Erfaring med Gibraltar
Fra : news.versatel.net

Dato : 26-01-07 19:56

Hej

Vi skal til sydspanien en uges tid og havde planer om, at besøge Gibraltar,
men nu er vi i tvivl for vi har faktisk kun hørt negative ting om
Gibraltar - for mange turister, ingen aber etc. etc.
Hvad skal vi - besøge Gibraltar eller ikke????
Mvh
Mogens

Fra : Cyber.

Dato : 26-01-07 21:40

"news.versatel.net" <pl_uto@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
> om Gibraltar - for mange turister, ingen aber etc. etc.
> Hvad skal vi - besøge Gibraltar eller ikke????
har været der er par gange, altid meget 'chikane' kontrol fra den spanske
side når man kommer i bil, det tager noget tid at komme derind, men ellers
et udemæket sted at opleve, der er masser af aber på toppen!!.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 26-01-07 22:36

Hej

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote:

Klip
> men ellers et udemæket sted at opleve, der er masser af aber på toppen!!.

Korrekt, blot skal man nu betale for at komme derop :( Det har altid
før været gratis....
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Ped

Dato : 26-01-07 21:45

news.versatel.net skrev:
> [...]
> Gibraltar - for mange turister, ingen aber etc. etc.
> Hvad skal vi - besøge Gibraltar eller ikke????

Hej,

Jeg var der i '98 på motorcykel, og synes bestemt at det var turen værd.
Stedet er meget specielt og virker som en mærkelig blanding af spansk og
britisk - very British indeed - selvom man kører i højre side, og næsten
alle forretningsdrivende synes spanske... Der var masser af aber da jeg
var der, og man kan komme rigtig tæt på. Se et billede jeg selv har
taget, her:

http://dbhome.dk/pedmail/gibral.htm

Det eneste negative jeg husker fra besøget var, at den spanske pas- og
toldkontrol var så omfattende, at det virkede som ren chikane (det er
vist almindelig anerkendt, at det er lige præcist hvad det er), samt at
det er stort set umuligt at finde en parkeringsplads. Det første kan man
springe op og falde ned på, når bare man har sine papirer i orden, og
det andet - ja, man kan jo være heldig, men jeg husker at jeg var byen
rundt 3 gange inden jeg fandt et lille hjørne, hvor jeg kunne stille min
motorcykel...

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-01-07 00:09

Hej Mogens!
Jeg var på charterferie med min kammerat til Torremolinos på Spaniens
sydkyst i 99´. Vi (min kammerat og jeg) tog med på en organiseret bustur fra
Torremolinos til Gibraltar. Det var en alletiders tur. Der var ingenting at
klage over. Dvs. vi kom rimeligt hurtigt over grænsen ind til Gibraltar. Der
kom en abe og satte sig i vinduet foran i minibussen ved chaufføren.
Mvh. Jesper

Fra : news.versatel.net

Dato : 27-01-07 10:02

Tak for svarene - vi skal til Gibraltar......måske tager vi nok en
organiseret bustur for at slippe så nemt om ved "chikanerierne" som muligt.
Jeg kan så kvittere med, at hvis nogen har lyst til, at tage til Island så
er de velkommen til at læse om vores tur dertil i juli sidste år -
www.islandsugen.dk
Mvh
Mogens

Fra : Stig Nielsen

Dato : 27-01-07 11:52

> [...]
> om Gibraltar - for mange turister, ingen aber etc. etc.
> Hvad skal vi - besøge Gibraltar eller ikke????

Nu er det godt nok også i slut90érne jeg var der, men allerede dengang var
køerne lange.

Har været der to gange og fandt ligesom ud af at hemmeligheden var at komme
så tidligt som muligt.

Du skal ikke være ved grænsen meget senere end kl. 9, for så bliver køen
bare lang, så se om I kan passe det ind så I er der ved dette tidspunkt.

Med hensyn til aberne så er de der.
Hvis der ikke er aber på Gibraltar, så ryger englænderne ud.
Sådan lyder historien dernede fra.

Og så har det vist altid kostet penge at køre op på bjerget, men ikke ret
meget.

Og der skal I også op.
Gå en tur igennem bjerget i den lange kanon-tunnel og kig ind i St. Michaels
Cave tror jeg den hedder.

Stig

Fra : Arne Søndergaard Pou~

Dato : 29-01-07 00:25

"> Hvad skal vi - besøge Gibraltar eller ikke????
> Mvh
> Mogens

Selvfølgelig skal du besøge Gibraltar!!
Vi var der i 14 dage i 2001. Lå med vores båd I lystbådehavnen. Har også
været der senere i bil. Køen ved tolden kan tage en times tid i højsæsonen,
grundet de spanske toldere. Selvfølgelig langt kortere tid nu. Begge lande
er jo EU så chikanen består udelukkende i sendrægtig behandling. Lad evt.
bilen stå ovre i Spanien i byen La Linea. Der er masser af parking space
langs vandet. Det tager ikke mere end 20 min at gå tværs over landingsbanen
og toldformalia er enkle når man er til fods. Du undgår så også problemer
med at parkere på selve Gib. hvor der er lidt crowded. Der er masser af
Taxa'er som vil shang haje dig til en tur til toppen, hvor aberne er. Det
koster 45 - 50 £. Hvis du kan bevæge dig bare lidt til fods, er det sjovere
og meget billigere at køre op med svævebanen. Så lander du på det højeste
punkt og kan gå rundt der oppe og nedad i dit eget tempo!!. Aberne er henne
på nordsiden, samt lige under svævebanen. Henne ved nordsiden er også de
berømte tunneller, som blev brugt til forsvar under den lange belejring. Det
er også værd at trave ud til sydenden hvor du kan se den megastore 100 ton
kanon, som kunne skyde tværs over strædet og ud i indsejlingen ved Tariffa..
Hulerne oppe på sydsiden er udmærket, men ikke så flotte som dem du ser i
Nerja øst for Malaga, - efter min mening. De er også et fint lille museum om
Gib'ens historie. Det ligger tæt ved hovedgaden. Se evt. det vi skrev på
vor hjemmeside i 2000. www.syviking.dk/rejsebreve2001/gibraltar.html
Med venlig hilsen

Arne

Fra : Cyber.

Dato : 29-01-07 22:33

"Arne Søndergaard Poulsen" <arne-poulsen@(fjernes)mail.tele.dk> wrote in
message news:45bd30d7$0$8705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> svævebanen. Så lander du på det højeste punkt og kan gå rundt der oppe og
> nedad i dit eget tempo!!. Aberne er henne på nordsiden, samt lige under

begge gange jeg var der i bil, parkerede jeg ved svævebanen, og tog den op.

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 23:27

> Hvad skal vi - besøge Gibraltar eller ikke????
> Mvh
> Mogens

Hej Mogens,

Jeg har boet i La Linea ved Gibraltar og arbejdet på Gibraltar i et par år
nu.
Køen ved grænsen var tidligere et stort problem. Især at komme ind til Gib
om morgenen og ud om aftenen.

Men med den nye konstitution der blev vedtaget på Gibraltar i november
sidste år, som indeholdt aftaler med Spanien bl.a. omkring grænsekontrol, er
disse køer betragteligt reduceret. Der er blevet indført "green lanes" både
ind og ud fra Gib.
Så jeg vil mene, at du max. kan risikere at holde i kø i 10 minutter nu -
med mindre du rammer myldretiden. Så kan det måske blive lidt længere, men
aldrig de lange køer som man så tidligere.

Der er både fordele og ulemper ved at tage bilen med ind kontra at parkere
den i Spanien, og komme rundt derinde vha. taxi/bus/gå-ben.
Der reklameres meget med guidede taxiture. Personligt plejer jeg aldrig at
anbefale dem. Du kommer rundt og ser en masse, men det foregår i et meget
højt tempo - og chaufføren har formentligt allerede den næste kunde i
tankerne.

Hvis I vælger at køre rundt selv bestemmer I jo selv rute og fart. Men
parkering kan være meget svært at finde.

Jeg kan anbefale
- Top of the Rock - Her kan I kun komme til vha. taxi, svævebane eller
gå-ben. Afh. af klientellet og vejret selvf. kan jeg anbefale at tage
svævebanen derop og så gå ned igen. Evt. omkring Sct Michaels Cave.
- Drypstenshulen Sct. Michaels Cave (Her er der også aber ude foran)
- The Great Siege Tunnels - 1:1 Udstilling omkring hvordan de britiske
tropper forskansede sig i og udgravede mange tunneller.
- Europa Point - sydspidsen af Gib - føler virkeligt at man står på
sydspidsen af Europa, selvom det ikke er helt korrekt
- Slentre ned af Main Street.
- Alameda - Botanisk have i nærheden af svævebanen

Hvis I planlægger at bruge lidt penge på Gib, så sørg for at betale med
pund. Alle handlende tager en ublu vekselkurs hvis I vælger at betale med
Euros.

Men for at besvare dit spm. ganske kort, hvis du gik død i udredningen
ovenover - så vil jeg mene at det er værd at besøge Gib.

Mvh.
- Lars

Fra : news.versatel.net

Dato : 31-01-07 22:12

Hej Las
Tak for dine aktuelle informationer som jo gør at vi glæder os endnu mere
til, at besøge klippeøen - hvor lang tid skal regne med at bruge der hvis
man tager sig god tid? - jeg ved godt at det er lidt af et hypotetisk
spørgsmål, men det har lidt med timingen af turen at gøre - vi har planlagt
ca. 2 dage i området (de 2 sidste ingen flyet går hjemad)
Mvh
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 00:22

> [...]
> spørgsmål, men det har lidt med timingen af turen at gøre - vi har
> planlagt ca. 2 dage i området (de 2 sidste ingen flyet går hjemad)

Hej Mogens,

Jeg vil mene at Gibraltar kan opleves på en dags tid.

Nu ved jeg ikke hvor langt du mener området strækker sig - men i La Linea er
der ikke så meget at se.
Til gengæld kan jeg anbefale en køretur til Tarifa selvom det ikke
umiddelbart er strandvejr for tiden.
En køretur ind i landet mod Castillo de Castellar - forbi korkege og marker
hvor tyre til tyrefægtning opdrættes og masser af storke.
Og helt op til borgen på bjergtoppen, hvor der er udsigt over den opdæmmede
sø.
2 dage kan I sagtens bruges i området, men måske ikke lige på Gibraltar.

Håber at I får en god tur.

Mvh.
- Lars

Fra : news.versatel.net

Dato : 01-02-07 18:30

Hej Lars

Turen går Malaga /Granada den 5. febr m/1 overnatning og derefter til
Cordoba den 6. m/1 overnatning og til Serville m/1 overnatning hvorefter vi
ned over Ronda til Gibraltar og regner med at tager en overnatning eller 2 i
Ronda hvor vi så kunne besøge Gibraltar den sidste dag inden vi flyver hjem
den 11. februar - vi overnatter den sidste nat i Torremonilos.

Fra : news.versatel.net

Dato : 12-02-07 12:46

Jeg kan varmt anbefale at tage til Gibraltar - enhver tvivl blev gjort til
skamme og Lars Thygesen som jo bor dernede vil også give mig ret i, at vi
var usansynlig heldige at i tog derned i fredags hvor vi bare havde det mest
fremragende solskin efter 2 dages styrtregn og det blev det også igen om
lørdagen.
Vi ventede i ca. 10 minutter ved grænsen, men ikke pga grænsekontrol, men
pga, at 2 store busser skulle sluses ind i vores række og ingen - hverken
spanioler elle englænder gad beskætige sig med os så vi kørte bare igennem
og fandt et parkeringshus for enden af mainstreet hvor vi efterfølgende gik
og nød solen hele vejen til den anden ende af mainstreet hvor vi, heldigis,
lod os overtale til, at tage med en VW bus til 25 euro pr. person incl.
diverse biletter og vi gjorde stop mange steder undervejs og at turen blev
en succes skyldtes ikke mindst vores chauffør som fortalte os alt hvad vi
ønskede at vide og vor spørgelyst var stor.
De første aber stødte vi på ved indgangen til drypstenshulen (en våd
omgang...) og igen løbende hvor vi gjorde stop. Vi havde den tid som skulle
til på de forskellige steder og chaufføren fik en af aberne til at sidde på
hovedet af et par af os hvorefter derefter blev taget masser af billeder.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-07 22:50

> [...]
> mest fremragende solskin efter 2 dages styrtregn og det blev det også igen

Hej Mogens,

Er glad for at I havde gode oplevelser på Gibraltar. Dejligt at I fik fat på
en god guide/chauffør - man kan som sagt være mindre heldig.
Og jeg kan bekræfte at I var heldige med vejret - Fredag var go'. Men
derefter trådte reglen om weekend-vejr i kraft, så det regnede lørdag og
søndag - og mandag skinnede solen selvfølgelig igen.

Mvh. Lars