grød i mikrobølgeovn
Fra : mig28

Dato : 26-01-07 07:05

Har altid ment, at vi kunne klare os uden en mikrobølgeovn. Men da min
datter (7 år)er meget glad for grød til morgenmad, og jeg efterhånden
var blet træt af at vaske gryder af efter grødkogningen...bestemte jeg
mig igår for købe en mikroovn. Valgt en billig model, med max efftekt på
700 W.
Så kom dagen idag, hvor grøden (mannagrød) skulle laves ovnen. Vi
fulgte anvisninen på pakken, og varmede mælken ved max effekt i 2 min,
puttede grynene, ind igen på max effet i 2 minutter, stod der.....efter
12 minutter var der intet sket i skålen, og vi puttede det i gryden, der
nu står klistret og beskidt og kalder på opvask !!
Hvad gik galt...er ovnens effekt ikke høj nok til grødfabrikation, var
skålen forkert (helt almindelig morgenmadsskål af porcelæn). Kan man
putte salt i på et forkert tidspunkt ?
VH Lise

Fra : mr j

Dato : 26-01-07 10:42

> [...]
> Hvad gik galt...er ovnens effekt ikke høj nok til grødfabrikation, var
> skålen forkert (helt almindelig morgenmadsskål af porcelæn). Kan man putte

Jeg ville smide det hele sammen, og så gi fuld power, måske et par minutter,
og så røre rundt engang og så et par minutter igen.. prøv dig lidt frem,
microovne er så forskellige at en anvisning et sted ikke er det samme som et
andet sted, goså netop pga effekt 700W er jo en klein en

Når jeg laver øllebrød er det, 60g pulver 170g vand, og fuld power 1min,
røre rundt, og fuld power 1min og BLING, så er der morgenmad, og pakken
siger det skal tage 3 mins...

Mvh
Morten

Fra : Peter Westh

Dato : 26-01-07 13:45

"mig28" <mig28@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad gik galt...er ovnens effekt ikke høj nok til grødfabrikation, var
> skålen forkert (helt almindelig morgenmadsskål af porcelæn). Kan man putte

Det lyder mærkeligt. Den eneste forklaring jeg kan tænke på er, at du lavede
en meget stor mængde grød - jo mere man putter i en mikroovn, jo længere tid
tager det. Men det lyder jo ikke sådan. Hvis du med "intet sket i skålen"
mener at mælken end ikke var blevet varm, så må der være noget galt enten
med ovnen eller dens ejer

Jeg plejer at gøre ca. som Morten beskriver. Men da min datter var lille
plejede jeg at lave grød (Aurion) til flere dage i mikroovnen, og så lune en
portion ad gangen. Det fungerede også fint, men vill givetvis ikke du med
mannagrød.

Af og til laver jeg også risengrød i mikroovn. Det tager jo selvsagt længere
tid, og det plejer at fungere bedst på omkring 60% - står den højere, koger
det over.

/P

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-07 20:39

mig28 <mig28@sol.dk> wrote in news:45b99a0f$0$7234
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvad gik galt...er ovnens effekt ikke høj nok til grødfabrikation, var
> skålen forkert (helt almindelig morgenmadsskål af porcelæn). Kan man
> putte salt i på et forkert tidspunkt ?

Svært at sige. Udeluk at ovnen ikke virker: Stil et halvt glas vand i
ovnen og giv det 2 min på fuld effekt. Vandet burde koge efter ca. 1 min.

Ovnen har ikke været sat på lav effekt eller måske et optøningsprogram
ved en fejl?

Den ovn du har købt har ikke en ret høj effekt efter dagens standard, så
du vil ofte skulle beregne noget længere tid (10-20%). Måske er det
problemet?

Endelig varmer især billige mikroovne meget ujævnt, og hvis din ovn ikke
har en drejeplade der kan kompensere for det, kan du være uheldig at
placere grøden et sted hvor mikroovnen næsten ikke varmer.

Hvis det er problemet, så find det varme sted i ovnen, ved at teste med
lige store glas vand placeret forskellige steder i ovnen (efter tur).

Slutteligt vil jeg sige at jeg også købte en billig mikroovn første gang.
Den havde jeg meget lidt glæde af. Først da jeg købte en mikroovn af en
vis kvalitet, fik den en fast plads i vores hverdag.

Vi bruger den til enkelte kopper te/kaffe, varme restemad, popcorn,
blanchere grøntsager, optø frostvarer og blødgøre køleskabskoldt smør.
Jeg er stadig af den opfattelse at egentlig tilberedning af mad bedst
foregår på den gammeldags måde. Også grød til morgenmad