Danmark har verdens 4. mest konkurrencedyg~
Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-06 07:57

I en rapport fra World Economic Forum ses at Danmark nu er verdens 4.
mest konkurrencedygtige økonomi. Samtidig er USA på et år droppet ned
fra at være verdens mest konkurrencedygtige økonomi til kun at være den
6. mest konkurrencedygtige.

<http://www.weforum.org/en/initiatives/gcp/Global%20Competitiveness%20Re
port/index.htm>

Dette burde giver libertarianere, der ønsker Danmark lavet om til et nyt
USA med hensyn til skatter og omfordeling, noget at tænke på.

I rækkefølge er de ti mest konkurrencedygtige lande:

Schweiz.
Finland.
Sverige.
Danmark.
Singapore.
USA.
Japan.
Tyskland.
Holland.
UK.

Og lad mig så citere cheføkonom Augusto Lopez-Claros:

=
"The top rankings of Switzerland and the Nordic countries show that good
institutions and competent macroeconomic management, coupled with
world-class educational attainment and a focus on technology and
innovation, are a successful strategy for boosting competitiveness in an
increasingly complex global economy."
=

Citatet fremgår af forsiden, men skal stå i kapitlet 'The Global
Competitiveness Index: Identifying the Key Elements of Sustainable
Growth', som kan downloades i pdf-format [50 sider]:

<http://www.weforum.org/fweblive/groups/public/documents/wef_member_pdf/
gcr_0607_1_1_gcindexes.pdf>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 17-12-06 09:23

> [...]
> nyt
> USA med hensyn til skatter og omfordeling, noget at tænke på.

Hvorfor dog det. Der er vel ingen økonomer som i dag bestrider at med
en stor off. sektor følger et relativt højt skattetryk, hvilket
forringer eksportvirksomhedernes konkurrenceevne ceteris paribus?

> [...]
> world-class educational attainment and a focus on technology and
> innovation, are a successful strategy for boosting competitiveness

Mig bekendt halter DK langt efter USA, hvad angår uddannelse,
forskning og udvikling.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 09:42

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Mig bekendt halter DK langt efter USA, hvad angår uddannelse,
> forskning og udvikling.

Det eneste punkt USA halter efter Danmark på skatteområdet er skatterne
på selskaber, hvor den amerikanske skatteprocent er på mellem 30 og 40%.
Dette påvirker selvsagt konkurrenceevnen.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Joakim

Dato : 17-12-06 10:26

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på selskaber, hvor den amerikanske skatteprocent er på mellem 30 og
> 40%.
> Dette påvirker selvsagt konkurrenceevnen.

Nemlig. I DK er selskabsskatten nedsat fra tidligere 34 pct. (under S)
til i dag "kun" at udgøre 28 pct.

Men lad mig i den forbindelse henvise til følgende passus vedrørende
den omtalte undersøgelse.

"Et af verdens højeste skattetryk og en unødig kompliceret
skattelovgivning er de væsentligste årsager til, at Danmark taber
terræn i dette års Global Competitiveness Report fra World Economic
Forum.

På ranglisten Global Competitiveness Index 2006 er Danmark røget ned
på en fjerdeplads efter en tredjeplads i fjor, og svarene fra de
11.000 erhvervsledere i 125 lande, der danner grundlag for rapporten,
efterlader ingen tvivl om, at skattetrykket er akilleshælen i Danmarks
globale konkurrenceevne".

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-06 12:00

> [...]

> 11.000 erhvervsledere i 125 lande, der danner grundlag for rapporten,
> efterlader ingen tvivl om, at skattetrykket er akilleshælen i Danmarks

Som de dog kan tale for deres syge moster.

Det er jo også deres egen skat de vil have ned - og USA er altså faldet
fra en 1. plads til en 6. plads på ét år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-12-06 13:34

> Som de dog kan tale for deres syge moster.
>
> Det er jo også deres egen skat de vil have ned - og USA er altså faldet
> fra en 1. plads til en 6. plads på ét år.

Det er vist det man kalder endnu et selvmål fra Per Rønne.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 13:37

Thorkild Poulsen <thor@softpartners.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Det er vist det man kalder endnu et selvmål fra Per Rønne.

At USAs konkurrenceevne er faldet?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-06 17:51

> At USAs konkurrenceevne er faldet?

Nej, at grunden til vi ikke klarer os bedre skyldes den høje skat.

Thorkild

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 13:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Som de dog kan tale for deres syge moster.
>
> Det er jo også deres egen skat de vil have ned - og USA er altså faldet
> fra en 1. plads til en 6. plads på ét år.

Du er tåbelig at høre på, Per. Du fremlægger en rapport for at bakke en
af dine egne synspunkter op, og når du rent faktisk får læst op hvad der
står i rapporten (du havde vel ikke læst den selv før du fremlagde
den?), så rakker du ned på den.

Socialdemokraitsk lagkagekomik!

Fra : Joakim

Dato : 17-12-06 17:56

> Som de dog kan tale for deres syge moster.

> Det er jo også deres egen skat de vil have ned - og USA er altså
> faldet
> fra en 1. plads til en 6. plads på ét år.

Ja, men trods den lavere placering kan USA stadig fremvise en højere
økonomisk vækst og dermed en større rigdomsforøgelse end Danmark.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-12-06 15:26

Joakim skrev:

> Ja, men trods den lavere placering kan USA stadig fremvise en højere
> økonomisk vækst og dermed en større rigdomsforøgelse end Danmark.

Ja, men det er med lån. Når staten låner penge, så stiger vægsten i
samfundet indtil at lånet skal betales tilbage.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-12-06 15:29

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> wrote:

> Ja, men det er med lån.

Lånene påvirker kun det "rå" BNP, og ikke væksten.

> Når staten låner penge, så stiger vægsten i
> samfundet indtil at lånet skal betales tilbage.

Væksten i US tilskrives primært lave skatter og relativ lav regulering.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-12-06 21:14

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Lånene påvirker kun det "rå" BNP, og ikke væksten.

Det et "rå" BNP vil også påvirke vægsten.

> Væksten i US tilskrives primært lave skatter og relativ lav regulering.

Lav regulering? Fortæl om den.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 13:37

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Ja, men trods den lavere placering kan USA stadig fremvise en højere
> økonomisk vækst og dermed en større rigdomsforøgelse end Danmark.

Let nok at opnå, når man kører med massive underskud på statsbudget og
betalingsbalancens løbende poster ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-12-06 17:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Let nok at opnå, når man kører med massive underskud på statsbudget og
> betalingsbalancens løbende poster ...

Begge faktorer ville stadig være der hvis du fjernede den føderale stats
gældsætning.

Fra : TL

Dato : 17-12-06 21:32

On Sun, 17 Dec 2006 12:00:29 +0100, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Som de dog kan tale for deres syge moster.

Den undersøgelse du selv henviste til er kun god når den bekræfter
dine egne holdninger?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 13:37

TL <tl_dp@adelphia.net> wrote:

> Den undersøgelse du selv henviste til er kun god når den bekræfter
> dine egne holdninger?

Vil du da også afskaffe velfærdssamfundet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-12-06 17:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Vil du da også afskaffe velfærdssamfundet?

Og så trækkes der ellers røde sild i land... :)))

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-06 12:00

> [...]

> en stor off. sektor følger et relativt højt skattetryk, hvilket
> forringer eksportvirksomhedernes konkurrenceevne ceteris paribus?

Men til gengæld er det prisen for at holde et højt uddannelsesniveau.

I øvrigt gør det vel ingen synderlig forskel om folk skal betale børns
uddannelse og sygeforsikring gennem skatterne eller direkte. Højst kan
man sige at der er et solidarisk princip der går fløjten.

I øvrigt er det høje understøttelsesniveau helt centralt i den danske
/flexicurity/-model.

> Mig bekendt halter DK langt efter USA, hvad angår uddannelse,
> forskning og udvikling.

Ikke med hensyn til uddannelse. Her går børn i USA ud af 12. klasse, som
nogle gerne vil oversætte til 3g [selv om det ville være rigtigere at
kalde det for 'folkeskolens 12. klasse'] uden at kunne læse, hvis de
kommer fra ghettoskolerne.

Forskning og udvikling? Amerikanerne 'køber' jo højtuddannede fra hele
verden ... alligevel er de mindre konkurrencedygtige end os.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 14:02

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men til gengæld er det prisen for at holde et højt uddannelsesniveau.

Nej, og det er allerede afvist. USA har mindre offentlig uddannelse end
DK, men de har flere akademikere og ingeniører, flere patenter der
tages, flere nobelprismodtagere, flere forskningsresultater.

Din påstand om at Danmark har et særligt højt uddannelsesniveau er
falsk, og ikke andet end en undskyldning fra at plyndre samfundet via
skatter. Drop det.

> I øvrigt gør det vel ingen synderlig forskel om folk skal betale børns
> uddannelse og sygeforsikring gennem skatterne eller direkte. Højst kan
> man sige at der er et solidarisk princip der går fløjten.

Bullshit. Brugerbetaling fører væsebtlig mere kvalitet, effektivitet og
valgfrihed med sig.

> I øvrigt er det høje understøttelsesniveau helt centralt i den danske
> /flexicurity/-model.

Tomt buzzword.

> [...]
> nogle gerne vil oversætte til 3g [selv om det ville være rigtigere at
> kalde det for 'folkeskolens 12. klasse'] uden at kunne læse, hvis de

Og det er forseklligt far den danske Volksschule, hvor børnene heller
ikke kan læse når de forlader 9. klasse?

> Forskning og udvikling? Amerikanerne 'køber' jo højtuddannede fra hele
> verden ... alligevel er de mindre konkurrencedygtige end os.

Men stadig rigere og med højere vækst!

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 13:37

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> [...]

> DK, men de har flere akademikere og ingeniører, flere patenter der
> tages, flere nobelprismodtagere, flere forskningsresultater.

En importvare.

> Din påstand om at Danmark har et særligt højt uddannelsesniveau er
> falsk, og ikke andet end en undskyldning fra at plyndre samfundet via
> skatter. Drop det.

Det er ellers hvad man kan få at vide af herboende amerikanere, når de
sammeligner det amerikanske uddannelsessystem med det danske. Men ok,
før de sidste forringelser af gymnasieskolen.

> Bullshit. Brugerbetaling fører væsebtlig mere kvalitet, effektivitet og
> valgfrihed med sig.

Almindelig overtro. Den del af 'sundhedsvæsenet' i Danmark det betjner
sig af astrologi og og numerologi synes i hvert fald ikke at være en
succes for andre end 'lægerne'.

> Tomt buzzword.

Men sandt.

> Og det er forseklligt far den danske Volksschule, hvor børnene heller
> ikke kan læse når de forlader 9. klasse?

Det kan de fleste - og at der er problemer i ghettoskoler ændrer ikke
ved at børnene som 16-årige er noget yngre end de er, når de går ud af
den amerikanske folkeskoles 12. klasse.

> Men stadig rigere og med højere vækst!

Intet er som nænvt lettere end at skabe vækst ved at lade pengepressen
køre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-12-06 17:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En importvare.

Uanset om det er eller ej, så er det USA det tager æren og får "the
payoff" i form af højteknologi.

> Almindelig overtro. Den del af 'sundhedsvæsenet' i Danmark det betjner
> sig af astrologi og og numerologi synes i hvert fald ikke at være en
> succes for andre end 'lægerne'.

Hvad betyder ovenstående? Er det overhovedet relevant fordebatten, eller
mere af din udenomssnak?

> Men sandt.

Nix. *Tomt* buzzword, der dækker over socialisternes ønske om at plyndre
borgerstanden af ideologiske grunde.

> Det kan de fleste - og at der er problemer i ghettoskoler ændrer ikke
> ved at børnene som 16-årige er noget yngre end de er, når de går ud af
> den amerikanske folkeskoles 12. klasse.

Udenomssnak.

> Intet er som nænvt lettere end at skabe vækst ved at lade pengepressen
> køre.

http://www.netposten.dk/?pageid=5&articleid=993743

Lav inflation i USA; pengepressen kører ikek hurtigere end her i DK.

En OM'er, PER!

Fra : Henry Vest

Dato : 22-12-06 19:05

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Nix. *Tomt* buzzword, der dækker over socialisternes ønske om at plyndre
> borgerstanden af ideologiske grunde.

Du burde sætte dig lidt mere ind i tingene. Flexicurity er ikke et ord der
bruges specielt af socialister. Begrebet dækker blandt andet over, at det
er forholdsvis let at afskedige folk i Danmark - normalt ikke noget
socialister støtter. Med dine egne ord: en OM'er.

--
Henry Vest

Fra : Egon Stich

Dato : 23-12-06 11:11

> Intet er som nænvt lettere end at skabe vækst ved at lade pengepressen
> køre.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Peter er blot ikke kommet længere i den retning, end til at fabrikere falske
pantmærker.

MVH
Og god jul

Egon

Fra : Anglachel

Dato : 17-12-06 14:45

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor dog det. Der er vel ingen økonomer som i dag bestrider at med
> en stor off. sektor følger et relativt højt skattetryk, hvilket
> forringer eksportvirksomhedernes konkurrenceevne ceteris paribus?

Hvornår er det lige, at den der mytiske ceteris paribus tilstand skulle
indfinde sig? Alt andet er jo aldrig lige, det er jo ligesom det, der er
pointen i at have et andet system.

> Mig bekendt halter DK langt efter USA, hvad angår uddannelse,
> forskning og udvikling.

Det er et noget mere broget billede, end du fremstiller det her.

--

Last Coward on Earth - Virgin in Horror

Fra : Joakim

Dato : 17-12-06 17:57

"Anglachel" <rune_[nospam]aagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>>> den

> Hvornår er det lige, at den der mytiske ceteris paribus tilstand
> skulle indfinde sig? Alt andet er jo aldrig lige, det er jo ligesom
> det, der er pointen i at have et andet system.

Nuvel, hvilke andre samfundsøkonomiske karakteristika ønsker du at
inddrage i debatten om skattetryk vs konkurrenceevne?

> Det er et noget mere broget billede, end du fremstiller det her.

Jaså, det lyder interessant. Jeg er altid åben for at få udvidet min
horisont. Så hold dig endelig ikke tilbage.

Fra : Anglachel

Dato : 17-12-06 21:41

> Nuvel, hvilke andre samfundsøkonomiske karakteristika ønsker du at
> inddrage i debatten om skattetryk vs konkurrenceevne?

tja, vi kunne jo starte med det citat som PERså udmærket frremdrog i OP.

> [...]

> Jaså, det lyder interessant. Jeg er altid åben for at få udvidet min
> horisont. Så hold dig endelig ikke tilbage.

Så du mener, at det gennemsnitlige uddannelsesniveau ikke er bedre i Danmar,
fx? Du mener, at DK ikke forskningsmæssig er foran inden for en række nicher
specielt m.h.t vedvarende energi og lignende?

--

Last Coward on Earth - Virgin in Horror

Fra : Joakim

Dato : 19-12-06 12:03

> [...]
> world-class educational attainment and a focus on technology and
> innovation, are a successful strategy for boosting competitiveness

Jamen, det lyder skam meget godt alt sammen og kan med lidt god vilje
forklares ud fra den homogene, danske velfærdsmodel. Tilbage står
blot, at betragter man det overordnede mål for enhver økonomi; nemlig
at øge den økonomiske vækst, (betingelsen for at kunne opbygge en
højere levestandard samt en bedre velfærd), har USA siden 1970 haft en
gennemsnitlig vækst på 3,2 pct. mod Danmarks 1,9 pct, (OECD tal).

Er denne bemærkelsesværdige udvikling opnået på trods af en anden
samfundsmodel end den danske. Nej vel?

Problemet er, at du og mange andre tror, at vores samfundsmodel er
universel. Det er den ikke.

> Så du mener, at det gennemsnitlige uddannelsesniveau ikke er bedre i
> Danmar, fx?

I forhold til USA er det korrekt antaget.

Du mener, at DK ikke forskningsmæssig er foran inden for en række
nicher
> specielt m.h.t vedvarende energi og lignende?

Jo da. Men jeg ville være varsom med at tolke eksempelvis
vindmøllefabrikanten Vestas succes som et resultat af den danske
model.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 19-12-06 12:46

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message

> I forhold til USA er det korrekt antaget.

Er det nu også det?

USA bruger store midler på grundskolen og i PISA undersøgelsen rangerer de
over Danmark, til trods for de store sociale forskelle landet dækker.

Thorkild

Fra : Joakim

Dato : 19-12-06 12:52

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> USA bruger store midler på grundskolen og i PISA undersøgelsen
> rangerer de over Danmark, til trods for de store sociale forskelle

Jeg tror vi læser spørgsmålet forskelligt.

Det er uddannelsesniveauet i DK som der spørges til.

Fra : Joakim

Dato : 19-12-06 13:02

> Jeg tror vi læser spørgsmålet forskelligt.
>
> Det er uddannelsesniveauet i DK som der spørges til.

Altså i forhold til USA er det korrekt antaget, at det gennemsnitlige
uddannelsesniveau ikke er bedre
i Danmark.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 19-12-06 16:51

> Altså i forhold til USA er det korrekt antaget, at det gennemsnitlige
> uddannelsesniveau ikke er bedre
> i Danmark.

Skal vi kalde det en redning på målstregen.....

Thorkild

Fra : Joakim

Dato : 19-12-06 17:06

> Skal vi kalde det en redning på målstregen.....

I folkemunde vistnok døbt "en Schmeichel".

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 16:07

> [...]

> USA bruger store midler på grundskolen og i PISA undersøgelsen rangerer de
> over Danmark, til trods for de store sociale forskelle landet dækker.

Det virker meget ejendommeligt, når mange børn i USA går ud af den
12-årige folkeskole som analfabeter.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-12-06 17:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det virker meget ejendommeligt, når mange børn i USA går ud af den
> 12-årige folkeskole som analfabeter.

Dokumentation, Per. Dokumentation.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-12-06 15:14

Joakim skrev:

> Mig bekendt halter DK langt efter USA, hvad angår uddannelse,
> forskning og udvikling.

USA er den førenede inden for uddannelse, forskning og udvikling.
Men USA savner bredten. Det er kun et mindretal af befolkningen som har
mulighed for at for adgang til den bedste uddannelse, forskning og
udvikling.

Det var godt nok at kun få havde adgang, så længe konkurrencen ikke var
hårdere end den var.

Når USA har hold sig på toppen så længe, så skyldtes det at man har hold
en lavere olie pris inde i landet end uden for. Derved har man kunne
sælge vare lavet i USA til en lavere pris end udlandet kunne lave de
samme varene. Desværre så svinder USAs oliereserver, da man har brænd
olien af for hurtigt. Man har i de sidste 30år brugt ca. tre gange mere
olie end nødvendigt, da det ikke kunne svare sig at spare på den så
længe prisen var kunstig lav.

Man har givet statsstøtte til olie istedet for at bruge pengene på give
den brede befolkning en uddanelse.

USA er alle liberalisters store forbillede, men hvorfor det?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-12-06 15:26

> [...]

> længe prisen var kunstig lav.
>
> Man har givet statsstøtte til olie istedet for at bruge pengene på give

Den "brede befolkningen" vil som Danmarks eksempel viser alligevel kun
gøre begrænsert brug af denne mulighed, så why bother?

> USA er alle liberalisters store forbillede, men hvorfor det?

Nej, det er det faktisk ikke, men USA giver et par gode eksempler på
hvad der kan gøres for at reducere den byrde på samfundet som
velfærdsstaten er.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-12-06 20:40

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Den "brede befolkningen" vil som Danmarks eksempel viser alligevel kun
> gøre begrænsert brug af denne mulighed, så why bother?

Det er da bedre at det er de dygtige mennesker som får de lange
udannelser frem for dem med rige forældre.

> Nej, det er det faktisk ikke, men USA giver et par gode eksempler på
> hvad der kan gøres for at reducere den byrde på samfundet som
> velfærdsstaten er.

Samfundet er velfærdsstaten.

Det i høj grad Naturresurser som gør USA rigt. Hvordan øger man ligesom
USA et lands Naturresurser?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-12-06 16:54

> Samfundet er velfærdsstaten.

Du forstår altså ikek distinktionen mellem stat og samfund?

Det er efterhånden er fast tendens her i d.p... suk.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-12-06 15:45

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> Men USA savner bredten. Det er kun et mindretal af befolkningen som har
> mulighed for at for adgang til den bedste uddannelse, forskning og

Øh, hvad bygger du det på?

Thorkild

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-12-06 21:08

Thorkild Poulsen skrev:
> "Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message
>
> Øh, hvad bygger du det på?
>
> Thorkild

På at der er nogen få universiteter som er nogen af verdens bedste.
Disse har et begænset antal pladser. På trods af disse studerende er en
udvalgt skare, så forlader mange suderende universitet med en halv
universits grad, en Bachelor-grad. Modsat i Danmark hvor de fleste
gennemføre hele deres studium.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 19-12-06 12:49

> [...]
> udvalgt skare, så forlader mange suderende universitet med en halv
> universits grad, en Bachelor-grad. Modsat i Danmark hvor de fleste

Jamen så lad os se lidt empiri.

Jeg tror du får et problem, flere forlader amerikanske universiteter med en
grad end tilfærldet er i Danmark.

Og sammenligner du det generelle universitetsniveu, så er det ikke så
frygtelig dyrt at komme gennem det amerikanske universitetssystem, har selv
ført en "eks" kone gennem systemet.

Thorkild

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 09:42

> [...]

> Dette burde giver libertarianere, der ønsker Danmark lavet om til et nyt
> USA med hensyn til skatter og omfordeling, noget at tænke på.

Hvorfor? Konkurrencedygtighed siger ikke meget om velstand i et land.
Eller det har din "nationaløkonomiske uddannelse" måske lært dig?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-06 12:00

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Hvorfor? Konkurrencedygtighed siger ikke meget om velstand i et land.

Næh, her er vi kun nr. 6 ...

> Eller det har din "nationaløkonomiske uddannelse" måske lært dig?

Måske skulle du få dig en uddannelse, der også indeholder noget
nationaløkonomi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 13:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Næh, her er vi kun nr. 6 ...

Den sædvanlige løgn fra din side.

> Måske skulle du få dig en uddannelse, der også indeholder noget
> nationaløkonomi ...

Hvorfor? hvis du er et eksempel på hvad man kan lære, virker det ærlig
talt som spild af tid!

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-12-06 13:57

> Måske skulle du få dig en uddannelse, der også indeholder noget
> nationaløkonomi ...

Måske det snarere er dig der bør læse på lektien Per.

Du bruger WEF til at rose Danmarks konkurrenceevne og mener selv det
legitimerer de høje skatter.

WEF påpeger direkte de høje danske skatter som et problem.

Hvordan synes du selv det går?

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 17-12-06 10:51

> [...]
> USA med hensyn til skatter og omfordeling, noget at tænke på.
>
> I rækkefølge er de ti mest konkurrencedygtige lande:

Der er intet mærkværdigt i at lande med højt skattetryk ligger højst, det er
de samme lande der har højt udviklet sundhedssystem, infrastruktur,
uddannelse osv. Grunden til USA ligger så højt må være fordi deres system er
godt og at de har så mange mennesker at de kan leve med at de svageste bare
skvatter om (i EU passer vi på dem).
mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-12-06 13:58

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> er godt og at de har så mange mennesker at de kan leve med at de svageste
> bare skvatter om (i EU passer vi på dem).

Har du nogensinde været i USA?

Thorkild

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 14:02

> [...]

> godt og at de har så mange mennesker at de kan leve med at de svageste bare

Tåbelig løgnagtighed fra din side. Sæt dig ind i hvordan forholdene
faktisk ER i USA før du besluter dig at snakke om det.

Hvordan passer det iøvrigt ind i dit kram at vi i København har flere
hjemløse pr indbygger end de har i New York? Passer vi også på dem,
hmmm? Eller er du bare fuld af socialdemokratisk mundgylle?

Fra : Kim2000

Dato : 17-12-06 14:51

> Tåbelig løgnagtighed fra din side. Sæt dig ind i hvordan forholdene
> faktisk ER i USA før du besluter dig at snakke om det.

Og du har også tilbragt et år i USA som underviser? Det har jeg. Har du? Har
du nogensinde været længere væk end Malmø?

> Hvordan passer det iøvrigt ind i dit kram at vi i København har flere
> hjemløse pr indbygger end de har i New York? Passer vi også på dem,
> hmmm? Eller er du bare fuld af socialdemokratisk mundgylle?

I mit kram??

Hvis du tror jeg glæder mig over at nogle mennesker er hjemløse, så er du
syg i potten.

I USA er det nu engang sådan at man falde ud at alle stats efter 6 måneder,
dvs. er man arbejdsløs og modtager bistand, så mister man sin bistand efter
6 måneder og så er man - i nogle tossers øjne - altså ikke længere
arbejdsløs.

mvh
Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-12-06 19:55

> [...]

> måneder, dvs. er man arbejdsløs og modtager bistand, så mister man sin
> bistand efter 6 måneder og så er man - i nogle tossers øjne - altså ikke

Under lavkonjunktur er det kotume at den grænse fordobles eller mere. Og så
er grænsen såmænd rimelig nok, har man ikke job efter den tid er man mere
doven end arbejdsløs.

Thorkild

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 20:07

> [...]

> Og du har også tilbragt et år i USA som underviser? Det har jeg. Har du? Har
> du nogensinde været længere væk end Malmø?

Ja, det har jeg faktisk.

> I mit kram??
>
> Hvis du tror jeg glæder mig over at nogle mennesker er hjemløse, så er du
> syg i potten.

Horfor fanden påstår du så at "her i EU passer vi på vores svage", når
du kan se at det ikke er tilfældet? Hvorfor lyver du, Kim?

> [...]
> dvs. er man arbejdsløs og modtager bistand, så mister man sin bistand efter
> 6 måneder og så er man - i nogle tossers øjne - altså ikke længere

Det giver incitament til at forsørge sig selv, og det kan jeg ikke se
som en dårlig ting.

Og før du begynder at plapre om folk der er syge eller har handicap
efterlades til at dø i rendestenen, så spar dig - der er altså
invalidepension i USA, og det kaldes "disability". Jeg har selv en ven
der modtager det og overlever på det.

Fra : Kim2000

Dato : 17-12-06 20:29

> Ja, det har jeg faktisk.

Tenerif?

> Horfor fanden påstår du så at "her i EU passer vi på vores svage", når
> du kan se at det ikke er tilfældet? Hvorfor lyver du, Kim?

Du må sige til når du er udhvilet og kan deltage i en debat uden det skinger
tonefald.

> Det giver incitament til at forsørge sig selv, og det kan jeg ikke se
> som en dårlig ting.

Det er fordi du antager arbejdsløse er dovne, en aktiv søgende person der
ikke kan få arbejde i 5 måneder og 30 dage kan jo ikke pludselig få arbejde
på dag seks måneder.

> [...]
> efterlades til at dø i rendestenen, så spar dig - der er altså
> invalidepension i USA, og det kaldes "disability". Jeg har selv en ven

Hvis de har optjent dette ja og det var godt du tilføjede overlevede, for
det er præcis hvad man kan på en invalide pension i usa, i dk kan man rent
faktisk leve et liv selvom man er invalid.
mvh
Kim

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 20:44

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Tenerif?

Nix.

> Du må sige til når du er udhvilet og kan deltage i en debat uden det skinger
> tonefald.

OK, du kan/vil altså ikke svare. Tak for indrømmelsen.

> Det er fordi du antager arbejdsløse er dovne, en aktiv søgende person der
> ikke kan få arbejde i 5 måneder og 30 dage kan jo ikke pludselig få arbejde
> på dag seks måneder.

I USA er arbejdsløsheden så lav at den absolutte majoritet af individer
kan finde arbejde og forsørge sig selv hvis vedkommende vil.

> Hvis de har optjent dette ja og det var godt du tilføjede overlevede, for
> det er præcis hvad man kan på en invalide pension i usa, i dk kan man rent
> faktisk leve et liv selvom man er invalid.

Og i tilfælde af det står sløjt til med danskkundskaberne, så lever min
ven også på den Disability ydelse han får, uden almisser fra hans
familie.

Fra : Kim2000

Dato : 17-12-06 22:05

> Nix.

Så det vil du altså ikke svare på, for nu at blive i den skinger tone.....

> OK, du kan/vil altså ikke svare. Tak for indrømmelsen.

For nu bare at blive i pattebørnstone....

> I USA er arbejdsløsheden så lav at den absolutte majoritet af individer
> kan finde arbejde og forsørge sig selv hvis vedkommende vil.

Og så er det jo bare synd for resten ikk'? Da de fleste kan, så kan alle må
være tænken bag denne udtalelse.... bare for nu at blive i den skinger tone

> Og i tilfælde af det står sløjt til med danskkundskaberne, så lever min
> ven også på den Disability ydelse han får, uden almisser fra hans
> familie.

Man kan godt overleve ja, hvis man har haft de korrekte forsikringer og
dermed har optjent det, det er selvfølgelig ligemeget med de få der er
handicappet fra fødslen eller bliver handicappet som fx 20-årig. Drøm du
bare om dette samfund, men så længe du er her i landet, så vil vi tage os af
dig hvis du bliver kørt over også selvom du ikke har haft forsikringen. Ja,
på det punkt er det danske samfund nok tossegodt, men sådan er der så meget.

Mvh
Kim

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-12-06 22:23

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Så det vil du altså ikke svare på, for nu at blive i den skinger tone.....

Du må have besvær med at læse. Jeg besvarer jo lige præcis dine
spørgsmål.

> For nu bare at blive i pattebørnstone....

Rettere: Realiteterne, hvilket er at du tror at EU "passer på sine
svage", når det modsatte lader til at være tilfældet.

> Og så er det jo bare synd for resten ikk'? Da de fleste kan, så kan alle må
> være tænken bag denne udtalelse.... bare for nu at blive i den skinger tone

Korrekt.

> Man kan godt overleve ja, hvis man har haft de korrekte forsikringer og
> dermed har optjent det,

Han har ingen forsikringer.

> [...]
> bare om dette samfund, men så længe du er her i landet, så vil vi tage os af

Nej, men jeg ved at du gerne vil tage dig af min pengepung...

> hvis du bliver kørt over også selvom du ikke har haft forsikringen. Ja,
> på det punkt er det danske samfund nok tossegodt, men sådan er der så meget.

Ja, det er tossegodt.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 16:07

> [...]

> hjemløse pr indbygger end de har i New York? Passer vi også på dem,
> hmmm? Eller er du bare fuld af socialdemokratisk mundgylle?

Er du klar over at USA ikke engang har et Centralt PersonRegister?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-12-06 16:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er du klar over at USA ikke engang har et Centralt PersonRegister?

Forkert (de har SS-numre) og iørvigt irrelevant. Du taler udenom.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 18:29

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Forkert (de har SS-numre) og iørvigt irrelevant. Du taler udenom.

Deres Social Security-numre er ikke unikke - derfor kan man i Florida
fratage ustraffede personer stemmeretten [som man gjorde i distrikter,
der fortrinsvist stemte demokratisk, i 2000].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-12-06 21:07

> [...]

> fratage ustraffede personer stemmeretten [som man gjorde i distrikter,
> der fortrinsvist stemte demokratisk, i 2000].

Stadig irrelevant. Du taler udenom, så vi tager lige faktum igen:

Fra : @

Dato : 22-12-06 18:11

On Fri, 22 Dec 2006 16:06:41 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Er du klar over at USA ikke engang har et Centralt PersonRegister?

nu er USA en forening af selvstændige stater,
mon ikke hver stat har et register over borgerne?

har United Kingdom et CPR?

--
når folk siger deres religion ikke må kritiseres, og
dræber mennesker for at skræmme andre fra at gøre det i fremtiden, SÅ

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 19:28

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> nu er USA en forening af selvstændige stater,

Næh, en union af delstater.
> mon ikke hver stat har et register over borgerne?

Ikke mig bekendt.

> har United Kingdom et CPR?

Og det lever bistandsklienter så højt på - de kan få bistand fra flere
kommuner samtidig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-12-06 10:06

> Og det lever bistandsklienter så højt på - de kan få bistand fra flere
> kommuner samtidig.

I USA rejser bistandsklienter fra stat til stat for at hæve bistand, pr. fly
vel at mærke.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-06 11:00

Thorkild Poulsen <thor@softpartners.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> I USA rejser bistandsklienter fra stat til stat for at hæve bistand, pr. fly
> vel at mærke.

Det er måske derfor de må sove i papkasser, på gaden?

Eller mon ikke der er tale om myter blandt de velstående?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-06 11:37

> Det er måske derfor de må sove i papkasser, på gaden?
>
> Eller mon ikke der er tale om myter blandt de velstående?

Der er nok snarere tale om forståelsesproblemer hos venstreorienterede
danskere.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-06 12:07

Thorkild Poulsen <thor@softpartners.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Der er nok snarere tale om forståelsesproblemer hos venstreorienterede
> danskere.

Tænk, man møder det faktisk også i amerikanske bøger og film ...

Men vi er mange der udmærket er klare over, at for de rige og
velbjærgede er det de fattiges egen skyld, at de er fattige. Og at de
bare har at forføje sig bort fra steder, hvor godtfolk kommer.

I UK blev det i øvrigt under Thatcher almindeligt at folk smed sønnerne
ud hjemmefra, når de fyldte 18. Ellers skulle forældrene jo betale
kopskat for dem, også hvis de stadig gik i skole. Men den skat kostede
hende jo også til syvende og sidst hendes taburet.

Sidste gang man havde forsøgt noget tilsvarende, i 1400-tallet, udbrød
der direkte oprør ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 24-12-06 14:13

> [...]

> hende jo også til syvende og sidst hendes taburet.
>
> Sidste gang man havde forsøgt noget tilsvarende, i 1400-tallet, udbrød

Ja, du så vel hellere at UK beholde deres tidligere marginalskat på 83
%... :p

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-12-06 10:09

> Er du klar over at USA ikke engang har et Centralt PersonRegister?

Nu har man altså en uniq registrering af personer via deres ss nummer, men
det er rigtigt der ikke er et personregister der registrerer folk med deres
bopæl. Hvad valg angår skal man registrere sig som vælger inden valget.

Thorkild

Fra : Bo Warming

Dato : 23-12-06 10:29

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> wrote in message

> [...]
> nummer, men det er rigtigt der ikke er et personregister der
> registrerer folk med deres bopæl. Hvad valg angår skal man

Hvis USA virkelig er for dum til samkøring, så kompenseres det ved at
de importerer færre muslimer til arbejdsløshed end vi

JEg tror vor konkurrenceevne skyldes at vi adlød Hitlers ønske om at
gøre Danmrk jøderent via tyskergodkendte dieselbådstransporter til
Sverige og de gav os uretmæssigt ry for særlig demokratisk holdning
til jøder

Den PR som derved - og af vikinger - og af landet
tornerosestørrelse - sattes på skinner har JP ved et tilfælde
opdateret genialt med profettegninger så vi har fin PR og folk køber
dansk fordi de så kan brillere med viden om vor såkaldte genialitet og
frisind

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-06 11:00

> [...]

> bopæl. Hvad valg angår skal man registrere sig som vælger inden valget.

Har du helt glemt præsidentvalget i 2000, hvor Florida med hård hånd
fratog vælgere stemmeretten, blot fordi de havde samme SS-nummer som
tidligere fanger i andre stater?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Svend Poulsen

Dato : 23-12-06 11:11

> Har du helt glemt præsidentvalget i 2000, hvor Florida med hård hånd
> fratog vælgere stemmeretten, blot fordi de havde samme SS-nummer som
> [...]

Er der ikke noget med at det er Jeb Bush, bror til George W. Bush, der er
guvernør i Florida ?

Svend

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-06 12:14

Svend Poulsen <svend_poulsen_304@hotmail*.com> wrote:

> Er der ikke noget med at det er Jeb Bush, bror til George W. Bush, der er
> guvernør i Florida ?

Jep - og det gjaldt også i 2000.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TL

Dato : 22-12-06 22:38

Per Rønne wrote:

> Vil du da også afskaffe velfærdssamfundet?

Tilbeder du stadig djævelen?

Helt ærligt, Per, det var da godtnok et mærkværdigt svar du kommer
med.

Du fremlægger en undersøgelse, fordi den støtter dine egne
synspunkter. Når så en anden debattør påpeger, at der er elementer
i samme undersøgelse, der peger i en anden retning, end du tager den
til indtægt for, så er undersøgelsen pludselig ikke god.