sunsite.auc.dk?
Fra : Lars Vadsholt

Dato : 30-06-01 09:23

Hej

jeg har en stofa forbindelse, og jeg har igennem længere tid benyttet
sunsite.auc.dk. Men nu kan jeg pludselig ikke længere modtage nogle grupper.
Er der nogen her der har oplevet noget lignende?

mvh
Lars

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 30-06-01 10:09

"Lars Vadsholt" <vadsholt@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
grupper.
> Er der nogen her der har oplevet noget lignende?

Næhh... Jeg går ud fra at du har et brugernavn og password dertil???

Mikkel

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 30-06-01 12:02

>Næhh... Jeg går ud fra at du har et brugernavn og password dertil???
>
>Mikkel

jeg har aldrig brugt et b/p til auc.sunsite.dk. Og det har virket fint
indtil igår. Nu vil den simpelthen ikke vise nogle af grupperne.

mvh
Lars

Fra : Gerner

Dato : 30-06-01 15:08

On Sat, 30 Jun 2001 13:01:56 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, "Lars Vadsholt"
<vadsholt@mail1.stofanet.dk>, wrote:

>jeg har aldrig brugt et b/p til auc.sunsite.dk. Og det har virket fint
>indtil igår. Nu vil den simpelthen ikke vise nogle af grupperne.

Er sunsite en internetudbyder uden for egne rækker ? Som f.eks. TD, Telia,
Get2net og mange andre ?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-06-01 15:27

Nej. Læs mere på <http://sunsite.dk/SunSITE/>.

--
Jacob
It compiles, let's ship it!

Olicom Crossfire 8400 switch til salg, send et bud ...

Fra : Gerner

Dato : 30-06-01 17:50

On 30 Jun 2001 16:26:43 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Jacob Bunk Nielsen
<spam@bunk.cc>, wrote:

>Nej. Læs mere på <http://sunsite.dk/SunSITE/>.

Ok, men hvad laver en tråd om sunsite så her i gruppen om isp'er ?

Er der ikke en gruppe hvor www sider og sådan noget kan debatteres ?
dk.internet.noget ?

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 30-06-01 20:50

>Ok, men hvad laver en tråd om sunsite så her i gruppen om isp'er ?
>
>Er der ikke en gruppe hvor www sider og sådan noget kan debatteres ?
>dk.internet.noget ?

Hej Gerner

Det var mig der startede denne tråd. Jeg er stofa kunde, og jeg troede, at
det måske var Stofa som havde lavet et eller andet. Derfor brugte jeg denne
gruppe. Hvis du kender en anden mere passende gruppe, så vil jeg gerne høre
det.

mvh
Lars

Fra : Gerner

Dato : 30-06-01 21:38

On Sat, 30 Jun 2001 21:50:21 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, "Lars Vadsholt"

> [...]
>gruppe. Hvis du kender en anden mere passende gruppe, så vil jeg gerne høre

Næh, jeg forbinder ikke din isp forbindelse med dit spørgsmål om sunsite, da
subject er om sunsite.

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 30-06-01 22:18

>Næh, jeg forbinder ikke din isp forbindelse med dit spørgsmål om sunsite,
da
>subject er om sunsite.

ok, gerner. Måske har jeg placeret spørgsmålet i en forkert gruppe, måske
ikke. Men er det virkeligt så vigtigt for dig, at du føler dig tvunget til
at kommentere i denne, måske, fejl placerede tråd? Det er lidt ærgeligt, og
måske også sørgeligt.

mvh
Lars

Fra : Gerner

Dato : 30-06-01 22:49

On Sat, 30 Jun 2001 23:17:36 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, "Lars Vadsholt"

> [...]
>at kommentere i denne, måske, fejl placerede tråd? Det er lidt ærgeligt, og

Hvad mener du, er det forbudt at stille spørgsmål nu ?
Er det ondsindet ? Tvang ? Kommentarer ? Ærgeligt ? Sørgeligt ?
2 spørgsmål om hvad det drejer sig om og man skal have den slags smidt i hovedet
? Det er sgu mere sørgeligt end det du tror er sørgeligt.

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 01-07-01 10:36

> [...]
hovedet
>? Det er sgu mere sørgeligt end det du tror er sørgeligt.

Selvfølgelig er det ikke forbudt at stille spg (eller ville jeg have
problemer), men jeg misforstod tonen i dine indlæg. Min fejl, og det
undskylder jeg selvfølgelig for, og jeg trække min sidste kommentar tilbage.

mvh
Lars

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 02-07-01 17:25

Gerner <gm@telefona.dk> writes:

> Ok, men hvad laver en tråd om sunsite så her i gruppen om isp'er ?
>
> Er der ikke en gruppe hvor www sider og sådan noget kan debatteres ?
> dk.internet.noget ?

Øhh...Er SunSITE ikke en ISP? Hvad står ISP? Internet *Service*
Provider? Laver SunSITE ikke Internet Services? Så hvad er der galt i
at spørge om noget med SunSITE her?

MvH
Karsten
SunSITE.dk

Fra : Gerner

Dato : 03-07-01 10:29

On 02 Jul 2001 18:24:49 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Karsten Thygesen
<karthy@sonofon.dk>:

>Øhh...Er SunSITE ikke en ISP? Hvad står ISP? Internet *Service*
>Provider? Laver SunSITE ikke Internet Services? Så hvad er der galt i
>at spørge om noget med SunSITE her?

Denne gruppe hedder dk.edb.internet.udbydere.
Med tilhørende ris&ros.
Internet udbyder er den gænse måde at "oversætte" isp til.
Dermed må denne gruppe være egnet til at skrive om internet udbydere.
Da du skal benytte din egen udbyder for at komme til sunsite.auc, siger det sig
selv at sunsite.auc ikke er en internet udbyder, men blot en webbasseret
tjeneste i stil med dem man ser hos jubii m.m.

Fra : Thomas

Dato : 03-07-01 11:07

Gerner wrote:
> [...]

[Er Sunsite udbyder (ISP)]

> [...]
> selv at sunsite.auc ikke er en internet udbyder, men blot en webbasseret
> tjeneste i stil med dem man ser hos jubii m.m.

Men Sunsite udbyder da dk.* (- binaer) til hele verdenen, på deres
newsserver.

Ofte ses tråde hvor Sunsite's service (m.h.t. dk.*) sammenlignes med
andre udbydere.

--
Don't waste space

Fra : Gerner

Dato : 03-07-01 15:24

On 3 Jul 2001 10:07:28 GMT, in dk.edb.internet.udbydere, inthenews@corell.dk
(Thomas):

> [...]
>newsserver.
>
>Ofte ses tråde hvor Sunsite's service (m.h.t. dk.*) sammenlignes med

Kom nu, en server er ikke en udbyder i denne gruppes forstand.

Men skal eliten/kabalen debattere noget så er alle grupper jo til hvad som
helst.

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 03-07-01 15:40

> Kom nu, en server er ikke en udbyder i denne gruppes forstand.

Det er jeg nu ikke helt enig i. I dit verdensbillede, så er en udbyder
ham der skaffer access og ikke andet?

Det kan godt være, at SunSITE ikke er en "udbyder" - det kan
ihvertfald diskuteres - men jeg tror de fleste vil være enige i, at
SunSITE er en ISP.

På dansk bruges "udbyder" og "ISP" i flæng....

> Men skal eliten/kabalen debattere noget så er alle grupper jo til hvad som
> helst.

Øhh....? Hvem er eliten/kabalen? Og er det måske en generel tendens?
Er diskussionerne omkring SunSITE måske ikke relevante for denne
gruppe?

Well - jeg gider ikke bruge en masse krudt på den diskussion, men
handler snakken om SunSITE, så vil jeg nu gerne deltage i den - måske
ligger det i perriferien af denne gruppes emne, men efter min (og
åbenbart andres) mening, ligger den ikke helt udenfor.

Karsten

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 03-07-01 20:16

Karsten Thygesen <karthy@sonofon.dk> wrote 03 Jul 2001 16:40:14
+0200 :

>I dit verdensbillede, så er en udbyder
>ham der skaffer access og ikke andet?

Nåe en IAP.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 03-07-01 23:18

"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> Kom nu, en server er ikke en udbyder i denne gruppes forstand.

At en server ikke er en udbyder i din forstand, gør ikke at den ikke er det,
i denne gruppes forstand.

> Men skal eliten/kabalen debattere noget så er alle grupper jo til hvad som
> helst.

Konkretisér venligst hvad du mener med "eliten/kabalen".

Siden du er den eneste i denne tråd, der ikke mener det er passende at
diskutere sunsite, og en del andre mener det er passende, må du vel blot
acceptere, at du ikke kan få ret hver gang?

--
Anders Vind Ebbesen
Webudvikler

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-07-01 09:24

"Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> writes:

> Siden du er den eneste i denne tråd, der ikke mener det er passende at
> diskutere sunsite, og en del andre mener det er passende, må du vel blot
> acceptere, at du ikke kan få ret hver gang?

DS heller ikke kan få ret denne gang F. HDH.
--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 04-07-01 10:32

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> DS heller ikke kan få ret denne gang F. HDH.

Der var lige lidt for mange akronymer til at jeg kunne følge med der?

Fra : Andreas

Dato : 01-07-01 14:26

On Sat, 30 Jun 2001 13:01:56 +0200, "Lars Vadsholt"

>jeg har aldrig brugt et b/p til auc.sunsite.dk. Og det har virket fint
>indtil igår. Nu vil den simpelthen ikke vise nogle af grupperne.

Det kan jo være at det er der problemet ligger men, så er det noget
der just er indført.

Da jeg begyndte at bruge sunsite.auc.dk som newsserver gik der nogle
dage før det gik op for mig at jeg, skulle have brugernavn og
password.

For det gik jo fint nok med at hente gruppeoversigt og nye indlæg men
underligt nok, så var der ikke noget af det jeg sendte ind der så ud
til at komme ud i den store verden

Men at få brugernavn og password til sunsite.auc.dk er en ren
formalitet - det koster ikke en krone og du kan signe up på
nedenstående link:

http://sunsite.dk/SunSITE/info/usenet.phtml

God Fornøjelse!

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-01 10:18

Lars Vadsholt skrev:

>jeg har en stofa forbindelse, og jeg har igennem længere tid benyttet
>sunsite.auc.dk. Men nu kan jeg pludselig ikke længere modtage nogle grupper.
>Er der nogen her der har oplevet noget lignende?

Næ. Jeg kører Stofa og Sunsite lige nu. Men det sker enkelte
gange at jeg lige får en balladeboks. Så prøver jeg bare igen, og
så virker det. Det er sjældent, og jeg gætter på at det er
belastningen.

--
Bertel

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 30-06-01 22:31

> [...]
>gange at jeg lige får en balladeboks. Så prøver jeg bare igen, og
>så virker det. Det er sjældent, og jeg gætter på at det er

ok, nu komme det dumme spg nok, men hvad betyder/er "balladeboks"?

mvh
Lars

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 30-06-01 22:37

"Lars Vadsholt" <vadsholt@mail1.stofanet.dk> wrote Sat, 30 Jun 2001
23:30:47 +0200 :

>men hvad betyder/er "balladeboks"?

Windows der kommer op og brokker sig over et eller andet.

F.eks. "Du har ikke adgang, vil du fortsætte?"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-01 23:13

Lars Vadsholt skrev:

>ok, nu komme det dumme spg nok, men hvad betyder/er "balladeboks"?

Det er ikke dumt, men jeg troede faktisk at udtrykket var
selvforklarende.

Hvis jeg trykker Escape NU, får jeg en grå balladeboks hvor der
står:

   Save changes to message "Re: sunsite.auc.dk?"?

fordi jeg ikke har gemt det indlæg jeg redigerer.

M.a.o. det er en - muligvis interaktiv -
brugergrænsefladedialogboks.

--
Bertel

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 01-07-01 10:32

>fordi jeg ikke har gemt det indlæg jeg redigerer.
>
>M.a.o. det er en - muligvis interaktiv -
>brugergrænsefladedialogboks.

aaaah, selvfølgelig. Ok, den burde jeg nu have gættet. Men tak for
forklaringen.

mvh
Lars

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 30-06-01 16:12

Uden at være klog så bruger jeg news.sunsite.dk som server, jeg ved ikke om
det har noget at sige, men den her mail er sendt gennem sunsite

Hygge fra
Leo

www.rockerborgen.dk

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 30-06-01 22:30

Leo Vaeversted skrev i meddelelsen <9hkq7g$rl3$1@sunsite.dk>...
>Uden at være klog så bruger jeg news.sunsite.dk som server, jeg ved ikke om
>det har noget at sige, men den her mail er sendt gennem sunsite
>
>Hygge fra
>Leo

Hej Leo

Den virker fint, og det endda uden at du skulle være klog

mvh
Lars

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 02-07-01 17:28

"Leo Vaeversted" <leo@vaeversted.nu> writes:

> Uden at være klog så bruger jeg news.sunsite.dk som server, jeg ved ikke om
> det har noget at sige, men den her mail er sendt gennem sunsite

news.sunsite.dk er det samme som sunsite.auc.dk som er det samme som sunsite.dk.

Det er en og samme maskine, og det er fuldstændig ligegyldig hvilket
navn man bruger (selvom anbefalingen er "sunsite.dk")

Og nej, din mail er ikke sendt gennem SunSITE.dk, men det er din
usenet posting (nu er jeg vist pedantisk, hva?

MvH
Karsten
SunSITE.dk

Fra : Andreas

Dato : 01-07-01 14:26

On Sat, 30 Jun 2001 10:22:40 +0200, "Lars Vadsholt"
> [...]

>sunsite.auc.dk. Men nu kan jeg pludselig ikke længere modtage nogle grupper.
>Er der nogen her der har oplevet noget lignende?

Det skulle da kun lige være når, jeg ikke kan logge på nettet men det,
har jo ikke spor med Sunsite at gøre.

Men det kunne da godt være at, du prøvede at hente nye indlæg/opdatere
gruppeliste på et tidspunkt hvor Sunsites newsserver var nede - sker
iøvrigt sjældent.

--
http://www.tchrd.org/ - Tibetan Centre for Human Rights and Democracy

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 02-07-01 17:30

Andreas <not@me.com> writes:

> [...]
>
> Men det kunne da godt være at, du prøvede at hente nye indlæg/opdatere
> gruppeliste på et tidspunkt hvor Sunsites newsserver var nede - sker

Ja, det er heldigvis rimelig sjældent, men det sker dog - vi har ikke
en 24 timers overvågningsfunktion i baglokalet, og vi har ikke et
redundant system, men vi gør hvad vi kan for at holde den stabil.

Problemerne er nok desværre i forbindelse med DNS, hvor vi nogle gange
oplever, at når SunSITE.dk skal checke, hvor afsenderen kommer fra, så
får den ikke svar via DNS (eller det kommer alt for sent).

MvH
Karsten
SunSITE.dk

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 03-07-01 13:37

"Karsten Thygesen" <karthy@sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Problemerne er nok desværre i forbindelse med DNS, hvor vi nogle gange
> oplever, at når SunSITE.dk skal checke, hvor afsenderen kommer fra, så
> får den ikke svar via DNS (eller det kommer alt for sent).

Laver I et reverse-opslag på alle forbindelser?

Kunne man ikke blot indhente IP ranges fra de danske udbydere, og så
validere folk direkte ud fra deres IP, eller noget?

> Karsten
> SunSITE.dk

Som skal have tak, for at give den danske befolkning adgang til Usenet, når
de kommercielle udbydere har haft problemer (det er dog mit indtryk, at de
fleste større ISPer efterhånden har en habil newsservice).

Dog var din/jeres kommentar ifm. med at dk.binaer hierakiet blev fjernet til
komisk, jeg mener "It has come to our attention, that Usenet (not just our
service, but in general) is being used to exchange binary information like
pictures, music, and even movies. "... kunne I ikke se det på trafikken
længe inden, I fjernede grupperne? (no hard feelings, blot en lidt spøjs
måde at forklare beslutningen på

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 03-07-01 15:27

"Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> writes:

> Kunne man ikke blot indhente IP ranges fra de danske udbydere, og så
> validere folk direkte ud fra deres IP, eller noget?

Ork jo - men hvor er det lige jeg skaffer listen over IP ranges fra?
Og vedligeholder den? Det er lidt nemmere med en "*.dk"

> Som skal have tak, for at give den danske befolkning adgang til Usenet, når
> de kommercielle udbydere har haft problemer (det er dog mit indtryk, at de
> fleste større ISPer efterhånden har en habil newsservice).

Ja, det har de fleste - vores mål med newsserveren er dog også at give
adgang til en lang række projekt specifikke grupper (se fx. sunsite.*
eller emacs.* samt en masse andre hierarkier). Vi har ingen ambitioner
om at konkurrere med de kommercielle udbydere - vores mål er ikke
breden eller mængden, men specialiteterne omkring OpenSource.

> [...]
> pictures, music, and even movies. "... kunne I ikke se det på trafikken
> længe inden, I fjernede grupperne? (no hard feelings, blot en lidt spøjs

Det har du nok ret i - men da jeg begyndte at grave i trafikkens
sammensætning, så kom det ærlig talt bag på mig, at SÅ meget trafik
går til de binære i forhold til alt resten.... Havde jeg vidst det for
længe siden, så var det også blevet lukket for længe siden...

Men som sagt - den mest væsentlige for SunSITE er OpenSource og ikke
alt muligt andet, så det var også voldsom influerende på beslutningen.

MvH
Karsten

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-07-01 16:46

On 03 Jul 2001 16:27:05 +0200, Karsten Thygesen wrote:

>Ork jo - men hvor er det lige jeg skaffer listen over IP ranges fra?
>Og vedligeholder den? Det er lidt nemmere med en "*.dk"

ripewhois -T route -i origin AS3292 vil f.eks. give alle TDC's ip adresser ...

Ligeledes kan du gøre med de andre operatører ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-07-01 16:52

In article <slrn9k3q4b.13fr.jesper@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> ripewhois -T route -i origin AS3292 vil f.eks. give alle TDC's ip adresser ...
>
> Ligeledes kan du gøre med de andre operatører ...

Og det kunne være et incitament for visse operatører....så kunne de lære
at opdatere deres records.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I have many CHARTS and DIAGRAMS..

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-07-01 17:03

On Tue, 3 Jul 2001 15:52:01 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

>Og det kunne være et incitament for visse operatører....så kunne de lære
>at opdatere deres records.

Intet som kunde klager ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 03-07-01 17:55

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>ripewhois -T route -i origin AS3292 vil f.eks. give alle TDC's ip adresser ...
>
>Ligeledes kan du gøre med de andre operatører ...

Således kunne man risikere at man ved udenlandske/multinationale
operatører repræsenteret i Danmark gav adgang til alle deres kunder
over hele verden.

--
mvh. Det er et stykke tid siden kunder holdt
Lasse Jarlskov op med at vide hvad de snakkede om."

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 03-07-01 18:41

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> Således kunne man risikere at man ved udenlandske/multinationale
> operatører repræsenteret i Danmark gav adgang til alle deres kunder
> over hele verden.

Hvor mange UUNet kunder i Brasilien, tror du ville gide at hente news i DK,
på en server der, fra deres synspunkt, kun indeholdt få interessante
grupper, og en fandens masse på et underligt sprog, selv hvis alternativet
var en svag lokal server?

--
Anders Ebbesen
How does an average guy like me become the number one lover man in his

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-07-01 22:55

On Tue, 03 Jul 2001 18:54:49 +0200, Lasse Jarlskov wrote:

>Således kunne man risikere at man ved udenlandske/multinationale
>operatører repræsenteret i Danmark gav adgang til alle deres kunder
>over hele verden.

Så kunne man jo nøjes med de rent danske operatører (eller dem hvor
det danske net har et seperat AS), + *.dk

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 04-07-01 13:15

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Så kunne man jo nøjes med de rent danske operatører (eller dem hvor
>det danske net har et seperat AS), + *.dk

Hvad har man så vundet ved det trick, udover at være nødt til at
vedligeholde en liste over ASer?
Jeg troede at det var for at undgå at slå reverse DNS op for alle
besøgende.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-07-01 16:42

On Wed, 04 Jul 2001 14:15:29 +0200, Lasse Jarlskov wrote:

>Hvad har man så vundet ved det trick, udover at være nødt til at
>vedligeholde en liste over ASer?

At også dem uden reverse DNS kommer ind, også hvis der er en
midlertidig fejl ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 03-07-01 23:32

> Ork jo - men hvor er det lige jeg skaffer listen over IP ranges fra?

"-T route -i origin AS6785" for Cybercitys, skal vi virkeligt fortælle dig
alt (du skal dog lige huske at sortere SE og NO fra ved dette opslag:)).

> Og vedligeholder den? Det er lidt nemmere med en "*.dk"

True, bare ikke nemmere får brugerne der bliver afvist

> [...]
> om at konkurrere med de kommercielle udbydere - vores mål er ikke
> breden eller mængden, men specialiteterne omkring OpenSource.

Det har heller aldrig været mit indtryk at sunsite skulle konkurrere med de
kommercielle, men ikke desto mindre er man til tider semi-frivilligt blevet
"reference"-nyhedsserver for utilfredse kunder ved de etablerede udbydere
(as in: "mit indlæg er på sunsite, hvor har [indsæt ynglingsaversionsISP]
det så ikke"). Derfor har mange folk valgt mellem deres egen udbyder og
sunsite, så på den måde har sunsite været en konkurrent til de kommercielle,
uanset hvor meget parterne har ønsket det.

Men, hvis jeg må, vil jeg gerne høre hvorfor sunsite.auc.dk oprindeligt blev
åbnet for "offentligheden"? Kunne man ikke blot have holdt den lokalt som
newsserver for auc, med lidt feed fra andre ISPer?

> [...]
> går til de binære i forhold til alt resten.... Havde jeg vidst det for
> længe siden, så var det også blevet lukket for længe siden...

Okay, troede dog blot at trafikken på dk.binaer.* fra starten var meget
voldsom (og at I allerede dengang så det), men på den anden side er den nok
for alvor først eksploderet efter at filmgrupperne kom.

> Men som sagt - den mest væsentlige for SunSITE er OpenSource og ikke
> alt muligt andet, så det var også voldsom influerende på beslutningen.

Netop, men hvorfor ikke kalde en spade for en spade, og skrive "We removed
the dk.binaer groups, because 1) they generated too much traffic, 2) we
didn't wanted to supply all Danes with pr0n, and 3) we didn't wanted to
supply all Danes with copyrighted music"... okay, kan måske godt se at nogle
ville føle sig stødt ved en sådan formulering..

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 04-07-01 08:54

> [...]

> sunsite, så på den måde har sunsite været en konkurrent til de kommercielle,
> uanset hvor meget parterne har ønsket det.

Jep.. Men sunsite fører kun dk.* (ihvertfald til offentligheden), og
dermed er konkurrencen ikke så udpræget. SunSITE peer iøvrigt med
stort set alle de danske ISP'er, så jeg betragter det mere som
samarbejde end som konkurrence.

> Men, hvis jeg må, vil jeg gerne høre hvorfor sunsite.auc.dk oprindeligt blev
> åbnet for "offentligheden"? Kunne man ikke blot have holdt den lokalt som
> newsserver for auc, med lidt feed fra andre ISPer?

Det må du gerne

SunSITE har to ansigter - dels den AUC vendte, hvor den fungerer som
universitetes newsserver (og fører stort set alle hierarkier!), og
dels vendt mod offentligheden. SunSITE's formål er også todelt - dels
at yde nogle tjenester mod AUC som en slags "betaling" for at bo på
deres net og trække på de lokale resourcer, men også at fremme
OpenSource udvikling og brug. Det er vores holdning, at news er en
væsentlig resource for OpenSource udvikling og support, så derfor vil
vi også gerne støtte dette medie alt det vi kan, og det gør vi blandet
andet ved at føre en række special hierarkier, som ikke altid findes
hos de almindelige ISP'er. dk.* kom ind i billedet primært
pga. dk.edb.system.unix, og tjah...så blev der åbnet for hele
dk.*. SunSITE havde også en væsentlig rolle i forbindelse med
styregruppens start, hvor SunSITE var ISP-neutral grund, så at sige,
og styregruppen blev huset af sunsite.

> Okay, troede dog blot at trafikken på dk.binaer.* fra starten var meget
> voldsom (og at I allerede dengang så det), men på den anden side er den nok
> for alvor først eksploderet efter at filmgrupperne kom.

Vi har haft dk.* længe før dk.binaer kom ind i billedet, og da vi ikke
have et statistik system på det tidspunkt, så opdagede vi egentlig
ikke rigtig væksten i trafik før det var gået helt amok...

> [...]
> supply all Danes with copyrighted music"... okay, kan måske godt se at nogle
> ville føle sig stødt ved en sådan formulering..

Af lidt politiske grunde. Hvis jeg skrev som ovenstående, og pressen
fik fingre i det, så kunne det vendes og drejes og hurtig blive til,
at Universitetet havde aktivt støttet porno og piratsoftware... Og
næste runde kunne så vendes mod alle de andre ISP'er, og det hele
kunne blive ret træls

Karsten

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-07-01 09:51

Karsten Thygesen <karthy@sonofon.dk> writes:

> dk.*. SunSITE havde også en væsentlig rolle i forbindelse med
> styregruppens start, hvor SunSITE var ISP-neutral grund, så at sige,
> og styregruppen blev huset af sunsite.

Og det var for øvrigt Karsten, der i sin tid var ankermand i projektet
med at få demokratiseret dk.*-hierarkiet, så oprettelse af nye grupper
ikke længere var baseret på en tilfældig ISP-ansats indfald og tid.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke