...

Det er jo lidt et gratis synspunkt for Apple.
De tjener jo primært deres penge på iPods hardware.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-07 07:56

> [...]
> Beatles, og de havde været meget kede af den retssag, der kørte. Det er
> helt tydeligt, at han er i musikbranchen, fordi han elsker musik.

Jeg har netop haft tid til at læse Jobs indlæg, og jeg er enig i din
vurdering.

Jeg kan specielt godt lide hans pointe, at pladeselskaberne(hedder det
stadig dét?) sælger 90% af musikken på ubeskyttede CD´er og kun 10% af
musikken på DRM-beskyttede musikfiler på internettet.

Hvilket har den absurde konsekvens, at forbrugeren lovligt kan købe en
ubeskyttet CD, rippe den og lægge den på sin hjemmeside, hvorefter en
anden forbruger kan hente den, men så bliver det pludselig ulovligt.

Det er da sjovt

Og så er det sjovt, at han skyder Europa i skoene, at vi nok skulle feje
for egen dør, da det jo er pladeselskaberne, der forlanger beskyttelsen,
og to et halvt selskab af fire er europæisk ejet.

Det største, Universal er 100% franskejet - EMI er britisk, og Sony er
50% tyskejet.

Jo, den gode mand har en pointe

M.