Lovhjemlet tyveri
Fra : @

Dato : 28-01-07 12:05

intet nyt under solen,

grundloven hvis bestemmelser bl.a. skulle beskytte borgerne mod
vilkårlige magtgale politikeres tåbeligheder bliver udhulet den ene
gang efter den anden

<<<<<<
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=4209060
GRUNDLOVENS fædre ville nok have smilet overbærende, hvis nogen
dengang havde forudsagt, at der engang i fremtiden ville blive
eksproprieret privat ejendom til golfbaner, fremmede religioners
kirkebyggeri og lignende private gøremål.

Den slags tøjeri skulle der være sikret imod med grundlovens paragraf
73, som i sin tekst ikke efterlader nogen tvivl: »Ejendomsretten er
ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor
almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov mod fuldstændig
erstatning.«
Ikke desto mindre har et sådant offentligt tyveri faktisk fundet sted,
og eksperter i ekspropriationsret meddelte i denne avis i torsdags, at
ekspropriationer til såvel golfbaner som moskeer kan foretages inden
for grundlovens rammer, hvor det sker på grundlag af en vedtaget
lokalplan, og hvis hensynet til almenvellet kræver det.

Det kræver en meget kreativ nytolkning af ordet almenvellet at bringe
golfbaner og moskeer på tale i denne forbindelse. Grundlovsfædrene har
med almenvellet naturligvis ment infrastrukturelle foranstaltninger
som veje, jernbaner, elledninger, vandforsyning og den slags.

Nu henregner topjurister uden blusel private aktiviteter som golfspil
og religionsdyrkelse til almenvellet.

Den samme logik tilsiger, at kortklubber, lystfiskerforeninger,
motorcykelklubber og sammenslutninger af frimærkesamlere må have krav
på også at henregne deres sysler under almenvellet. Vist er det
absurd, men sandt at sige ikke spor mere absurd end golfspil og
alternativ religionsdyrkelse.

Jurister og politikere har i et fælles anslag mod den private
ejendomsrets ukrænkelighed lagt tingene sådan til rette, at det ikke
er den enkelte ekspropriation, der kræver lovhjemmel, men at man blot
kan bemyndige kommunale myndigheder til at begå lovhjemlet tyveri
gennem en planlov.

Også det er klokkerent i strid med både grundlovens tekst og
hensigter, for se, hvad der videre står i grundlovens paragraf 73 stk.
2.:

»Når et lovforslag vedrørende ekspropriation af ejendom er vedtaget,
kan en tredjedel af Folketingets medlemmer inden for en frist af tre
søgnedage fra forslagets endelige vedtagelse kræve, at det først
indstilles til kongelig stadfæstelse, når nyvalg til Folketinget har
fundet sted, og forslaget på ny er vedtaget af det derefter
sammentrædende folketing.«

Der kan altså ikke være tvivl om, at det ifølge grundloven er den
enkelte ekspropriationsforretning, der skal være lovhjemlet, og
muligheden for, at et mindretal kan udsætte ekspropriationen til efter
et nyvalg understreger dels sagens alvor, dels at et sådant offentligt
tyveri af fast ejendom skal være den absolutte undtagelse.

Ikke desto mindre har Folketinget bemyndiget lokale myndigheder til
gennem planloven at ekspropriere i flæng, og den måde, som loven
administreres på, understreger behovet for, at rigets lovgivende
forsamling igen overtager sin grundlovshjemlede ret og pligt til at
tage vare på den enkeltes ejendomsret.

Hvis den ekspropriationsmulighed, som planloven giver de kommunale
myndigheder, virkelig havde hjemmel i grundloven, ville det med et
slag kunne fjerne samtlige grundlovens frihedsrettigheder. I sin
yderste konsekvens ville det betyde, at Folketinget til enhver tid
kunne tilsidesætte Danmarks Riges Grundlov ved blot at vedtage noget
andet.

Det er i virkeligheden ufatteligt, at ingen har indbragt dette
spørgsmål for Højesteret - og at ingen af Folketingets mere tænksomme
medlemmer har advaret mod det oplagte grundlovsbrud, som planlovens
ekspropriationsbestemmelser repræsenterer.
<<<<<<<

/Albert Camus/

Fra : pm

Dato : 28-01-07 13:31

@ wrote:
> [...]
> medlemmer har advaret mod det oplagte grundlovsbrud, som planlovens
> ekspropriationsbestemmelser repræsenterer.

Hvem kunne det mon være....jeg ser ingen tænksomme..kun selvforherligende og
bjærgsomme
personer. Er iøvrigt enig i indlæggets indhold

pm

Fra : @

Dato : 28-01-07 14:35

On Sun, 28 Jan 2007 13:31:02 +0100, "pm" <ps98@tzeliamail.dk> wrote:

>Hvem kunne det mon være..

f.eks.

Line Barfod EL

Birthe Rønn Hornbech V

Bertel Haarder V

/Albert Camus/

Fra : Bruno Christensen

Dato : 28-01-07 15:12

On Sun, 28 Jan 2007 14:35:15 +0100, @ wrote:

> f.eks.
>
> Line Barfod EL'¨
Nummer to

> Birthe Rønn Hornbech V
Mit førstevalg, selvom jeg nok er mere på linie med Line Barfod.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-01-07 17:25

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> yderste konsekvens ville det betyde, at Folketinget til enhver tid
> kunne tilsidesætte Danmarks Riges Grundlov ved blot at vedtage noget

Og saa er man smaalige, naar der gives erstatning.

Jeg fik eksproprieret en stribe paa 1 meter langs vejen, fordi den skulle
udvides.
Man ville dog ikke give grundværdien, fordi en strimmel tæt paa vejen ikke
er saa meget værd som resten af grunden! Da jeg saa gjorde opmærksom paa at
det nye stykke, der nu var kommet tæt paa vejen maatte være faldet i værdi
kunne de selvfølgelig ikke forstaa det. Saa jeg mener at jeg ikke fik FULD
erstatning

Aage