Tjekkiet - autocamper - valuta m.m.
Fra : Karsten Vest Nielsen

Dato : 29-06-01 17:16

Hej
1) Er der særlige forhold at tage hensyn til når man besøger Tjekkiet i
autocamper ?

2) Vil man kunne klare sig med Visa og 'daglig vekling' eller bør man have
nogle DM i lommen ?

på forhånd tak

/Karsten

Fra : John K

Dato : 29-06-01 20:48

> 2) Vil man kunne klare sig med Visa og 'daglig vekling' eller bør man have
> nogle DM i lommen ?

I Prag vil du uden problemer kunne klare dig med Visa og daglig veksling,
men de er ret glade for DM i Tjekkiet :)

Mvh

John K

Fra : Kim Offenberg

Dato : 30-06-01 11:48

Hej Karsten
Ja du skal selvfølgelig passe på dig selv, og dine, samt hvor du
parkerer.
Der sker stadig en del tyverier dernede, og tro ikke på at der er
brand bag
i bilen, hvis du får det at vide. Danske penge kan veksles i alle
banker,
der får du den bedste kurs, DM kan også bruges, lad være med at veksle

gaden, du BLIVER med garanti snydt. Visa modtages i nogle forretninger
i de
større byer, og kan bruges til kontanthævninger i pengeautomater og
banker.

Husk at du skal købe en 'Vignet' ved grænsen, for at måtte køre på
motorvejen dernede.
Det er ulovligt at kamperer uden for de dertil indrettede pladser.
Ved henvendelse til den Checkiske ambasade kan du få tilsendt kort og
materiale vedr. Camping. Du skal skrive til dem, og vedlægge en
frankeret
svarkuvert(12,-) tror jeg det er.
God tur
Kim

Fra : John K

Dato : 30-06-01 14:01

> lad være med at veksle på gaden, du BLIVER med garanti snydt.

Det er ikke sikkert man bliver det, jeg har førhen vekslet masser af gange
på gaden uden problemer, man skal bare forlange at få pengene først, og så
betale ham bagefter. Men i dag er det ulovligt (var det sikkert også
dengang, men man gjorde ikke noget ved det), og bliver man opdaget, vanker
der en bøde til begge parter.

Veksel-bureauerne er også en mulighed, men der er stor forskel på hvor mange
procenter og hvor stort gebyr de tager. Dem inde i centrum er -
mærkeligvis - ikke de billigste :)

Mvh

John K