Ballistik for SS22LR Winchester
Fra : Jan Kæmpe

Dato : 30-06-01 11:56

Er der nogen der kender/ved hvor man kan finde, de korrekte ballistiske
egenskaber for .22 LR Winchester Superspeed (SS22LR). Der står kun, på
pakken, at kuglen vejer 40 GR

Jeg har fusket mig frem til følgende data, med forskellige
konverteringsprogrammer og suspekte hjemmesider:

B.C. = 0,138
Vo = 390 m/s
Kuglevægt = 2,6 g

Mvh Jan

Fra : Andy P.

Dato : 30-06-01 14:07

Hej Jan.
At spørger om ballistik på en given patron uden at oplyse hvilket våben der
er tiltænkt anvendt, er det samme som at spørge om hvor hurtigt Bjarne Riis
kan køre på cykel? Det er ikke helt lige gyldigt hvilken cykel han anvender.
Kender du ikke en der har en Cronograf? Det er den eneste måde du kan få de
nøjagtige data.
Hilsen Andy.
Jan Kæmpe <jan@kaempe-fjern.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hkb5u$7lp$1@news.inet.tele.dk...

Fra : H.P.Rosen

Dato : 30-06-01 18:04

Fra : Jan Kæmpe

Dato : 30-06-01 18:52

Hej Andy

Jeg kender desværre ikke nogen der har en cronograf.
Kan du besvare mit spørgsmål, hvis jeg nu fortæller at jeg har en Anschütz
1451 KL Classic med en løbslængde på 57 cm/22,4" ?

Jeg er interesseret i følgende data:

B.C.
Vo
Kuglevægt
og evt. V100

Fra : Andy P.

Dato : 30-06-01 19:41

Jan Kæmpe <jan@kaempe-fjern.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hl3hd$6dh$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Kan du besvare mit spørgsmål, hvis jeg nu fortæller at jeg har en Anschütz
> 1451 KL Classic med en løbslængde på 57 cm/22,4" ?

Hej jan.
Desværre kan jeg ikke være dig behjælpelig, de data du søger skal være helt
specifikke for lige netop din riffel. Det er den der skal danne grundlag for
beregningerne. Jeg må indrømme at jeg ikke kan se behovet for en sådan
udregning på en .22lr. Normalt har de data kun betydning hvis du er
Benchrest skytte. Mig bekendt er der ikke klasser for .22lr.
Men jeg er da nysgerrig efter hvad du skal bruge dem til, måske er der noget
jeg har overset?
Jeg skyder selv .22lr og de eneste data jeg er interesseret i til det brug
er hastigheden Vo og træfpunktet på 10, 25, 50, 75 og 100 meter. Hastigheden
interessere mig fordi jeg tit bruger lyddæmper og træfpunktet- nåå ja, det
giver vel sig selv. For at fastslå hastigheden har jeg indkøbt en Ohler 35P,
træfpunktet finder jeg ved at sætte skiver op på de nævnte afstande.
Personligt skal jeg ikke bruge flere data ved anvendelse af den kaliber.
Men lad os høre hvis du har gang i et spændende projekt.
Mange hilsner
Andy.

Fra : Jan Kæmpe

Dato : 02-07-01 05:39

Hej Andy

Jeg var bare interesseret i at se kuglebanen, altså den teoretiske )

Fra : H.P.Rosen

Dato : 30-06-01 18:07

Prøv dig dog frem, det eneste du får ud af tabeller er ubrugelige tal !!!
Samtidig får du svar fra meget kloge jægere der mener de er verdensmestre på
skydning..

Fra : B.J.Hansen

Dato : 01-07-01 08:18

Det ballistiske setup du normalt skulle bruge ved udregningen af de
ballistiske data for den givne patron er RA4 tabellerne, men du kan bruge
Ingalls ballistiske tabeller når hastigheden er under 420 m/sek. eller som
alternativ G1 tabellerne, ligeledes når hastigheden er under 420 m/sek.
Det er ligegyldigt hvilket våben du bruger, når bare du kender
udgangshastigheden, som du kan finde ved hjælp af en cronograf opstillet ca.
3 mtr. foran mundingen.

Den BC du har fundet, ser ud til at være lidt for højt sat, jeg har ikke set
BC på .22LR så højt, men mere normalt i området 0.06 - 0,08, alt efter
udgangshastigheden. Den hastighed du har fundet frem til, er supersonisk,
altså over lyden hastighed, og hastigheden vil nok løfte BC lidt mere end de
tal jeg har noteret, men jeg tror ikke den når op på 0.138.

Ved hjælp af de ballistiske tabeller kan du udregne projektilets bane og tid
i flugten, men som du sikker ved, er det vigtigt ihvertfald at kende BC og
udgangshastigheden. Når først projektilet har forladt løbet, er det jo lige
meget hvad for et våben det er skudt ud af, med mindre det ikke er en
riffel.

Hilsen Bent.

Fra : Peder Porse

Dato : 01-07-01 10:19

Jeg kan ikke på Winchesters egen side finde en SS22LR..hedder den ikke
S22LR?
pp

--
Peder Porse Boesvej 2, Svejstrup Enge, 8660 Skanderborg
Tel. +45-86577305 mobil 21407355 ;http://home18.inet.tele.dk/porse/

Fra : Jan Kæmpe

Dato : 02-07-01 05:52

Jeg kunne heller ikke finde .22 LR Winchester Superspeed (SS22LR), men det
er det der står på pakken. Jeg syntes for øvrigt at det er en ringe
hjemmeside Winchester har, den ser meget flot ud, men der er kun få
(amerikanske) data på siden.

Mvh Jan

Fra : O.H.Skevik

Dato : 02-07-01 07:37

"Jan Kæmpe" <jan@kaempe-fjern.dk> wrote in message
> [...]
> pakken, at kuglen vejer 40 GR
>
> Jeg har fusket mig frem til følgende data, med forskellige
> konverteringsprogrammer og suspekte hjemmesider:

Det høres fornuftig ut. Hastigheten vil variere litt fra løp til løp, men neppe
mye.

Forskjellen i hastighet fra patron til patron er ofte stor på amerikansk
hi-speed ammunisjon,
så verdien av nøyaktig gjennomsnittsfart er liten hvis det er kulebanen du vil
beregne.

Og, forresten, BC ligger mellom 0.140 og 0.160 for de aller fleste 40grs kuler i
..22lr.

mvh

Odd Håvard Skevik