Sagomel
Fra : Arne Jensen

Dato : 31-01-07 13:06

I mange gamle fromage, dessert - opskrifter, skal der bruges sagomel / gryn.
Det kan jeg ikke find mere, hvad er alternative muligheder

@rne

www.arne.odderweb.dk

Fra : Max

Dato : 31-01-07 13:31

Hej Arne

> I mange gamle fromage, dessert - opskrifter, skal der bruges sagomel
> / gryn. Det kan jeg ikke find mere, hvad er alternative muligheder

Sago mel er sago mel, og det købes i supermarkedet.

Mvh Max

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 31-01-07 13:42

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Arne

> Sago mel er sago mel, og det købes i supermarkedet.

Nej, "sago mel" er sagomel.

Fra : Max

Dato : 31-01-07 17:43

Hej Michael

> Nej, "sago mel" er sagomel.

Her snakker vi ma do, den andet kan du fise
over i dk.sprog med.

Mvh Max

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 31-01-07 18:17

> Hej Michael

> Her snakker vi ma do, den andet kan du fise
> over i dk.sprog med.

Jeg beklager. Du havde naturligvis ret. Sago mel er sago mel, men sagomel er
sagomel.

Ps. Hvordan er mel sago?

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-01-07 13:42

Arne Jensen wrote:
> I mange gamle fromage, dessert - opskrifter, skal der bruges
> sagomel / gryn. Det kan jeg ikke find mere, hvad er alternative
> muligheder

Sagogryn kommer jo oprindeligt fra sagopalmen (marven), men er vist
nutildags fremstillet af kartoffelstivelse. Der står på google, at
sagogryn kan købes i specialforretninger, men det er måske heller ikke
den ægte vare.

Kan huske at min mor tit lavede sagosuppe med rom.

Jeg tror hun en dag kom til at "tabe" flasken i suppen. Det var i
hvert fald den mest "gemytlige" sagosuppe jeg nogensinde har fået.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Erling Hansen

Dato : 31-01-07 14:52

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev:

> [...]
>sagopalmen (marven), men er vist
>nutildags fremstillet af
>kartoffelstivelse. Der står på google, at

Jeg fik også sagosuppe som dreng - 'glo-suppe'
fordi vi kaldte sagogrynene for 'øjne' når de flød
rundt i den hvide mælke-suppe. Det var, så vidt
jeg husker, ikke nogen udsøgt delikatesse.
mvh
Erling
PS. I like cats.

Fra : Max

Dato : 31-01-07 17:42

Hej

> Jeg fik også sagosuppe som dreng - 'glo-suppe'
> fordi vi kaldte sagogrynene for 'øjne' når de flød

Glo-suppe med kik-boller, jo den slags er jeg også
vokset op med, og jeg elsker stadigvæk grødmad :)

> PS. I like cats.

Ærlig talt tror jeg ikke de er værd at æde :)

Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-01-07 19:29

Max wrote:
> Hej

> Glo-suppe med kik-boller, jo den slags er jeg også
> vokset op med, og jeg elsker stadigvæk grødmad :)

> Ærlig talt tror jeg ikke de er værd at æde :)
>
> Mvh Max

spør' du grækerne om det

Fra : Max

Dato : 31-01-07 19:35

Hej Tove

> spør' du grækerne om det

Ærlig talt har jeg ikke lyst til at vide noget om det.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-01-07 20:11

Max wrote:
> Hej Tove

> Ærlig talt har jeg ikke lyst til at vide noget om det.

Hej Max

Nej vel ?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-01-07 19:07

Erling Hansen skrev:

> Jeg fik også sagosuppe som dreng - 'glo-suppe'
> fordi vi kaldte sagogrynene for 'øjne' når de flød
> rundt i den hvide mælke-suppe. Det var, så vidt
> jeg husker, ikke nogen udsøgt delikatesse.

Jeg har engang spist en *helt*. Det var på en cykeltur i
svensk lapland. Jeg kom forbi byen Jukkasjärvi, hvor dagens
ret (1986-06-24) var stegt *sik*. Det er en fisk (Coregonus
lavaretus).

Problemet var ikke at den smagte dårligt. Tværtimod.
Det var en udsøgt delikatesse. Men den lå altså der på
tallerkenen og *kiggede* på mig hele tiden, mens jeg
spiste den.

--
Herluf :·)
- sagomelme