Årgangssild
Fra : Kert Rats

Dato : 09-01-07 02:40

Jeg har en 800 grams spand med islandske, marinerede sild. Spanden er i
intakt, uåbnet stand.
Sidste anvendelsesdato er angivet til den 6. juli 2006.
Fremstillingsdatoen er angivet til ni måneder før sidste anvendelsesdato,
altså oktober 2005.
Spanden viser ingen tegn på udbuling pga. gasdannelser i sildene/lagen.

Mit spørgsmål er nu: Er disse sild farlige at spise?

Jeg har hørt om svenske surstrøming, der vist er sild, som er langt over
sidste anvendelsesdato - i hvert fald at dømme efter aromaen!

Jeg har også hørt om folk, der elsker overlagrede sild, sardiner og andre
fiskeprodukter. De har, så vidt jeg ved, overlevet indtil videre - folkene
altså

Håber, at der er folk her i guffe-gruppen, der kan hjælpe en nysgerrig
silde-indehaver.

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 09-01-07 08:24

Hej Kert

> Håber, at der er folk her i guffe-gruppen, der kan hjælpe en nysgerrig
> silde-indehaver.

Åben, lugt og smag, hvis det lugter og smager OK, ja så vil jeg
ingen hæmning have med at spise dem, har forøvrigt ofte spist
ting der har passeret datoen, da jeg var yngre var der jo ikke
den slags mærkning på, og jeg opfatter mærkningen som
noget rent burokratisk.

Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-01-07 17:09

> [...]
> ting der har passeret datoen, da jeg var yngre var der jo ikke
> den slags mærkning på, og jeg opfatter mærkningen som

Helt enig!
Det er forståeligt, at de, der kun er orienteret om
fødevare-opbevarings-problematik gennem aviser og det sensationshungrende og
skandalesøgende fjernsyn er usikre med hensyn til fødemidlers
opbevaringstider. Datomærkningen af stort set alle produkter er undertiden
helt betydningsløs. Hvad med datomærkning af f.eks. sukker eller salt? Hvad
kan der ske af skadelige processer i sådanne varer?
Derimod er datomærkning af letfordærvelige varer en fordel , men udover
datoen spiller opbevaringsforholdene også en stor rolle.
Max' råd er fornuftigt.

Mvh.
Aksel

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 09-01-07 17:34

Ja, det går da an, at prøve sig frem, men det er ikke alle
sygdomsfremkaldende bakterier, der kaster en dårlig lugt eller smag af sig.
I de fleste tilfælde, når det drejer sig om frosne produkter eller som Aksel
skriver sukker og salt er jeg nu heller ikke bekymret.
Jeg vil dog fraråde at sammenligne marinerede sild med surstrømning, da
konserveringsprocessen er helt forskellig fra hinanden.
Mht datomærkning er vi som forbrugere langt ude. Vi får nemlig oftets kun
holdbarhedsdatoen angivet, der den lovpligtige til den mærkning vi som
forbrugere ser. Producenten skal angive produktionsdato, men kun på
yderemballagen.
Holdbarhedsdato er oftets et spørgsmål om, hvor lang tid det tager at sælge
produktet, altså hylde og lagertid, samt et spørgsmål hvad de andre gør.
Nogle producenter har et arkiv af fødevarer, hvor de gemmer produktet indtil
en forventet dato, og produktet undersøges så derefter.
Ændres pH, saltindhold eller processen, skal produktet gennem en ny
holdbarhedstest før det bør sendes på markedet.

Henrik

Fra : Linde

Dato : 09-01-07 18:23

"Du er hvad du spiser." <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil dog fraråde at sammenligne marinerede sild med surstrømning, da
> konserveringsprocessen er helt forskellig fra hinanden.

Helt enig med førnævnte synspunkter. I tilfældet marinerede sild ville jeg
dog teste holdbarheden ud fra marinaden, hvis ellers silden så normal
ud...hvis marinaden "trækker tråde" eller virker slimet er det ud med
bøtten. Så er der gået mucøse bakterier/gær i den, der kan leve i det høje
sukkerindhold...og så bliver maven en troldmand, der kan trylle noget frem!

Mvh
Linde

Fra : Kert Rats

Dato : 10-01-07 01:00

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bøtten. Så er der gået mucøse bakterier/gær i den, der kan leve i det høje
> sukkerindhold...og så bliver maven en troldmand, der kan trylle noget

)

Kaffen og smøgen er mit kolomel
og gør min kalun til kabbala.
Sådan er det!
Stille flyder John .......

Deltager du også i søndagskonkurrencen på www.monradrislund.dk? Den er ret
underholdende.

Venligst

Kert Rats

Fra : Linde

Dato : 10-01-07 01:30

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> Kaffen og smøgen er mit kolomel
> og gør min kalun til kabbala.
> Sådan er det!
> Stille flyder John .......

Hehe...nå, har du også været oppe i Klaus Rifbjerg

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 10-01-07 01:39

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> Deltager du også i søndagskonkurrencen på www.monradrislund.dk? Den er ret
> underholdende.

Kan ikke sige jeg har deltaget i det...vidste ikke rigtig, det eksisterede,
MR har kun været i mit hoved de sidste 15 år. Kunne være, man skulle
genopfriske det...

Mvh
Linde

Fra : Kert Rats

Dato : 10-01-07 03:11

> [...]
>
> Kan ikke sige jeg har deltaget i det...vidste ikke rigtig, det
> eksisterede, MR har kun været i mit hoved de sidste 15 år. Kunne være,

Jeg blev gættemester i 1999, desværre vankede der ingen præmie. Men sjovt er
det!

Venligst
Kert