til stilton ?
Fra : sulejma

Dato : 11-01-07 10:22

Jeg har tænkt mig at servere stilton ost, med sauterne og valnødder til mine
gæster, men jeg synes der mangler en ost mere.

Kan I forslå een, og også helst en beskrivelse af den.
Og hvilket slags brød er godt til dette her ?

VH
Sulejma

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Linde

Dato : 11-01-07 14:30

"sulejma" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan I forslå een, og også helst en beskrivelse af den.
> Og hvilket slags brød er godt til dette her ?

Hvad med en vellagret råmælksost som Langres, en halvfast skimmelost. Den
har en flot rødgul farve. Den er ekstra fyldig og lækker smagfuld, næsten
rødkit-agtig, og vil sikkert gøre sig godt med Stilton. Eller en Fourme
Ambert, en lagret blåskimmel, der dog er pasteuriseret, men med en dejlig
pikant smag, der ikke er for skarp som danablu. De er dog ikke sådan lige
til at få fat på, hvis man ikke har en velassorteret ostebutik i nærheden,
så alternativt kunne du prøve i Irma eller de største COOP-forretninger, ISO
eller lignende, at købe et par af deres importerede råmælksoste, og så teste
dem af...man kan virkelig blive positivt overrasket en gang i mellem! Men
med sådan et par kraftkarle som Stilton og råmælksost kunne det måske også
være interessant at servere en rigtig god brie, som man kan "skylle" munden
med...en fed, blød lagret sag ville give et lækkert modspil, tror jeg.

Mht. brød, synes jeg selv, det skal være afdæmpet i smagen, og have en fast
og ikke for sej krumme, som Ciabatta eller lignende. Men nogle vil måske
kunne lide et stykke valnøddebrød til den stærke ost, eller måske endda
kommen.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 12-01-07 02:23

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
De er dog ikke sådan lige
> til at få fat på, hvis man ikke har en velassorteret ostebutik i nærheden,

Og så ramte fremskridtet også midt i vores oste-kultur...begge oste, både
Langres og Ambert, kan fås på www.net-ost.dk. Det var da et utroligt
udvalg

Mvh
Linde

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-01-07 11:32

> [...]
>
> Kan I forslå een, og også helst en beskrivelse af den.
> Og hvilket slags brød er godt til dette her ?

Mon ikke een skimmelost er nok. Hvad med en Saint Albrai (ikke sikker på
stavningen) som alternativ - den vil gøre lykke.
Den er blød, lækker og kan fåes i de fleste osteforretninger.
Som brød - det bedste: kiksene fra Bech's bageri ved Hobro!
Mvh
Aksel

Fra : sulejma

Dato : 12-01-07 11:52

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "sulejma" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke een skimmelost er nok.

Også min tanke. Hvad for en type ost er Saint Albrai ?

Sulejma

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-01-07 13:27

"sulejma" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Også min tanke. Hvad for en type ost er Saint Albrai ?
>
> Sulejma

Lys, ret blød fransk ost fremstillet af komælk.
Prøv den - du vil elske den!
Mvh
Aksel