Oksebryst med øl
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-01-07 16:25

Hej, nu må I hjælpe mig.

Jeg kan ikke fordrage øl og rødvin. Men jeg elsker rødvin i mad, så nu
vil jeg prøve med noget øl. Min mand kommer hjem fra USA i morgen og
jeg vil gerne lave noget lækkert mad til ham. Jeg har købt et stykke
oksebryst, og jeg har masser af grøntsager og kartofler.

Jeg har købt to øl. Og husk lige, at jeg ikke har nogen som helst ide
om hvad det egentlig er jeg har købt. Den ene er en Carls porter, den
anden er en Hancock Old Bambrinus Beer Dark. Og så har jeg vist nogle
forskellige almindelig øl fra Ceres.

Jeg forestillede mig noget med en stegeso og meget lang tid ved lav
temperatur i ovnen.

Hvad skal jeg gøre?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Peter Westh

Dato : 27-01-07 16:33

> Hvad skal jeg gøre?

Gør ligesom du ville gøre hvis du brugte rødvin, men brug porteren i stedet.
Saucen vil højest sandsynligt kræve en smagsjustering med noget syrligt,
hvadend det er citron, eddike eller sur fløde.

/P

Fra : mcloud

Dato : 27-01-07 17:09

> Hej, nu må I hjælpe mig.
>
> Jeg kan ikke fordrage øl og rødvin. Men jeg elsker rødvin i mad, så nu
> vil jeg prøve med noget øl.

Hej Trine
Her er min opskrift på oksekød i øl:

3-4 spsk. olivenolie eller anden olie
1 kg. skært oksekød ,skåret i 8 skiver
4 små løg , skåret i tynde skiver
3 spsk . hvedemel
1-2 spsk. koncentreret tomatpure
3/4 liter mørkt øl f.eks porter
1 krydderbuket af krydderurter (persille, timian,porrerog laurbærblad )
3 enebær
1 spsk. Mørk farin
1 liter. oksefond eller god bouilon.
peber og evt .salt

Forvarm ovnen til 180 grader.Olien opvarmes i en stor tykbundet gryde ( der
kan tåle at komme i ovnen ).
Brun kødstykkerne heri. Kødet tages op efter hånden og løgene sauteres i
gryden.
Derefter kommes melet i og steger med ved kraftig varme i ca 2 minutter rør
hele tiden
,tilsæt derefter tomatpureen og lad det stege med i ca 2 minutter.Øllet
hældes nu i sammen med enebær,krydderbuketten og den brune farin.
Herefter tilsættes oksefonden og kødet,det hele bringes i kog . Lad retten
simre i ca 5 minutter og skum forsigtigt.
Smag retten til med salt og peber. Læg låg på og stil det hel i ovnen i ca
1 time og 45 minutter på 180 grader.
Når tiden er gået prøves om kødet er mørt med en skarp kniv eller skal
retten have mere tid i ovnen.
Kødet lægges i et serveringsfad med låg og saucen koges ind i en gryde .
Skum igen.
Saucen kan evt. jævnes , hæld sovsen over kødet og server. Server en lækker
Kartoffel-rodfrugtmos til og god øl og evt. snaps .

mvh mcloud