Amerikanske brødingredienser
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 19:59

Jeg har erhvervet mig en bagemaskine og den er vældig rar at bage brød i,
men opskrifter skorter det lidt på i Danmark. Jeg har vendt blikket mod USA
og her, via nettet fundet, 100-vis af spændende opskrifter.
Jeg har dog et par spørgsmål ang. forskellige ingredienser som jeg håber at
der var nogen der kunne give mig svar på:

Hvad er sweet butter ?
Hvor kan man købe majsmel ?
Hvor køber man æblejuicekoncentrat ?
Hvad er maze, jeg har slået det op til at være muskatblomme, men hvor kan
man få fat i det, og hvad er det ? Et almindeligy krydderi ?

En lidt anden ting er at jeg ved hjælp af Googles regnemaskine har fundet ud
af at en "cup" er ca 24 cl, er det noget der stemmer med virkeligheden ?

Et lille PS skulle lige være om der skulle være nogen der har en god
rugbrødsopskrift der kan bruges i bagemaskinen, jeg har prøvet forskellige,
men de har enten været alt for luftige eller for "tætte", tunge.

På forhånd tak for svar.

--
Ib

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-02-07 20:17

Ib skrev:
> [...]
> Jeg har dog et par spørgsmål ang. forskellige ingredienser som jeg håber at
> der var nogen der kunne give mig svar på:

Usaltet smør.

> En lidt anden ting er at jeg ved hjælp af Googles regnemaskine har fundet ud
> af at en "cup" er ca 24 cl, er det noget der stemmer med virkeligheden ?

Ja.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 22:23

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> Usaltet smør.

Nemt og enkelt, der er da godt at de der amerikanere bruger noget der er til
at få fat i i DK.

> Ja.

Ja som så mange før så er det ikke altid nettet man skal ty til først, i mit
decilitermål som går til 2,5 dl står der også Cup på modsatte side, hehe ja
man kan føle sig lidt dum
Tak for svarene.

--
Ib

Fra : Linde

Dato : 06-02-07 00:28

"Ib" <ib(a)RØVballe-bredsten.dk> skrev i en meddelelse

> Nemt og enkelt, der er da godt at de der amerikanere bruger noget der er
> til at få fat i i DK.

Hmm må nok dryppe lidt malurt i dit bæger, Ib. Sweet butter er godt nok
sædvanligvis usaltet, men det er også usyrnet. Et produkt der, mig bekendt,
ikke fremstilles til hjemmemarkedet(af Arla i hvert fald). Det kan dog ikke
udelukkes, at mindre mejerier fører en serie. Dog tror jeg, at almindeligt
usaltet, syrnet smør virker helt fint til dit bageprojekt, men ellers vil
jeg da råde dig til at spørge Arla Forum, om de ved, hvor man kan finde
usyrnet smør herhjemme...om ikke andet kan de fortælle dig, at Holstebro
Mejeri laver det til en engelsk supermarkedskæde.

Mvh
Linde

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-02-07 10:41

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in message
> [...]
> man kan finde usyrnet smør herhjemme...om ikke andet kan de fortælle dig,
> at Holstebro Mejeri laver det til en engelsk supermarkedskæde.

Idet jeg går ud fra at "sweet butter" er lavet af alm fløde, så er der intet
mere simpelt end selv at lave smør. Et syltetøjsglas med låg, og i med en
f.eks ½l fløde. Ryst glasset langsomt (alstå ikke vildt som en drinks
shaker).

Når indholdet er smøragtigt, tages det ud af glasset og den sidste vædske
klemmes med ud nogle træske'er.

Bjarne K.

Fra : Linde

Dato : 07-02-07 00:36

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
> drinks shaker).
>
> Når indholdet er smøragtigt, tages det ud af glasset og den sidste vædske

Så sandt. Husk at skylle smørret i koldt vand til sidst, inden det æltes til
en klump og sættes på køl.

Mvh
Linde

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-07 10:43

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> "Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> Så sandt. Husk at skylle smørret i koldt vand til sidst, inden det æltes
> til en klump og sættes på køl.

Ok, ja jeg husker da engang for mange år siden, da min mor bad mig lave
flødeskum med sådan en Tupperware plasticdims, hvor man skulle ryste indtil
fløden blev stiv. Hun sagde at jeg bare skulle ryste, til det holdt op med
at skvulpe......hehe det må være det produkt der blev ud denne session i
mener.
Tak for svarene.

--
Ib

Fra : Ole Pedersen

Dato : 05-02-07 21:35

> [...]
> Hvad er maze, jeg har slået det op til at være muskatblomme, men hvor kan
> man få fat i det, og hvad er det ? Et almindeligy krydderi ?

Hej Ib

her kan du se hvad muskatblomme er:
http://www.gastrocorner.dk/leksikon/leksikon.asp?lekopslag=7061 og hvis du
laver en søgning på google kan du finde nogen der vil sælge det til dig.
Majs mel kan du få i supermarkedet i afdelingen for mel - hyppigt i den
økologiske del af afdelingen for mel - køb endelig ikke maizena, da det er
majsstivelse og ikke majsmel.

god fornøjelse
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 22:13

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> økologiske del af afdelingen for mel - køb endelig ikke maizena, da det er

Genialt link Ole, der er godt nok mange muligheder for opslag. Tak for det.

--
Ib

Fra : Henning Holm

Dato : 15-02-07 11:25

> [...]
> rugbrødsopskrift der kan bruges i bagemaskinen, jeg har prøvet
> forskellige, men de har enten været alt for luftige eller for "tætte",

Hej.....
Lidl har en fin blanding til fuldkornsbrød,Jeg bager så kun af 500gram af
gangen,Jeg erstatter så lidt af melet med ca 30-50gram knækkede
rugkerner......
Rugbrødsblandingen er i en bordeaux-farvet pose.....
Samme sted har de en blanding til Ciabattabrød i en lyseblå farve,
den er også rigtig god,når man tilsætter 1 til 2 spskf. madolie...

OBS
Der er gær i blandingerne,så der skal ikke bruges yderligere gær...

Velbekomme

--
Henning Holm

allig8or125@hotmail.com

"it's nice to be important,
but it's more important,to be nice"

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 22:34

"Henning Holm" <allig8or125@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> OBS
> Der er gær i blandingerne,så der skal ikke bruges yderligere gær...

En af mine kollegaer gav mig det råd igår og jeg har allerede gjort brug af
det, det er rigtigt lækkert. Det jeg gjorde var at sætte 50 g knækkede
rugkerner iblød og tilsætte dem inden 2 æltning og uden at holde igen med
melblandingen.
Jeg vil prøve Ciabattabrødet ved lejlighed.
Tak for indspark.

--
Ib