Opskrift på rugbrød
Fra : rondo

Dato : 05-02-07 11:29

Hej alle,

Jeg har brug for en god opskrift på noget groft rugbrød. Jeg har
kigget lidt på diverse sider på nettet, men synes ikke, at udvalget
har været særlig godt. Links vil selvfølgelig også være fint

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : HA Aalborg

Dato : 05-02-07 13:44

Hej Ronnie

> Jeg har brug for en god opskrift på noget groft rugbrød. Jeg har
> kigget lidt på diverse sider på nettet, men synes ikke, at udvalget
> har været særlig godt. Links vil selvfølgelig også være fint

Google oplslag: "Opskrift på rugbrød" giver masser af links... F.eks
dk-kogebogen hvor der er opskrift med billeder.....

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/retter-3.php?id2=1142

Andersen

Fra : Kirsten Marker

Dato : 06-02-07 01:21

I week-enden bagte jeg 2 store skønne grove rugbrød med surdej,
(har aldrig prøvet at bage rugbrød før)
efter Arlas opskrift :
(www.arla.dk/opskrifter/grove-rugbroed-med-surdej.html
Fulgte opskriften og proceduren varede 5 dage (surdej), men det var
anstrengelserne værd.
Tilsatte på 4 dagen de ønskede melsorter, men skiftede de knækkede rugkerner
ud med en 5-kornsblanding.
I mine notater har jeg skrevet følgende; kernerne må ikke stå et døgn,
fordi de bliver for bløde og ligeledes lidt mere salt og mørk sirup.
2 timers bagetid, var efter min mening lidt for meget i min ovn, men gjorde
ikke noget,.der kom bare en tykkere skorpe på.

Det var et spændende foretagende og brødene smager bare yums!

mvh/km

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-02-07 08:34

Kirsten Marker skrev:

> I mine notater har jeg skrevet følgende; [...]

Prøv med maltøl i stedet for 'pilsnerøl', så får rugbrødet en dejlig
maltet smag.

Og så kan jeg i øvrigt anbefale at få fat i en rigtig surdej (hvis alt
andet slår fejl kan man første gang benytte fx Schulstads rugbrødsmix
og følge anvisningerne på http://home.att.net/~carlsfriends/revive.txt
for at få genoplivet surdejen). Syrnede mælkeprodukter indeholder
nogle helt andre mælkesyrebakterier end surdej, og hører efter min
mening ikke hjemme i surdej. Hvis man benytter surdej, skal man selv-
følgelig ikke tilsætte gør til opskriften, og man skal huske at tage
surdej fra til næste gang man bager.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Fjernsynsfri medielicensbetaler

Fra : rondo

Dato : 15-02-07 07:17

On Tue, 6 Feb 2007 01:21:28 +0100, "Kirsten Marker"
<kmarker@mail.tele.dX> wrote:

> [...]
>ikke noget,.der kom bare en tykkere skorpe på.
>
>Det var et spændende foretagende og brødene smager bare yums!

Hej alle,

Jeg har nu prøvet denne opskrift
www.arla.dk/opskrifter/grove-rugbroed-med-surdej.html og er godt
tilfreds med resultatet, selvom at jeg synes, at brødet smuldrer lidt
rigeligt, når jeg skærer det. Kan dette undgåes?

Endvidere står der i opskriften "Tag 3 dl dej (ca. 275 g) fra til en
ny surdej." Hvor læne kan dette surdej holde sig i køleskabet, og kan
det evt. fryses?

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 13:02

rondo wrote:

> [...]
>
> Endvidere står der i opskriften "Tag 3 dl dej (ca. 275 g) fra til en
> ny surdej." Hvor læne kan dette surdej holde sig i køleskabet, og kan

En surdej kan holde sig i et par uger i køleskab... Vent med at bage af den
igen til du kan se at den bobler og er aktiv.
Jo længere den står jo mere syrlig smag kan brødet få..

Jeg bager selv med surdej, dog alm grovbrød, ikke rugbrød, og jeg har min
surdej til at stå en uge mellem bagningerne. Så har den tid til at
udviklesig og blive klar til en ny nagning, men smagen er heller ikke for
syrlig.

Du kan godt fryse surdej, men skal så lige bruge et par dage på et "vække"
den igen, ved at spæde den op mel lidt mel og vand dagligt indtil den
arbejder.. Med lidt mel og vand menes virkelig lidt, måske en lille
spiseskefuld mel, og bare vand nok til at røre melet i syrdejen, og surdejn
beholder samme konsistens..

Hvis surdejen er for fast har den sværere ved at arbejde. Jeg har fundet ud
af at den bedste konsistens er tyktflydende, sådan så det kan kmme lidt op
af siderne på beholderen når den tippes, men ikke sådan så det løber
ukontrolleret...

Pøjpøj med bagningen

Louise

Fra : Jørgen Hess

Dato : 16-02-07 00:10

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> op af siderne på beholderen når den tippes, men ikke sådan så det løber

Jeg har med held haft en surdej op til 5 uger i køleskabet. Har faktisk også
brugt en der nåede at være 6 uger i køleskabet, men den forandrede sig så
det tilsidst var umuligt at bage med den. En skam faktisk, der kom
velsmagende brød fra den surdej.
Bagefter måtte jeg to gange omstarte en surdej, det var om sommeren så der
gik sikkert vildgær i den nye skrøbelige surdej.

Hvis din surdej laver lækkert brød så pas godt på den.

mvh
Jørgen