Til jer med en Börner V eller V4 høvl
Fra : Heidi

Dato : 27-01-07 17:55

Nu har jeg langt om længe fået købt mig en V4 høvl med lidt forskelligt
tilbehør, og bortset fra den dag hvor jeg modtog den, og lige skulle
teste lidt, så er det første gang i dag jeg har brugt den til egentlig
madlavning.
Jeg ville lave grøntsagsstave af forskellige rodfrugter (til at bage i
ovnen), og det gik også fint nok med 7 mm skærepladen. Men jeg synes
bare der er meget tilovers, når "håndtaget" ikke kan skubbe grøntsagerne
længere ned - og så skal man alligevel stå og svinge kniven, hvis man
vil have noget ud af det sidste stykke, i stedet for at smide det ud. Og
meningen med høvlen var jo sådan set, at man skulle undgå at skære med
en kniv - eller hvad?
Har i andre samme problem? Og er det bare mig der ser det som et
problem?

--
Heidi

Fra : Peter Westh

Dato : 27-01-07 18:03

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> Har i andre samme problem? Og er det bare mig der ser det som et problem?

Jeg har et mandolinjern, og det er det samme. Jeg kan ikke rigtig se nogen
måde at komme udenom det på. Jeg tager nogen gange kniven til hjælp, andre
gange bliver kokken fodret med de tiloversblevne stykker. En sidste mulighed
er at fryse dem, og så bruge dem til at koge suppe på en anden gang.

/P

Fra : Padre

Dato : 27-01-07 22:48

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

> Jeg har et mandolinjern, og det er det samme. Jeg kan ikke rigtig se nogen
> måde at komme udenom det på.

I samme båd - jeg tog en dyb indånding, indså at det her bare var et af de
øjeblikke, hvor man må træde i karakter, og smed stumperne ud. Jeg kunne
høre min mors, bedstemors, oldemors og tipoldemors bebrejdelser i flere
timer bagefter, men jeg er efterhånden ved at blive rutineret i at ignorere
dem.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Peter Westh

Dato : 27-01-07 23:58

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange bliver kokken fodret med de tiloversblevne stykker. En sidste
> mulighed er at fryse dem, og så bruge dem til at koge suppe på en anden

Hvis man har have er *kompostbunken* selvfølgelig løsningen...

/P

Fra : Linde

Dato : 27-01-07 23:25

> [...]
> have noget ud af det sidste stykke, i stedet for at smide det ud. Og
> meningen med høvlen var jo sådan set, at man skulle undgå at skære med en

Kunne du ikke skubbe en luns på piggene, du alligevel ville smide ud, sådan
så de reelle stykker kun stikker lidt op i håndtaget? Afhængig af hvad du
skærer (måske ikke selleri, sukkerroe, eller lign.) må det da sidde godt
nok fast alligevel. Eller har jeg helt misforstået ideen bag börneren?

Mvh
Linde

Fra : Heidi

Dato : 28-01-07 00:24

Linde wrote:
> [...]
> af hvad du skærer (måske ikke selleri, sukkerroe, eller lign.) må
> det da sidde godt nok fast alligevel. Eller har jeg helt misforstået

Er ikke sikker på jeg helt forstår hvad du mener, men jeg prøver mig
lidt frem - og ellers lever jeg vel med at skulle bruge kniven til
resten - jeg kan alligevel ikke få mig selv til at smide en masse halve
gulerødder ud (af de små) bare fordi de ikke vil snittes

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 27-01-07 23:26

Hej Heidi

> Har i andre samme problem? Og er det bare mig der ser det som et
> problem?

Smid det ud til grisene og glem det :)

--
Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 28-01-07 00:22

Max wrote:
> Hej Heidi

> Smid det ud til grisene og glem det :)

Dem er der ikke lige så mange af, her hvor jeg bor

--
Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 23:49

er det den alm börner snitte satan du tænker på, som denne:

http://www.boerner-import.dk/Graphics/Products/121.jpg

Den kan man da snitte helt i bund med, der er da INTET der går til spilde...
det har jeg ihvertfald ikke oplevet..

Mvh
Morten

Fra : Heidi

Dato : 28-01-07 00:20

Morten Juel wrote:
> [...]
>
> Den kan man da snitte helt i bund med, der er da INTET der går til
> spilde... det har jeg ihvertfald ikke oplevet..

Det ligner i hvert fald den udgave - nu har jeg kun lige prøvet, og
oplevet det med den indsats til at lave stænger i 7 mm tykkelse med, men
det kan godt være det ikke er et problem med de andre indsatser.

--
Heidi

Fra : thepedersens

Dato : 29-01-07 18:30

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Har i andre samme problem? Og er det bare mig der ser det som et problem?
--
> Heidi

Der går da overhovedet intet til spilde. Tror da bare at det er et spørgsmål
om at presse nok på den "dims" som holder grøntsagerne, mens man snitter det
sidste.

hilsen Jytte

Fra : Else Holm

Dato : 29-01-07 18:45

thepedersens wrote:
> [...]
> er et spørgsmål om at presse nok på den "dims" som holder
> grøntsagerne, mens man snitter det sidste.

Enig. Vi har haft en Börner (vi er faktisk i gang med apparat nr.
2) i noget, der ligner 30 år - og bruger den jævnligt - uden at
skulle kasserer noget!

--
Else

Fra : Heidi

Dato : 01-02-07 21:24

thepedersens wrote:
> [...]
>

> Der går da overhovedet intet til spilde. Tror da bare at det er et
> spørgsmål om at presse nok på den "dims" som holder grøntsagerne,

Det er det bare ikke, nej, for dimsen med tænderne kan ikke skubbes så
langt ned, at grøntsagen kommer helt ned til kniven, i hvert fald ikke
når det er indsatsen til 7mm stænger/tern.

Men jeg har som nævnt (stadig) ikke prøvet med de andre indsatser, så
jeg ved ikke om det er et problem med dem.

--
Heidi

Fra : mail@boerner-import.~

Dato : 07-02-07 06:08

On 1 Feb., 21:24, "Heidi" <xNOSP...@fjomp.com> wrote:

> [...]
>
> Men jeg har som nævnt (stadig) ikke prøvet med de andre indsatser, så
> jeg ved ikke om det er et problem med dem.

Hej alle jer Börner bruger her er lidt om de ting i skriver :

Det er vigtig at i sætter grønsagen godt fast i Frugtholderen det er
den med de 5 stål stifter f.eks en gulerod de skal skære i stave den
sætter man ind så den i toppen af frutholderen ikke er ud over kanten
men for neden kan den rage lige så langt ud som i har lyst det er også
vigtig ikke at trykke for hårdt på den knap der kommer op når i sætter
grønsagen op , test det ved at tage en championg og skær i tynde
skiver i har det rigtige tryk når i kan skære hele chamipongen uden
det sidste er mast,
Husk altid at bruge høvlens længde til at få fart på det gør det
nemmere at skære hårde grønsager.
det skal siges at den Ny v4 har lidt mere spild en den gamle men det
er fordi at der er nye funktioner der gør at man kan skære tern i alt
meget hurtig og uden at skære for i grønsagen men i er altid velkommen
til at ringe eller skrive
til os på 74566378 eller mail@boerner-import.dk så kan vi nemt give
jer råd om de ting som i har problemer med

Hilsen Jens-erik
Börner Import.dk