Ejendomsret vigtigere end ytringsfrihed
Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-07 16:34

Ejendomsret vigtigere end ytringsfrihed

Der er enorm trivsel i at bestemme over eget hus, egen jord
Produktions-fremskridt, der har skabt enorm lykke, er resultat af, at
ejendomsretten er ukrænkelig.

Ytringsfriheden kan være nok så fri, men TV er statsmonopol, og staten
bruger propagandamulighederne skadeligt, fx til forurenings-regler,
der intet gavner og mindsker firmaers jobskabelse og succes.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-01-07 17:51

> [...]
> bruger propagandamulighederne skadeligt, fx til forurenings-regler, der
> intet gavner og mindsker firmaers jobskabelse og succes.

Javel, men hvis du ikke netop selv havde ytringsfriheden til at påpege
dette, hvad så da?

For mig at se er det et direkte kunstigt modsætningsforhold, du her stiller
op: Ytringsfrihed og ejendomsret er vel tværtimod snarere to sider af samme
frihedsopfattelse, nemlig at jeg i direkte forlængelse af at være et frit
menneske i et (om end måske "relativt", så dog i hvert fald så
tilnærmelsesvist optimalt som så vidt vides muligt!) frit samfund BÅDE har
retten til at besidde og anvende ejendom OG på samme led - om end ellers
måske i lidt mere halvabstrakt forstand - retten til at have og udtrykke
mine holdninger og opfattelser for så vidt at jeg ikke direkte prædiker
forbrydelse og illegitim krænkelse af andre.

Som sagt mener jeg altså snarere at ejendomsretten ligger i direkte ydre
("materiel", om man vil) forlængelse af de - ud fra mit livssyn,
materialister vil givetvis være stærkt uenige! - mere basale indre (ditto
"åndelige") frihedsrettigheder, vi som borgere i et blot nogenlunde
civiliseret demokratisk samfund som vort er priviligeret med, end at der
nødvendigvis skulle være tale om et principielt modsætningsforhold.

Lad nu helst være med at forfalde til en kedelig, araberagtig
"Allah-er-større"-fatalisme over at alting ikke bare nødvendigvis er
strålende perfekt og paradisisk lige her og nu, men prøv i stedet for din
egen skyld at fokusere mere positivt på de både materielle og immaterielle
privilegier, som det rent faktisk - for sidstnævntes vedkommende så dog
måske endnu kun tilnærmelsesvist - er lykkes vor civilisation at frembringe,
please?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-07 21:00

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in
message news:459fd395$0$8698$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Javel, men hvis du ikke netop selv havde ytringsfriheden til at
> påpege dette, hvad så da?

Ytringsfriheden var ret god fra Struensee og indtil ca 1910 da radio
og siden TV opfandtes - og staten straks forbød andre at ytre sig med
disse ENESTE OVERBEVISENDE ytringsmedier

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-01-07 22:25

> [...]
>
> Ytringsfriheden var ret god fra Struensee og indtil ca 1910 da radio og
> siden TV opfandtes - og staten straks forbød andre at ytre sig med disse

Vrøvl, Bo: Du skriver altså lige nu på et relativt frit medie, der kaldes
"internettet".

Vi befinder os i den største kommunikationsrevolution siden Gutenberg, idet
både du og jeg og hver mand (eller kvinde) i princippet kan publicere vore
tanker og holdninger frit uden at skulle igennem politisk censurerende
brevkasseredaktører, endsige betale en nævenyttig trykker eet eller andet
sted privision for oplag af flyveblade.

Nok findes der "etablerede medier", men der findes så sørme også dén
mangfoldige undergrundsbevægelse udi informationsformidling, der kaldes
"weblogs" eller blot i daglig tale "blogs". Disse kan begge veje formidle
fri information i en grad, som aldrig hidtil har været mulig, idet enhver
med en PC og en netforbindelse i princippet kan udveksle fri information i
såvel lyd- og billedformat efter behov.

Så jeg fatter helt ærligt ikke dit småreaktionære, barnligtvrængende hysteri
over "etablerede mediers monopol", når du praktisk taget står i til langt op
over halsen med muligheder for både at transmittere og modtage information
fuldstændigt uafhængigt af disse "etablerede medier"?

Tag dig sammen og lad være med at underminere dig selv og dine muligheder på
denne måde, ved på værste overforkælet skingre "jeg får ikke mediedækning
nok!"-autonomtudende småbørnsmaner at hævde eet eller andet sygt "krav" om
egen statsbetalte tv- eller radio-sendeflade med tilørende milliondyr
teknik, hvis du alligevel ikke kan kommunikere dit budskab tilstrækkeligt
under nøjagtigt samme frie digitale højteknologiske betingelser som alle os
andre: I din computer er der formodentlig allerede alle de muligheder for at
kunne overspille, lagre og internettransmittere lyd og video, som for blot
15 år siden ville have kostet menigmand en venstretestikel at betale.

Det lugter altså dermed for mig at se kraftigt af trælse "dårlig
taber"-undskyldninger, når du kommer anstigende med sådan noget utidigt
fatalistisk "prinsessen på ærten" og "hullerne i osten"-brok, hvor du endda
har dèn utroligt usle frækhed direkte at underkende den selvsamme blotte
ytringsfrihed, der altså her giver dig mulighed for at hælde vand ud af
ørerne over en påstået "uretfærdighed", ligesom den altså i både
privatkapitalismen og det fri initiativs hellige navn giver dig mulighed for
at yde konkurrence til de selvsamme "etablerede medier", du har så travlt
med at have underdog-komplekser over.

Køb dig et digitalt videokamera og en ditto lydindspilningsenhed samt et
billigt redigerings program og tilstrækkelig serverplads på et "Webhotel",
så har du praktisk taget allerede din egen tv-station!

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-07 02:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in
message news:45a0139b$0$3457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Vrøvl, Bo: Du skriver altså lige nu på et relativt frit medie, der
> kaldes "internettet".

Følg med i de sidste dages debat på dk.politik -

> [...]
> skulle igennem politisk censurerende brevkasseredaktører, endsige
> betale en nævenyttig trykker eet eller andet sted privision for

- og forstå dog at frihedselskere straffes for at skrive objektiv
statistik om muslimoverkriminalitet på dk.politik, dvs Danmark har et
terroristisk censur-politi, der hader ytringsfrihed på nettet (men
som jeg har trukket tænderne ud på - læs igårs indlæg)

> [...]
> står i til langt op over halsen med muligheder for både at
> transmittere og modtage information fuldstændigt uafhængigt af disse

Usenet har ikke samme gennemslgskraft vedr folketingsvalg som TV2 -
vel

Og får man dom for muslimkritik så lyver folk som dig straks at man er
dømt for jødehad - kan du huske din lodrette løgn om mig som du måtte
ydmygt undskylde og trække tilbage, dengang du besøgte mig og fulgte
din samvittighed og hæderlighed ?