Er min surdej ødelagt?
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 11:37

Jeg har en suedej i køleskabet, som jeg bruger når jeg bager boller. Jeg
bruger den ca en gang om ugen, dvs en portion når sjældent at blive ældre
end det inden den bliver brugt.

Igår kiggede jeg til den surdej der står i køleskabet nu, den er fra i
lørdags, hvor jeg sidst bagte.. Den lugtede mere surt end den plejer, og så
lå der ligesom et lag vand ovenpå dejen..

Er det noget jeg skal være bekymret for?
Eller vil jeg sagtens kunen bruge surdejen alligevel?
Eller skal jeg have lavet en ny surdej fra bunden af? Hvilket vil ærgre mig,
da denne surdej nu er rigtig god, med gåde hæveegenskaber mm..

Jeg har overvejet at tage en smule af denne surdej fra, og kassere resten.
Det jeg tager fra vil jeg så spæde op med lidt vand og mel dagen inden jeg
skal bage igen, hvilket nok bliver midt i ugen.

Et tillægsspørgsmål: Har nogen en god opskrift på en hvedesurdej _uden_ gær?
Vil gerne prøve at lave min egen på et tidspunkt. Den jeg har nu er en jeg
har købt fra Aurion.

Håber på brugbare svar

Louise

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-07 11:44

Louise skrev:

> Igår kiggede jeg til den surdej der står i køleskabet nu, den er
> fra i lørdags, hvor jeg sidst bagte.. Den lugtede mere surt end
> den plejer, og så lå der ligesom et lag vand ovenpå dejen..

Det burde ikke være noget at bekymre sig om. Hvis den ellers ikke
lugter dårligt (mere sur hører ikke til dårligt i denne forbindelse),
ville jeg bare røre det hele sammen til en ensartet masse og lade
som om intet var hændt.

> Jeg har overvejet at tage en smule af denne surdej fra, og kassere
> resten. Det jeg tager fra vil jeg så spæde op med lidt vand og mel
> dagen inden jeg skal bage igen, hvilket nok bliver midt i ugen.

Det lyder som en god idé.

> Et tillægsspørgsmål: Har nogen en god opskrift på en hvedesurdej
> _uden_ gær?

Hvis du kan læse tysk, ku' du prøve denne:
http://peho.typepad.com/chili_und_ciabatta/2006/11/noknead_bread_d.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-07 11:49

P.S.: Der er osse gode tips at hente i debatgruppen rec.food.sourdough
(besøg evt. http://groups.google.com/group/rec.food.sourdough/ hvis du
vil lure inden du abonnerer).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 11:51

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> P.S.: Der er osse gode tips at hente i debatgruppen rec.food.sourdough
> (besøg evt. http://groups.google.com/group/rec.food.sourdough/ hvis du
> vil lure inden du abonnerer).
>
> Mvh,

Gruppen er allerede i min abb-liste, men tænkte at jeg ville prøve her, på
dansk, først, inden jeg prøver den engelske gruppe..
MEn ellers tak for tippet..

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 11:50

> [...]
> som om intet var hændt.

> Det lyder som en god idé.

> Hvis du kan læse tysk, ku' du prøve denne:

Hej Klaus

Tusind tak for svar

JEg har nu gemt linket til den tyske opskrift. Tysk som sådan er ikke et
problem for mig, så kan være jeg giver mig i kast med det der
no-knead-brød.
Jeg har bare hverken støbejernsgryde, stegeso el lign at lave det i.. (somd
et jo anbefales i den debat der var her for nogle uger siden)
Men som det ser ud i denne tyske opskrift er brødet også bagt "fritstående",
så det kan vel lade sig gøre..

Igen, mange tak for svar
Louise

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-07 12:06

Louise skrev:

> [...]
> uger siden)
> Men som det ser ud i denne tyske opskrift er brødet også bagt
> "fritstående", så det kan vel lade sig gøre..

Det tror jeg ikke at du har ret i. Brødet jeg linkede til er en
surdejsvariant af grydebrødet fra NY Times. I beskrivelsen står
der da osse under andet billede fra toppen: »Er ist jetzt ganz
einfach in den vorgeheizten Gusseisentopf zu befördern.«

Hvis brødet skal bages 'fritstående', skal du nok have en lavere
hydrering end de mere end 75% som opskriften giver - dvs. at du
skal have mere mel i dejen.

Når du har fundet en opskrift der virker, så meld gerne tilbage
her i gruppen, så vi andre kan få glæde af dine erfaringer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 12:17

> [...]
>
> Når du har fundet en opskrift der virker, så meld gerne tilbage
> her i gruppen, så vi andre kan få glæde af dine erfaringer.

Hej Klaus

Ups, sådan går det når man ikke læser det hele nøje igennem men kun lige
skimmer...
Men så kan jeg jo komme lidt mere mel i, og prøve hvordan det går...
For det er vel ikke så smart at komme det i en almindelig franskbrødsform?

Louise
-som takker for de gode råd fra dig Klaus, for du har da forstand på at
bage, kan man mærke

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-07 12:45

Louise skrev:

> Men så kan jeg jo komme lidt mere mel i, og prøve hvordan
> det går...

Ja, det burde fungere.

> For det er vel ikke så smart at komme det i en almindelig
> franskbrødsform?

Det ville jeg ikke gøre, men på den anden side set er der vel grænser
for hvor meget det kan skade. Men måske kunne man bruge randen af en
springform, hvis man finder ud af at et fritstående brød løber ud og
bliver for fladt.

Dog..., jeg kan anbefale grydebrødet - det bliver rigtig godt. Måske
kan du finde en gammel stegegryde eller stegeso hos en marskandiser.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 14-01-07 19:28

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gær?
> Vil gerne prøve at lave min egen på et tidspunkt. Den jeg har nu er en jeg

Hej Louise

Jeg har en forrygende bagebog ("Et ordentligt brød") af Camilla Plum. Hun
skriver et eller andet sted i den noget, jeg fortolkede som at man kunne
lave en surdej uden at bruge syrnede mælkeprodukter eller lign., men blot
mel og vand.
Det besluttede jeg mig så for at prøve, så torsdag aften rørte jeg lidt
fuldkornshvedemel, alm. hvedemel og vand sammen (mængdeforhold må du ikke
spørge mig om, men det endte med en forholdsvis tynd konsistens).
I dag kiggede jeg så til eksperimentet, og minsandten om ikke det er fuld af
fine bobler og ligner surdej

Jeg får desværre ikke tid til at bage med den før om et par dage, men når
det er sket, skal jeg nok fortælle om fremgangsmåde og resultat.

--
Mvh Mads
----