Forsinket start
Fra : Helge Hammer

Dato : 07-02-07 23:03

Windows XP Home SP2
Når der trykkes på startknappen går der fra 15 sek til 4 min inden
PC'en springer igang. Derefter er der ingen problemer. PC'en startes
og bruges kun ca. en gang om ugen i kort tid, vel en halv times tid.
Jeg tænker på om det kan være batteriet, der ikke når at lade
ordentlig op. Er der nogen erfaringer?

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : J. E.

Dato : 08-02-07 00:17

"Helge Hammer" <juletrae@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og bruges kun ca. en gang om ugen i kort tid, vel en halv times tid.
> Jeg tænker på om det kan være batteriet, der ikke når at lade

Du kan ret sikkert udelukke batteriet ud fra det du beskriver.
Jeg mener selv at have oplevet noget lignende en gang, men
kan ikke huske årsagen - og dog - det var en pentium maskine
der hele tiden brændte north bridgen på bundkort (3 gange)
og jeg fandt aldrig årsagen til det.

Fra : Taba

Dato : 08-02-07 01:12

> [...]
> og bruges kun ca. en gang om ugen i kort tid, vel en halv times tid.
> Jeg tænker på om det kan være batteriet, der ikke når at lade

Er ikke batteriet. Prøv at kør Task Manager (Jobliste på dansk vist nok) og
se om CPU'en bliver brugt 100% mens den lige er startet op. Det du
beskriver kunne tyde lidt på at maskinen har gang i noget i baggrunden som
sluger alle ressourcerne (typisk spyware/virus/trojansk hest/etc).

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : jama

Dato : 08-02-07 11:33

"Taba" <all.spammers@die.die.die> skrev i en meddelelse

> [...]
> /Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum
>Hent SuperAntiSpyware, og kør den. Det beskrevne tyder på du har fået noget
Mvh.Jama

Fra : Taba

Dato : 08-02-07 12:00

Det er ikke mig der har problemer med min computer, så tag gerne lige og
lære lidt citat teknik:

/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : jama

Dato : 09-02-07 10:05

Taba wrote:

> Det er ikke mig der har problemer med min computer, så tag gerne lige
> og lære lidt citat teknik:
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Såvit jeg kan se så svare jeg i tråden, hvor du komentere hans spørgsmål, og
hertil svare jeg, at han måske skal prøve SuperAntiSpyware. Så tag og styr
dig med dit usernet og etik og koncentrere dig om Brugerens spørgsmål. Nogen
af Jer der uafbrudt henviser til http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
har sgu ikke andet i hovedet, og det uanset hvor lille fejlen er. Så kommer
I med Jeres usernet og etik. Få et liv, som jeg også andefalede til en
anden, der ligesom dig ikke tænker på andet, end småfejl. Og lad være med,
at ligge på lur efter folk, der laver en bagatel af en fejl.
jama

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-02-07 11:14

"jama" <nonspam@mail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> spørgsmål, og hertil svare jeg, at han måske skal prøve
> SuperAntiSpyware. Så tag og styr dig med dit usernet og etik og

Du laver et indlæg som svar til Taba om han har muligvis spyware. Du burde
vel have lavet dit svar til topposter som er Helge. Ergo du svarer den
forkerte.

> [...]
> anden, der ligesom dig ikke tænker på andet, end småfejl. Og lad være
> med, at ligge på lur efter folk, der laver en bagatel af en fejl.

Jama det er jo ikke en bagatel. Af alle de indlæg jeg har set fra dig i
denne uge, har ingen af dem formået at køre en pæn citatteknik.

Hvis du har et problem med at vi henviser dig til usenet hvor du kan lære
om brug og normal gangart på usenet, så er du velkommen at stille forslag
om til ændringen af brug af usenet.

Reglerne for grupperne og brugen af usenet, er lavet af folket der bruger
usenet dagligt.

Yderligere diskussion af dette, forgår i netikette gruppen, hvor du osse er
havnet så mange gange før.

FUT: dk.admin.netikette

--
Bjarke Andersen

Fra : Helge Hammer

Dato : 09-02-07 10:50

> [...]

> op. Det du beskriver kunne tyde lidt på at maskinen har gang i
> noget i baggrunden som sluger alle ressourcerne (typisk

Min Windows XP Home OEM SP2 er på engelsk. Jeg kan ikke finde Task
Manager, hvad skal jeg kigge efter?

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : Henning

Dato : 08-02-07 15:13

On Wed, 07 Feb 2007 23:02:39 +0100, Helge Hammer
<juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Windows XP Home SP2
>Når der trykkes på startknappen går der fra 15 sek til 4 min inden
>PC'en springer igang. Derefter er der ingen problemer. PC'en startes

Hvad mener du med "springer i gang"? Kommer der billede på skærmen,
Hænger den i opstarten, er det Windows der hænger - hvor ligger
forsinkelsen?

Fra : Helge Hammer

Dato : 09-02-07 10:46

<ktbms2t23vji2fcjs948l0b1fjb7oej2pf@4ax.com>,
Henning <no.mail@all.invalid> skrev:

> Hvad mener du med "springer i gang"? Kommer der billede på skærmen,
> Hænger den i opstarten, er det Windows der hænger - hvor ligger
> forsinkelsen?

På forsiden af kabinettet sidder 'startknappen' POWER. Når jeg
trykker på den går der nogen tid, inden PC'en starter (dvs til der er
strøm på). Indlæsning af Windows til brugbar desktop tager ca 30 sek,
så Windows hænger ikke. Programafvikling synes at foregå helt normalt.
Hvor forsinkelsen ligger er faktisk det jeg spørger om

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : Taba

Dato : 09-02-07 12:43

> [...]
> så Windows hænger ikke. Programafvikling synes at foregå helt normalt.
> Hvor forsinkelsen ligger er faktisk det jeg spørger om

Nåh for søren - så svarer jeg helt forkert på dit spørgsmål da jeg troede
det var INDE i Windows du havde problemer med start knappen

Men som Laziter også siger, så tyder det på at din strømforsyning trænger
til at blive udskiftet - forudsat at jeg har forstået dig korrekt når du
siger der "går ml. 15 sek og 4 min inden computeren springer i gang". I
disse vilkårlige perioder er der da aktivitet inde i computeren i form af
harddisken spinner op, blæserene kører og der kommer billede på skærmen?
Eller er det sådan at du trykker på power knappen og der sker intet, også
trykker du igen lidt senere også sker der noget?

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Helge Hammer

Dato : 09-02-07 13:04

<45cc5e4c$0$49205$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> springer i gang". I disse vilkårlige perioder er der da aktivitet
> inde i computeren i form af harddisken spinner op, blæserene kører

Nej, ingenting.

> Eller er det sådan at du trykker
> på power knappen og der sker intet, også trykker du igen lidt
> senere også sker der noget?

Nej, netop ikke, jeg trykker kun een gang, - og venter! Her til
morgen gik der 2 - 1/2 minut. Jeg scannede den igår med 5 programmer
mod nasties i deaktiveret tilstand uden at finde andet end nogle
cookies, som blev slettet.

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : Taba

Dato : 09-02-07 13:28

> [...]
> morgen gik der 2 - 1/2 minut. Jeg scannede den igår med 5 programmer
> mod nasties i deaktiveret tilstand uden at finde andet end nogle

Ok - så er jeg 99,5% sikker på min diagnose som stadigvæk hedder at
strømforsyningen er ved at blive defekt eller også er den bare for svag. Ved
du hvor stor strømforsyningen er (hvor ange Watt) og hvad der sidder af
hardware i computeren?

Uanset hvad så er en ny strømforsyning på 400W og opefter rigeligt til de
flestes behov.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Helge Hammer

Dato : 14-02-07 19:40

<45cc68e1$0$49199$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> svag. Ved du hvor stor strømforsyningen er (hvor ange Watt) og
> hvad der sidder af hardware i computeren?

Det er en ShuttleX FX41 (lidt på størrelse med en skotøjsæske) årgang
2002 med AthlonXP2400+, onboard ProSavage DDR32Mb, Realtek 10/100 og
et NVidia MMX400 grafikkort for at forbedre grafikken.
PSU'en er ACHME 200 Watt. Der er ikke tilføjet hardware udover
grafikkortet og en parallelport, hvori der sidder en hardware dongle,
men de har siddet i længe før problemet opstod.

> Uanset hvad så er en ny strømforsyning på 400W og opefter rigeligt
> til de flestes behov.

OK, nu har jeg haft maskine skilt ad uden af finde andet end lidt
støv som jeg støvsugede væk, den er stadig for længe om at starte op.
200 Watt PSU'en synes ud fra jeres forslag at være for lille, skønt
der ikke har være problemer før. Hvis der ikke er andre forslag vil
jeg kontakte producenten vedr. størrelsen af strømforsyningen.

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : Helge Hammer

Dato : 14-02-07 21:46

<4eb5278e17juletrae@post4.tele.dk>,
> [...]

> skønt der ikke har være problemer før. Hvis der ikke er andre
> forslag vil jeg kontakte producenten vedr. størrelsen af

Fantastiskt, jeg har netop fået en e-mail fra producenten, som siger
akkurat at strømforsyningen er ved at gå, jeg skal kigge efter en
Shuttle SilentX PSU 250 W, så er problemet løst. Tak for jeres input.

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : Henning

Dato : 09-02-07 15:55

On Fri, 09 Feb 2007 10:46:10 +0100, Helge Hammer
<juletrae@post4.tele.dk> wrote:

><ktbms2t23vji2fcjs948l0b1fjb7oej2pf@4ax.com>,

Standardfejl med udtørrede kondensatorer på motherboardet. Check om de
begyndt at bule op og lække gullig væske.

Fra : emilsen

Dato : 08-02-07 17:28

Helge Hammer forklarede den 07-02-2007:

> Når der trykkes på startknappen går der fra 15 sek til 4 min inden
> PC'en springer igang. Derefter er der ingen problemer.

Det kan noget med netkortet og IP-adr., hvor XP søger forgæves p.g.a.
forkert opsætning - eller noget i den stil.
Jeg selv har aldrig haft problemet; men mange andre har.

Hvis du Googler i Groups efter "langsom opstart" finder du mange
løsningsmuligheder.

m.v.h. Emil

Fra : Helge Hammer

Dato : 09-02-07 11:07

<mn.44177d7283bfaece.68444@nowhere.invalid>,
emilsen <emilsen@nowhere.invalid> skrev:
> Helge Hammer forklarede den 07-02-2007:

> Det kan noget med netkortet og IP-adr., hvor XP søger forgæves
> p.g.a. forkert opsætning - eller noget i den stil. Jeg selv har
> aldrig haft problemet; men mange andre har.

Jeg har en Iyonix og PC'en i netværk over en switch. Jeg har ikke
ændret noget i opsætningen. Internet er med 56K modem. Fra jeg
trykker på POWER og til der er strøm på er der ikke lys i lamper
eller andet der tyder på at den poller noget.

> Hvis du Googler i Groups efter "langsom opstart" finder du mange
> løsningsmuligheder.

Jamen, det drejer sig om at *Windows* starter langsomt, det gør det
ikke her.

--
Helge. (RISC OS 5.11)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-02-07 00:38

> [...]
> og bruges kun ca. en gang om ugen i kort tid, vel en halv times tid.
> Jeg tænker på om det kan være batteriet, der ikke når at lade

Ud fra din beskrivelse gætter jeg på at din strømforsyning trænger til en
udskiftning.

Mvh
Benjamin