Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Restordre, trække fuldt beløb, må kunden g~
Fra : Leif Neland

Dato : 06-02-07 15:35

Hvis man bestiller flere ting over nettet, og betaler pr. dankort, kan
butikken så sende denne email?

"Vi har desværre ikke XXX på lager.

Vi kan fremsende de øvrige varer nu, og trække det fulde beløb, da det ikke
er muligt for os at trække i flere omgange, og eftersende de resterende
varer, når de kommer på lager
Gå ind på denne link .... og tryk ok, hvis du accepterer dette.

Ellers sender vi din bestilling, når alle varer er kommet på lager.
"

Er det "lovligt" at trække det fulde beløb, hvis kunden aktivt giver
tilladelse?

Normalt må butikken jo ikke hæve beløbet før varen sendes.

Leif

Fra : Kim

Dato : 06-02-07 16:19

On Tue, 6 Feb 2007 15:34:42 +0100, "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote:

>Er det "lovligt" at trække det fulde beløb, hvis kunden aktivt giver
>tilladelse?

Læs gerne :
http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html ,
når du poster det samme indlæg til flere grupper.

fut : dk.admin.netikette
--
Kim

Fra : Bjarne

Dato : 06-02-07 17:01

Leif Neland skrev:
> [...]
> tilladelse?
>
> Normalt må butikken jo ikke hæve beløbet før varen sendes.

PBS:
"27. Hvornår må jeg trække pengene fra mine kunders konto?
Det er det, vi kalder ”at sende capture til afregning”. Og det må du
først, når du har sendt varen af sted til kunden."

Men nu mindes jeg svagt en betalingsløsning, hvor man kunne indløse et
delbeløb af det indtastede beløb.

Kan man tænke sig, at forretningen må indløse 400 kr ud af 1000 hvis de
har afsendt en del af de bestilte varer?

Bjarne

Fra : Leif Neland

Dato : 07-02-07 09:14

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan man tænke sig, at forretningen må indløse 400 kr ud af 1000 hvis de
> har afsendt en del af de bestilte varer?

Det er ikke noget problem at hæve mindre.

Problemet er, at man ikke (med DIBS ihvertfald) kan hæve noget nu, og resten
senere.

Med mindre man fra starten (når kunden "kører kortet igennem") deler
opkrævningen op i flere rater, der så får hvert sit transaktionsnummer.

Så for at være på den sikre side, hvis butikken kører med lille lager og
regner med at grossisten kan levere fra dag til dag, og derfor bevidst ikke
har alle varer på lager, skal butikken lave en rate pr. vare.

Fra : joke

Dato : 06-02-07 17:48

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
> [...]
> tilladelse?
>
> Normalt må butikken jo ikke hæve beløbet før varen sendes.

Hvis ikke du vil have dem til at trække beløbet før alle varer sendes er det
vel blot at undlade at acceptere

Hilsen

Johnny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-07 17:52

Leif Neland skrev:

> Hvis man bestiller flere ting over nettet, og betaler pr. dankort, kan
> butikken så sende denne email?

Ja (ingen joke).

> Er det "lovligt" at trække det fulde beløb, hvis kunden aktivt giver
> tilladelse?

Ja. Det er også lovligt at kunden betaler forud kontant, pr.
giro, pr. check osv.

> Normalt må butikken jo ikke hæve beløbet før varen sendes.

Nej, det er PBS' grundvilkår, men de kan ikke modsætte sig at
kunden aftaler det anderledes. De ville i øvrigt heller ikke
kunne opdage det eftersom de slet ikke overvåger al
pakketransport i Danmark. De reagerer kun på kunders klager.

Krydspostet til: <news:dk.penge>,<news:dk.videnskab.jura>

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 06-02-07 18:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> kunne opdage det eftersom de slet ikke overvåger al
> pakketransport i Danmark. De reagerer kun på kunders klager.

Det gælder jo i de fleste situationer.
Politiet reagerer heller ikke på, om du slår din nabo i hovedet med et
jernrør eller danser nøgen på plænen foran rådhuset.
Ikke før nogen klager.

Hvis du har ret i det som du hævder her, så kunne enhver internetbutik
tilsidesætte reglerne ved at få kunden til at acceptere, at der trækkes
på kortet straks og inden levering.

Hvor finder du regler, som tillader dette?

vh
Bjarne

Fra : kjaer

Dato : 06-02-07 20:54

Bjarne wrote:

> [...]
> trækkes på kortet straks og inden levering.
>
> Hvor finder du regler, som tillader dette?

Antyder du ligefrem at Bertel er en sludremås?

Fra : per christoffersen

Dato : 06-02-07 21:16

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i en meddelelse

> Antyder du ligefrem at Bertel er en sludremås?

I det her tilfælde er han.
Trækningstidspunktet er fastlagt i en aftale mellem sælger og PBS. Det kan
der ikke ændres på gennem en aftale mellem sælger og kunde.

/Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 09-02-07 13:13

Bjarne skrev:

> Det gælder jo i de fleste situationer.
> Politiet reagerer heller ikke på, om du slår din nabo i hovedet med et
> jernrør eller danser nøgen på plænen foran rådhuset.
> Ikke før nogen klager.

Jo, det kan de nu godt finde på.

Vold og blufærdighedskrænkelse er underlagt offentlig påtale og her kan
politiet selv indlede efterforskning, jf. retsplejelovens §742 stk. 2.

At man så i de fleste tilfælde ganske rigtigt iværksætter efterforskning
på grundlag af en modtaget anmeldelse, er så en anden snak

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Ole C

Dato : 07-02-07 01:38

Leif Neland skrev blandt andet:

> [...]
> tilladelse?
>
> Normalt må butikken jo ikke hæve beløbet før varen sendes.

Jeg ved ikke om det er juridisk holdbart, men du kan jo annullere hele
ordren og så bestille sagerne ad to omgange. Nu ved du jo hvad der er
lagervarer.

--
vh Ole C.
Jeg beskytter mig mod alle meddelelser