Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kurs, kursovervågning og omlægning af lån
Fra : Mikkel

Dato : 01-02-07 13:26

Hej

Jeg er altså helt ny i denne penge/låne verden. Flere gange har jeg bedt min
bank forklare mig hvorfor det kun er nogle låntyper hvor kursen ændrer sig
og der derfor kan omlægges til mindre lån, men enten er jeg dum eller også
er min bank, for jeg har simpelthen aldrig fattet det.

Jeg har p.t. et afdragsfrit flexlån med rentemax på 5%. - Kan ovenstående
situation opstå med et sådan lån? - Hvis ikke, ville det så ikke være en
fordel at få en anden låntype, og hvad skal jeg så vælge?

Med venlig hilsen og på forhånd tusind tak

Jane

Fra : Sætternissen

Dato : 01-02-07 13:56

I den periode hvor lånene løber sker der jo ikke noget for dig bare fordi
kursen stiger eller falder. Det er først når du skal refinciere dit lån der
sker en forskel for dig.
Et obligationslån løber typisk i 10 - 20 eller 30 år og uanset hvordan
kursen udvikler sig, vil det have samme profil i hele perioden. Du kan så
undervejs vælge at opsige lånet med henblik for at skaffe et billigere for
den efterfølgende periode - det er det som kaldes op- eller
nedkonverteringer.
Flexlån har kun en reel løbetid på 1, 3 eller 5 år og skal refinancieres ved
hvert udløb - i den sitution kan du risekere at renten er steget 8eller
faldet) således du få en ændret ydelse. I disse refincieringsperioder skal
du naturligvis checke om det ud fra dine forventninger om den fremtidige
udvikling vil være bedre at springe over i et obligationslån.

Knud

Fra : Michael

Dato : 01-02-07 23:54

"Mikkel" <ingen@ingen.dk> wrote in message
> [...]
> fordel at få en anden låntype, og hvad skal jeg så vælge?
>
> Med venlig hilsen og på forhånd tusind tak

Først: Du kan ikke skære noget af restgælden (det er vist det du mener) med
et flexlån - hverken med eller uden rentemax, medmindre du har en speciel
type rentemax-lån, men det glemmer vi lige nu. Det kan du til gengæld med et
fastforrentet obligationslån. Eksempel:

Du låner 1 mill. i et fastforrentet 5% obligationslån. Efter nogle år stiger
renten til 7% hvorved kursen på lånet falder til eksempelvis 85. Kursen
falder, da investorerne ikke er så vilde med 5%-lån mere - de kan jo købe
7%-obligationer og derved få en højere forrentning. Tricket for dig er nu,
at du omlægger til et 7% lån. Herved kan du indfri lånet til kurs 85 og
spare 15% (150.000). Din gæld er nu kun 850.000. Uheldigvis forrentes det
nye lån nu med 7% istedet for 5% hvorved din ydelse er den samme eller lidt
højere, da der er omkostninger forbundet med en omlægning.

Og hvad har du så fået ud af det? Tja, ikke særlig meget medmindre du skal
sælge dit hus eller renten falder igen, hvorved du kan indfri 7%-lånet til
pari (kurs 100 - det kan man altid med et obligationslån) og tage f.eks. et
nyt 5% lån. Restgælden er altså blevet mindre helt gratis.

Det her er REN spekulation og vel nærmest held-og-lotto, men det er sådan
tingene hænger sammen.

Sagt med andre ord: Hvis du regner med at blive boende de næste 6-10 år, ja
så lad lån være lån og tænk på noget andet