Rigsretssag mod Fogh?
Fra : wilstrup

Dato : 27-01-07 14:07

"Den amerikanske regerings beslutning om at den tredje Genevekonvention ikke
skal finde anvendelse mod de personer der er tilbageholdt - den beslutning
betyder at alle de væsentlige regler om beskyttelse af krigsfanger
simpelthen er ophævet for denne gruppe menneskers vedkommende" Dr. jur.
professor i folkeret Frederik Harhoff i "Den hemmelige krig".

"Når regeringen så bliver opmærksom på at folketingets forudsætninger for at
have sagt ja til dansk krigsdeltagelse ikke holder, så må regeringen gå
tilbage til folketinget og spørge folketinget om Danmark fortsat skal
deltage i krigen i Afghanistan eller om Danmark skal trække sig ud fordi vi
ikke kan være med på det grundlag.
Statsministeren undlader i sin udtalelse til folketinget at oplyse om det
meget væsentlige amerikanske forbehold at fangerne alene vil blive
behandlet i overensstemmelse med Genevekonventionen i det omfang at
amerikanerne finder det passende og i overensstemmele med militær
nødvendighed. Men når fangerne kun har retsgarantier i det omfang
amerikanerne finder det passende og foreneligt med deres militære hensyn,
har fangerne reelt ingen retsgarantier. Det er en meget væsentlig oplysning
folketinget ikke får her. Jeg vil anse det for udelukket at det beror på en
forglemmelse fra statsministerens side. Derfor er det også min opfattelse at
statsministeren vildleder folketinget ved at fortie meget væsentlige
oplysninger og det vil jeg anse for ansvarspådragende efter
ministeransvarlighedsloven og det er det samme som at sige at der er
grundlag for at rejse en rigsretssag mod statsministeren" lektor i
forfatningsret, ph.d. Jens Elo Rytter (ibid.)

Så er det jeg spørger: hvornår indledes der en rigsretssag mod Anders Fogh
Rasmussen?

Fra : Sten Schou

Dato : 27-01-07 14:14

"wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Så er det jeg spørger: hvornår indledes der en rigsretssag mod Anders Fogh
> Rasmussen?

Kan du ikke spørge den tidligere forhørsleder i Afghanistan, Frank
Aaen?...han er ligesom lidt tættere på det der foregår inde på
Christiansborg.

Hilsen Sten

Fra : wilstrup

Dato : 27-01-07 14:34

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> "wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke spørge den tidligere forhørsleder i Afghanistan, Frank
> Aaen?...han er ligesom lidt tættere på det der foregår inde på
> Christiansborg.

Jeg er ikke bekendt med at Frank Aaen fra Enhedslisten, skulle være
tidligere forhørsleder i Afghanistan - har du oplysninger om dette eller
formår du bare ikke at forholde dig til kendsgerningerne?

Indtil du kan bestemme dig, så vil jeg stole mere på de to citerede personer
fremfor hvad du skriver. Desuden burde det være evident, selv´for dig, at
det ikke er muligt at rejse rigsretssag mod andre end en regeringsleder og
hans ministre. Almindelige folketingsmedlemmer er ikke mig bekendt
underkastet ministeransvarlighedsloven.

Fra : Sten Schou

Dato : 27-01-07 16:48

> Jeg er ikke bekendt med at Frank Aaen fra Enhedslisten, skulle være
> tidligere forhørsleder i Afghanistan - har du oplysninger om dette eller
> formår du bare ikke at forholde dig til kendsgerningerne?

Ja, det er almindeligt kendt.

> [...]
> regeringsleder og hans ministre. Almindelige folketingsmedlemmer er ikke
> mig bekendt underkastet ministeransvarlighedsloven.

Jeg har ikke skrevet nogen steder, at Frank Aaen skulle for en rigsret,
derimode bad jeg dig spørge Frank Aaen, hvordan det går med den rigsretssag,
han talte så højt om, i forbindelse med DR's manipulationsudsendelse fra
Afghanistan. Dette fordi Frank Aaen har sin daglige gang på Christiansborg.

Hilsen Sten

Fra : gb

Dato : 27-01-07 16:43

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote in

> Kan du ikke spørge den tidligere forhørsleder i Afghanistan, Frank
> Aaen?...han er ligesom lidt tættere på det der foregår inde på
> Christiansborg.

Ja, det kunne være morsomt at få opklaret, hvor mange knogler Aaen har
brækket på de antikommunister, han afhørte.

--
GB

Fra : Egon Stich

Dato : 27-01-07 18:29

"wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Så er det jeg spørger: hvornår indledes der en rigsretssag mod Anders Fogh
> Rasmussen?

Rigsretssag?
Har den ærlige og sympatiske mand ikke bedyret, at: "Der er ikke noget at
komme efter"?

MVH
Egon

Fra : translat

Dato : 27-01-07 18:44

"wilstrup" wrote:

> [...]
> simpelthen er ophævet for denne gruppe menneskers vedkommende" Dr. jur.
> professor i folkeret Frederik Harhoff i "Den hemmelige krig".

Hvis man slår op i
CONVENTION (III) RELATIVE TO THE TREATMENT OF PRISONERS OF WAR.
Geneva, 12 August 1949.
http://www.icrc.org/ihl.nsf/7c4d08d9b287a42141256739003e636b/
6fef854a3517b75ac125641e004a9e68
vil man i indledningen se følgende:

»Although one of the Powers in conflict may not be a party to the
present Convention, the Powers who are parties thereto shall remain
bound by it in their mutual relations. They shall furthermore be bound
by the Convention in relation to the said Power, if the latter accepts
and applies the provisions thereof.«

Mig bekendt har Taliban ikke accepteret konventionen, og Taliban
respekterer mildt sagt ikke dens bestemmelser, så hverken Danmark, USA
eller de øvrige deltagere i konflikten har pligt til at følge
konventionen i deres kamp med Taliban.

Og selv om Takiban accepterede konventionen, så ville talibankrigerne
næppe have krav på beskyttelse under konventionen, hvis de tages til
fange, for de opfylder sjældent konventionens krav om, at man skal
være genkendelig som kæmpende på afstand, bære sine våben synligt,
osv.

Al-Qaeda-kæmpende falder endnu længere uden for
krigsfangekonventionens område, idet al-Qaeda forbryder sig mod
krigens love ved at angribe civilpersoner.

Bent

Fra : translat

Dato : 27-01-07 18:46

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-01-07 11:52

On Sat, 27 Jan 2007 14:07:27 +0100, wilstrup skrev:

> Så er det jeg spørger: hvornår indledes der en rigsretssag mod Anders Fogh
> Rasmussen?

Aldrig. Det ved du da godt. Selv de radikale stemte for
udsendelse af danske soldater til angreb på lande, der aldrig
nogensinde har gjort os det mindste ondt.

Hvis Anders Fogh skulle sættes bag tremmer, så skulle resten
af banden med, og tror du selv, de har lyst til det? Og det er
altså dem, der bestemmer her i landet.

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : wilstrup

Dato : 29-01-07 14:01

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Aldrig. Det ved du da godt.

spørgsmålet var også sådan rent retorisk! - men det afslører alligevel
en hel del ved det påståede demokrati i Danmark, hvor man stadig tror at de
"bedste og mest velunderbyggede synspunkter" vinder. Det er dem, der har
magten, der også får retten, der vinder.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-01-07 15:17

On Mon, 29 Jan 2007 14:01:27 +0100, wilstrup skrev:

> [...]
> "bedste og mest velunderbyggede synspunkter" vinder. Det er dem, der har
> magten, der også får retten, der vinder.

Sådan vil det altid være. For at tage et eksempel. Selv om
danskerne stemte nej 2. juni 1992, så får de alligevel presset
det, de frabad sig, presset ned over hovederne - lige så
stille og roligt.

Magten gør som det passer den; men vil selvfølgelig helst
gennemføre sine forehavender så elegant som det nu kan gøres,
hvis befolkningen ikke lige er til at overtale.

Personligt føler jeg det som rent tidsspilde at stemme ved
valghandlingerne i Danmark.

Anders får først sin fortjente tur ind bag tremmer på livstid
den dag, der sker en revolution her i landet.

Ha - ikke engang Pinochet kom til at ruske tremmer. Fogh
slipper helt sikkert også og kan tilbringe resten af sit
fordærvede liv som en fri mand.

--
?The price good men pay for indifference to public affairs is
to be ruled by evil men.? - Platon