Hvordan laves espresso?
Fra : Steen B. Jensen

Dato : 23-01-07 17:23

I den lokale Superbrugsen, er det pt en lille espressokande til kr. 50,-
Den er sådan en lille fidus, der består af en overdel der er skruet
sammen med en underdel.

Hvordan laver man egentligt espresso i sådan en, og skal bønnerne være
groft- almindeligt eller meget fintmalede?

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-01-07 17:44

Steen B. Jensen skrev:
> [...]
>
> Hvordan laver man egentligt espresso i sådan en, og skal bønnerne være
> groft- almindeligt eller meget fintmalede?

Det er en skaldt mokka-kande.

Se for eksempel:

<http://www.youtube.com/watch?v=8Kur1u4GhOc>

Et af de bedst kendte firmaer er Bialetti.
De anbefaler groft malede bønner. Men den
en virker nu fint standardmalede bønner også

<http://www.bialetti.com/>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 23-01-07 18:07

Hej Jens

> Det er en skaldt mokka-kande.

Det rigtige navn er vidst moka, mokka er noget
helt andet.

--
Mvh Max

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 23-01-07 19:40

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Det rigtige navn er vidst moka, mokka er noget
> helt andet.

Hmm...hvad er så mokka....og hvad er moka?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Max

Dato : 23-01-07 21:12

Hej Steen

> Hmm...hvad er så mokka....og hvad er moka?

Jeg ved ikke om det er korrekt sådan helt til bunds, men i min barndom,
det er længe siden, der drak man til selskab, det var meget stærk kaffe
serveret i nogle rædselsfulde små kopper, såkaldte mokkakopper, typisk
porselæn med en masse krummelure i gyselige farver med guldkanter.
Måske denne kaffeform var affødt af at kafferationeringen lige var blevet
ophævet og man nød at fråse med bønnerne, det er en mulighed, men
som sagt ved jeg ikke om det er historisk korrekt.

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-01-07 20:03

Hej Max

> Det rigtige navn er vidst moka, mokka er noget
> helt andet.

Det er ikke til at hitte ud af.

På risteriet.dk kalder de det Moccakander.
På coffeeworld.dk kalder de det Mokkakander.

Faktisk står der 37-12 med fordel til
Mokkakander vde en Google-søgning.

Mokakander har 0 hits.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at
kanderne hedder "Moka Pots" på engelsk.

Konklusionen er vist, at der er frit valg, så
længe man ikke kalder det en espressokande

Men for at forvirre yderligere, så kommer
Mocha-kaffebønner fra en bestemt egn
i Yemen. Og på cafeerne er Cafe Mocha en
drik baseret på espresso og kakao/chokolade.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 23-01-07 20:22

Hej Jens

> Det er ikke til at hitte ud af.

Bialetti kalder deres kander Moka Express, så
det et navn, og der findes sikkert mange navne.

> Konklusionen er vist, at der er frit valg, så
> længe man ikke kalder det en espressokande

På kassen til en Bialetti, ja der står der at den
indeholder en Espresso kande, og på italiensk
hedder det vidst en Caffettiera, ja kært barn har
mange navne.

--
Mvh Max

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 23-01-07 18:07

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote:

> Se for eksempel:
> <http://www.youtube.com/watch?v=8Kur1u4GhOc>

Ganske god lille video - men komme varmt vand oven i kaffen?

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Max

Dato : 23-01-07 17:48

Hej Steen

> I den lokale Superbrugsen, er det pt en lille espressokande til kr.
> 50,- Den er sådan en lille fidus, der består af en overdel der er
> skruet sammen med en underdel.

Du hælder vand i op til ventilen, putter det kaffe i filteret der kan være
der,
ikke presse, sørger for at der ikke ligger kaffe på kanten, skruer den
sammen og på komfuret med den, når den koger slukker du komfuret
og når larmen stopper, ja så er kaffen færdig.

> Hvordan laver man egentligt espresso i sådan en, og skal bønnerne være
> groft- almindeligt eller meget fintmalede?

Lad mig anbefale en ren arabica kaffe til den, køb den hos en kaffehandler,
de kender formalingsgraden. Ellers findes der espresso kaffe i dåser og
poser i supermarkedet, firmaer som Merrild (Cafe Noir Espresso), Illy
og Lavaza.

--
Mvh Max

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 23-01-07 18:07

> [...]

> de kender formalingsgraden. Ellers findes der espresso kaffe i dåser og
> poser i supermarkedet, firmaer som Merrild (Cafe Noir Espresso), Illy

Det må jeg lige kigge nærmere på, når jeg alligevel går Brugsen og
køber kanden. Tak for tippet
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Max

Dato : 23-01-07 18:12

Hej Steen

> Det må jeg lige kigge nærmere på, når jeg alligevel går Brugsen og
> køber kanden. Tak for tippet

Hvis du går forbi en Aktiv Super på vejen, så kik lige derind, der har jeg
købt 3 kops Bialetti kander til en tyver.

--
Mvh Max

Fra : Kirsten Marker

Dato : 23-01-07 22:44

Sjovt med den lille video, der blev brugt som brugsanvisning !

Hvordan bliver kaffen der bliver "kogt" i espressokanden?
Kan el-plader holde til daglige kaffetilberedelser ved brug af den lille
/mindre kande?

km

kirsten

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 23-01-07 23:07

Kirsten Marker <kmarker@mail.tele.dX> wrote:

> Kan el-plader holde til daglige kaffetilberedelser ved brug af den lille
> /mindre kande?

Tænkte jeg osse lige på, jeg har sådan et rasende smart keramisk komfur.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Max

Dato : 24-01-07 06:43

Hej Kirsten

> Kan el-plader holde til daglige kaffetilberedelser ved brug af den
> lille /mindre kande?

Køb en elektrisk model, de hedder Moka Easy og man sætter
dem på sådan en fod med strøm i. (Foden passer forøvrigt til
mange kogekander og sådan)

http://www.kaffemekka.dk/default.asp?Action=List&KategoriID=214

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-01-07 18:06

Max skrev:

> [...]
> de kender formalingsgraden. Ellers findes der espresso kaffe i dåser og
> poser i supermarkedet, firmaer som Merrild (Cafe Noir Espresso), Illy

Kaffen i espressodåserne er modsat anbefalingen fintmalede.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-01-07 19:50

On Tue, 23 Jan 2007 18:07:07 +0100
isteen@gmail.com (Steen B. Jensen) wrote:

> Ganske god lille video - men komme varmt vand oven i kaffen?

Er det ikke det som kaldes americana?

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 23-01-07 20:32

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> Er det ikke det som kaldes americana?

Jeg synes nærmere jeg vil kalde det synd...men smag og behag....
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-01-07 21:16

On Tue, 23 Jan 2007 21:11:34 +0100
> [...]

> kafferationeringen lige var blevet ophævet og man nød at fråse med
> bønnerne, det er en mulighed, men som sagt ved jeg ikke om det er

Sådanne små kopper fik jeg med til min moka kande De er dog benævnt
espresso kopper på pakningen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-01-07 21:39

On Tue, 23 Jan 2007 21:24:38 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Det er normalt at Espresso kopper er små, men de ligner normalt
> ikke mokkakopper.
>
> http://tryllefeen.dk/index.php?main_page=product_info&cPath=11&products_id=114

ej ok, så afskyelige er mine ikke det er da godt nok et fælt syn.

Fra : (-Peter-)

Dato : 24-01-07 21:52

Hej.. vidste ikke lige hvor i indlægget jeg skulle blande mig..

MEN...

Pr. definition er det man laver i en kande på et komfur ikke
espresso...

Pr. definition er espresso en kaffe lavet af ca 7 g fintmalet kaffe
udsat for vandgennemstrømning med et højt tryk (som ikke fåes i
mokka/espressokanen på omfuret) i cirka 25 sekunder...

Kan ikke de nøjagtige tal, men der er præcise mål for både antal
gram, hvor stor et tryk og hvor meget vand og hvor lang tid
gennemstømningen skal tage (man kan sågar få små testglas til at
træne i at lave den perfekte espresso)...

Spørg google om den nøjagtige definition.. (eller coffeegeek.com
- stedet for nørder der fortæller dig du skal købe en kværn til
2000 kr og en espressomaskine (elektrisk, ikke til komfur) til lige
over 1000.. virker absurd, men der er alligevel mening i galskaben)

Mvh
Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-01-07 22:00

(-Peter-) wrote:
> [...]
> 2000 kr og en espressomaskine (elektrisk, ikke til komfur) til lige
> over 1000.. virker absurd, men der er alligevel mening i galskaben)

Hvem er det der bestemmer den "nøjagtige definition"? Dig?
Man skal passe på med at smide om sig med begreber som "pr definition"
og "nøjagtig definition" og derefter skrive sin personlige mening.

Du kan jo prøve at spørge google om der var noget der hed espresso længe
før at andet end komfurkander var opfundet.

Fra : JHR

Dato : 25-01-07 12:20

Man skal også passe på med ikke smide om sig med kritiske og nedsættende
indlæg når man ikke rigtig ved hvad man taler om.
Definitionen på espresso er lavet af den Italienske Espresso Komite, og kan
læses her:
http://www.coffeeresearch.org/espresso/definitions.htm
Der ER skam en nøjagtig definition, det er ikke en personlig mening.

Mvh
Jeppe.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-07 12:58

JHR wrote:
> [...]
> http://www.coffeeresearch.org/espresso/definitions.htm
> Der ER skam en nøjagtig definition, det er ikke en personlig mening.

Du kan ikke engang finde ud af at undgå at topposte tsk tsk.

Nå men til sagen. Hvor står der er at det "den Italienske Espresso
Komite" og hvorfor skulle de være autoritive så den brede almindelighed
bør lægge nogen vægt i deres mening?

Og jo jeg ved hvad jeg taler om.
FAKTA er ting der er renset for enhver tvivl og personlige meninger.
Fakta om espresso er at denne drik opstod i starten af det 20.
århundrede hvor man i Italien begyndte at drikke denne kaffedrik.
Fakta er osse at maskiner til espresso brygning med kapacitet til at yde
9-10 bars tryk fremkom i 1946.
Os med lidt logisk kapacitet kan så undre os over at espressoen blev
opfundet, nydt og drukket 40 år før man var i stand til at lave en espresso.
Men snob nørder har brug for komforme rammer og dikterende regelsæt til
at dømme hvem der er haram og halal, så man kan få nogle påtagede
objektive kriterier, hvor med man med pseudo autoritet kan dømme andre
som forkerte.

Fra : JHR

Dato : 25-01-07 14:14

> Du kan ikke engang finde ud af at undgå at topposte tsk tsk.

Hehehe KUNNE du være mere nedladende og arrogant? Tvivler på det...

Men kald du bare en kop kakao for espresso hvis du vil, gider ikke diskutere
med den slags mennesker over detaljer, du ved jo jeg har ret.

Punktum.

Fra : Max

Dato : 25-01-07 14:26

Hej JHR

> Men kald du bare en kop kakao for espresso hvis du vil, gider ikke
> diskutere med den slags mennesker over detaljer, du ved jo jeg har
> ret.

Det er så det man kalder et rigtig højrøvet udtalelse :)

Godt du slutter her.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-07 14:27

JHR wrote:
> [...]
>
> Men kald du bare en kop kakao for espresso hvis du vil, gider ikke diskutere
> med den slags mennesker over detaljer, du ved jo jeg har ret.

Hvis du havde ret havde du kunnet forholde dig til mine argumenter
istedet for udelukkende at køre på det lave plan.

Fra : JHR

Dato : 25-01-07 14:29

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
> JHR wrote:
> Fakta er osse at maskiner til espresso brygning med kapacitet til at yde
> 9-10 bars tryk fremkom i 1946.

Sludder. Patent no. 365726 der blev noteret d. 5 september 1938 var den
føste moderne espressomaskine med ovenstående ydeevne.

> [...]
> kriterier, hvor med man med pseudo autoritet kan dømme andre som forkerte.

Husk lige at dit første indlæg sådan set udelukket var for at dømme peter,
at hans def. var "hans personlige mening" som det jo bestemt ikke var. Så
hvem dømmer hvem?

P.s. det hedder pseudoautoritet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-07 14:38

JHR wrote:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Sludder. Patent no. 365726 der blev noteret d. 5 september 1938 var den
> føste moderne espressomaskine med ovenstående ydeevne.

Det gider jeg ikke diskutere. Men nu har vi altså 38 år hvor vi drikker
espresso men ikke kan lave den. Jojo.

> Husk lige at dit første indlæg sådan set udelukket var for at dømme peter,
> at hans def. var "hans personlige mening" som det jo bestemt ikke var. Så
> hvem dømmer hvem?

Nej det var åbenbart den Italienske espresso komite. Som indtil videre
ikke eksisterer.

> P.s. det hedder pseudoautoritet.

P.s. det hedder første

Fra : JHR

Dato : 25-01-07 14:52

> Det gider jeg ikke diskutere.
Haha Godt argument...

> Nej det var åbenbart den Italienske espresso komite. Som indtil videre
> ikke eksisterer.

Hmm fordi DU ikke kan finde det på nettet eksisterer det ikke, interessant
livsanskuelse.Forklarer en del.

> P.s. det hedder første
Hehe ja, det skriver jeg jo også (den ene af gangene)

Nå, det var hyggeligt, nu må jeg tilbage til mit liv.

Fra : JHR

Dato : 25-01-07 15:01

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det var åbenbart den Italienske espresso komite. Som indtil videre
> ikke eksisterer.
Jeg faldt lige over det her på nettet (google er din ven):

The classic Italian definition from the Istituto Nazionale Espresso Italiano
says a "single" espresso is:

Necessary portion of ground coffee = 7 g ± 0.5

Exit temperature of water from the unit = 88°C ± 2°C

Temperature of the drink in the cup = 67°C ± 3°C

Entry water pressure = 9 bar ± 1

Percolation time = 25 seconds ± 2.5 seconds

Viscosity at = 45°C > 1.5 mPa s

Total fat = > 2 mg/ml

Caffeine = 100 mg/cup

Millilitres in the cup (including foam) = 25 ml ± 2.5

Og så er denne diskussion vist ovre...

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-07 15:12

JHR wrote:
> [...]
>
> Total fat = > 2 mg/ml
>
> Caffeine = 100 mg/cup
>
> Millilitres in the cup (including foam) = 25 ml ± 2.5

Velkommen tilbage. Det må være et meget beskedent liv du har (9 minutter).
Og der er et link til "Istituto Nazionale Espresso Italiano"?

Fra : JHR

Dato : 25-01-07 15:26

> Velkommen tilbage. Det må være et meget beskedent liv du har (9 minutter).
> Og der er et link til "Istituto Nazionale Espresso Italiano"?

Jeg GENTAGER: Google er din ven.
Første gang du er på Nettet?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-07 15:22

JHR wrote:
> [...]
>
> Total fat = > 2 mg/ml
>
> Caffeine = 100 mg/cup
>
> Millilitres in the cup (including foam) = 25 ml ± 2.5

HAHA, det er en brancheorganisation af cafe-espresso maskine producenter.
De påstår at lave den "originale espresso" - men gad vide om de har
tænkt over at den originale espresso altså slet ikke kunne laves på de
maskiner som de sælger.
Gad vide om vi kan få OBH og Braun til lave et nationalt mundhygiejne
institut der siger at definitionen på en tandbørste er en motoriseret
elektrisk oscilerende børste?

Ja der er nogle mennesker der bare har brug at få deres holdninger
certificeret som det "rigtige" - tænk bare.

Fred være med maskinespresso, men at tage patent på at være "rigtig" -
det kan du holde med.

EOD.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-07 13:05

JHR wrote:
> [...]
> http://www.coffeeresearch.org/espresso/definitions.htm
> Der ER skam en nøjagtig definition, det er ikke en personlig mening.

Jeg har nu søgt på dansk, engelsk og italiensk gennem google.
Den komite der skulle være udslagsgivende autoritet for vores omgang med
ordet espresso her i hyggelig snak om kaffe på det danske news forum
forefindes så vidt jeg kan se ikke med nogen form for eksistens på nettet.

Men jeg har hørt at Nordkregmes Espresso Komite udtaler at det hele
måske er noget pjat.

Fra : Max

Dato : 25-01-07 13:12

Hej Jonas

> Den komite der skulle være udslagsgivende autoritet for vores omgang

Du kan også samle en hel flok kokke der kan lave en skrivelse
der fortæller hvad frikadeller er, men det ændre ikke en døjt
på at det jeg sætter på bordet og kalder frikadeller :)

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-07 14:28

Max wrote:
> Hej Jonas

> Du kan også samle en hel flok kokke der kan lave en skrivelse
> der fortæller hvad frikadeller er, men det ændre ikke en døjt
> på at det jeg sætter på bordet og kalder frikadeller :)

Men JHR vinder alligevel, "For du ved jo han har ret".

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-01-07 00:42

>http://www.coffeeresearch.org/espress
> [...]

I italienske supermarkeder kan man købe 2 slags
espresso-kaffe, + selvfølgelig forskellige
fabrikater.
1) til espresso-kander (på komfuret)
2) til espresso-maskiner.
Begge kaffetyper kaldes espresso - og hvis du
vælger de rigtige bønner, kan du lave en aldeles
velsmagende espresso-kaffe med en kande. Og
specielt med de 'nye' Bialetti-kander, der har en
speciel 'spreder' hvor kaffen presses op i
overdelen, får man også en dejlig crema.
mvh
Erling

PS. Jeg købte en dyr Gaggia-maskine (over 3000) -
den var besværlig, meget pasning, kaffen oftest
lidt for sur, og så holdt den kun til 13-14
måneders brug.

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 24-01-07 22:43

(-Peter-) <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> Pr. definition er det man laver i en kande på et komfur ikke
> espresso..

Det er muligt, men nu har jeg prøvet, med min kande til 50,-

Der er godtnok en kop kaffe der vil noget - en kop til at vågne på, så
tror jeg den skal stå på almindelig kaffe resten af dagen.
Det må være en forrygende måde at lave latte på, det må jeg prøve i
morgen.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Max

Dato : 24-01-07 23:19

Hej Steen

> Det må være en forrygende måde at lave latte på, det må jeg prøve i
> morgen.

Det er det også, jeg laver med min 3 kops model 2 glas, jeg bruger
300 ml sødmælk jeg lige varmer i mikroen og pisker op så det
fylder det dobbelte. Jeg hælder kaffen i først og så mælken, og
så kan man lige drysse med lidt chokolade. De glas jeg bruger
er store, over en halv liter, dem sørger jeg for at varme op med
skoldene vand så kaffen ikke bliver kold. Og så nydes den sammen
med hjemmelavet panforte eller biscottier.
Skal den smage meget af kaffe, ja så bruger jeg 6 kops modellen.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 24-01-07 23:08

Hej

> Pr. definition er det man laver i en kande på et komfur ikke
> espresso...

Og hvis jeg kalder det espresso, ja så er det espresso, og
så er den ikke længere. Hvem bestemmer hvad der er hvad,
nogen vil sige at italienerene ved det, men de har hugget
ideen fra franskmændene og så vidre.

Forøvrigt påstår italienere at man slet ikke kan lave espresso
hjemme, uanset grejet.

--
Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 25-01-07 22:04

nej...

jeg bestemmer intet, men dog er der noget der er accepteret standard
blandt fagfolk..

du kan jo sammenligne det med alt muligt andet.. fx er lasagne også
"pr. definition" kødsovs, bechamelsovs og lasagneplader bagt i ovn..

/peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-07 22:58

(-Peter-) wrote:
> nej...
>
> jeg bestemmer intet, men dog er der noget der er accepteret standard
> blandt fagfolk..

Jamen kom endelig med hvad det er for fagfolk der har en mening om hvad
vi kan kalde det ene eller det andet. For det er først hvis vi kan
vurdere fornuftigheden af deres udtalelser. Bare at kalde det "fagfolk"
og så smide en af Moses stentavler giver altså ingen videre almen gyldighed.

Hvis det nu var nogle fagfolk der kom med en definition til
fremstillingen af en "Ting" som ville gøre at ingen kunne lave denne
ting før 40 år efter den Ting var opfundet og brugt. Så kunne mange
måske finde definitionen uhensigtsmæssig.
Hvis det viser sig at denne "autoritative gruppe" af fagfolk er en
branchesammenslutning af fabrikanter der laver en særlig maskine der
skal til for at lave Tingen rigtigt efter deres definition.

Så er vi måske kommet så langt ud at vi almindelige fornuftige mennesker
er pænt ligeglade med deres definitioner og alle der vælger at slå på
tromme for deres sag og bruger den til at slå andre i hovedet med om at
de ikke er rigtige nok.

> du kan jo sammenligne det med alt muligt andet.. fx er lasagne også
> "pr. definition" kødsovs, bechamelsovs og lasagneplader bagt i ovn..

Ja men ofte accepterer vi kun definitioner hvis de er fornuftige og
saglige. Intet er tilfældet med espresso pjattet.